dinsdag 11 december 2018

Hilde Vandermeeren ondervraagd


Door Sandra J. Paul
Of: hoe je als kinderboekenauteur naar succesvol thrillerauteur evolueert

Hilde Vandermeeren is een naam die ongetwijfeld meerdere belletjes doet rinkelen. Aanvankelijk schreef zij meer dan veertig kinderboeken waarvoor zij meermaals prijzen won, maar het was pas toen ze als thrillerauteur de markt op ging, dat Hilde Vandermeeren écht potten begon te breken.

In 2017 won zij de prestigieuze Hercule Poirot-prijs met haar boek Schemerzone, maar dit is bijlange niet het enige boek dat de nodige aandacht kreeg van Vandermeeren. Dit jaar verraste zij iedereen door een samenwerking aan te kondigen met Walter Damen rond een trilogie, die begint met het boek Rusteloos.
Samen met Damen signeerde Vandermeeren meermaals op de Boekenbeurs, wat ook de aanleiding was om een gezellige babbel met haar te hebben daar.

Hilde, bedankt om wat tijd vrij te maken! Het zijn drukke dagen voor jou.

‘Klopt, het is heel druk met de Boekenbeurs en intussen ben ik ook aan mijn tweede boek in de reeks aan het schrijven: Bodemloos. Het is dus inderdaad zeer druk.’

Je hebt een samenwerking met Walter Damen voor Rusteloos. Hoe is die tot stand gekomen?

‘Walter en ik werden samengebracht door uitgeverij Van Halewyck. Tijdens een kennismakend gesprek was er meteen een klik tussen ons die gebleven is. We hebben toen op vrij korte tijd samen het concept voor onze trilogie bedacht. De grote verhaallijn was er vrij snel, daarna begonnen we doorheen allerlei ideeën te gaan, om zo dan uiteindelijk de details op papier te zetten. We vulden en voelden elkaar goed aan.’

Wat was er belangrijk voor jullie?

‘De openheid en eerlijkheid tegenover elkaar en de manier waarop we het verhaal bedachten. Dit is echt een samenwerking die volledig gelijkwaardig verliep. We hadden beiden onze ideeën en ook beiden onze sterkten die we toegepast hebben om dit boek tot stand te brengen. Zo is het juridische bijvoorbeeld erg sterk aanwezig door zijn ervaring. Ik voelde de samenwerking als top aan. Daarnaast hadden we ook heel veel gemeen. Zo hebben we beiden een tweelingzus, wat erg leuk was.’

Wat is je grootste ambitie? Zijn er nog andere dromen die je wil verwezenlijken?

‘Ik heb geleerd heel blij te zijn met wat ik heb en daar hou ik me ook aan. Mijn grootste droom is om schrijfster te kunnen blijven. Ik heb recent ook behoorlijk wat keuzes gemaakt in mijn leven om dat te kunnen doen. Schrijven is mijn passie. Daarnaast zou ik ook wel iets willen doen rond scenario’s, dus wie weet?’

Als je zou kunnen schrijven over een ander tijdperk, wat zou je dan kiezen?

‘De toekomst. Je hoeft er weinig research voor te doen omdat je gewoonweg alles zelf kunt creëren. Dat is echt wel mijn ding. Daarnaast spreken de Middeleeuwen me ook sterk aan, vooral het donkere van kastelen en het mysterieuze daaromtrent.’

Welke auteur zou je graag eens willen spreken? Wie is je voorbeeld?

‘Het zou geweldig zijn om eens in het hoofd van Roald Dahl te kunnen kruipen. Die man had zoveel ideeën – hij was gewoonweg geniaal. Dat moet ongelofelijk zijn om dat te kunnen doen.’

Hoe zit het met je gezinsleven en het schrijven?

‘Mijn gezin voelt de impact van het schrijven wel. Een auteur is gewoonweg altijd met zijn vak bezig, waar en wanneer dan ook. Zij weten dat ik vaak gewoon zit weg te dromen en mijn vak ook heel ernstig neem. Als wij op vakantie gaan naar een ver oord, kan ik nooit langer dan een paar dagen niét aan mijn boeken denken. Mijn man is mijn eerste lezer. Hij weet ook dat ik isolatie nodig heb om te kunnen schrijven.’

Hilde, bedankt voor dit fijne gesprek! We wensen je alvast zeer veel succes met deel 2 in de trilogie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten