maandag 22 januari 2018

Johan Deseyn ondervraagd (door Ann)

Het genre horror is iets dat niet door iedereen graag gesmaakt wordt.  Interesses verschillen nu eenmaal en gelukkig maar.  Wat Vlaanderen betreft denk ik op filmgebied spontaan aan Jonas Govaerts die het knappe ‘Welp’ regisseerde of het donkere ‘Linkeroever’ van Pieter Van Hees.  En in de boekenwereld popt er direct één naam in mijn hoofd : Johan Deseyn ! Vanwege het aparte genre denk ik dat het voor de Nederlandstalige horrorauteurs een enorme uitdaging moet zijn om ten eerste een uitgeverij te kunnen overtuigen èn ten tweede om een publiek te vinden die jouw donkere wereld durven binnen te stappen.  Deseyn heeft sinds tientallen jaren zijn vast publiek te pakken en dat is meer dan terecht ! Met boeken zoals ‘Yellowmoon’, ‘Thanathor’, ‘Dolmen’ en het recente ‘Deal?’ bewijst hij meer dan eens dat hij tot de top hoort in het Vlaamse, gure horrorwereldje.
Bedankt alvast voor jouw enthousiaste medewerking en euh … ikzelf kijk alvast uit naar de demonen die jouw nieuwe boek zullen beheersen !  Tot op de Antwerpse boekenbeurs alweer !



- Kan je jezelf even kort voorstellen ?
Johan Deseyn is mijn echte naam. Ik gebruik geen pseudoniem. Ik ben geboren in 1959 in Kortrijk en woon sedert mijn eerste hap naar adem in Deerlijk. Sedert 01.11.17 ben ik met ‘brugpensioen’ na een loopbaan van 40 jaar. Ik ben gehuwd en samen hebben we één dochter.

- Wanneer voelde je het kriebelen om te beginnen schrijven ?  Of is dat iets dat al van jongsaf in het bloed zat?
Het schrijven van verhalen is gestart toen ik jong was (12 – 13 jaar). Opstellen op school werkte ik thuis verder uit tot langere verhalen. Het schrijven zelf ontplooide in het meest prille stadium van het vertellen van verhalen, tot het noteren in verhaalvorm van wat ik had verteld. Later ontwikkelde zich dat naar novelles om uiteindelijk tot volwaardige romans te evolueren. Het is iets wat inderdaad al lang in mijn bloed zat, namelijk de drang om verhalen uit te vinden (mijn fantasie ontwikkelde zich enorm) en die te vertellen aan anderen.

- Het aantal horrorschrijvers in Vlaanderen is beperkt. Werd jouw eerste manuscript met open armen onthaald ? 
Het aantal (uitgegeven) horrorschrijvers voor volwassenen is extreem beperkt. Je kan ons zeker op de vingers van één hand tellen. Ik ben daarbij dan nog de enige die ‘enkel’ dat genre schrijft. Ik heb weet van misdaadauteurs die zich in de afgelopen jaren aan een griezelroman hebben gewaagd. Ikzelf heb 13 jaar moeten zoeken naar een uitgeverij die mijn eerste roman wilde uitgeven. Het ingezonden manuscript kwam telkens terug met de melding dat ‘zij’ geen nieuw fonds voor dat genre wilden opstarten. Er waren geen precedenten en ‘zij’ wisten niet welke wegen uit te gaan. ‘Zij’ hadden ook geen opvolgers indien mijn boek zou aanslaan, dus… begonnen ze er niet aan.
Kramat was in 1999 van plan iets unieks uit te geven, iets wat nog geen andere uitgeverij in België in de afgelopen 50 jaar had gepresteerd: moderne horror van een Belgische schrijver uitgeven. Mijn manuscript ‘Erfenis’ kwam blijkbaar op het juiste moment bij het juiste team aan.

- 'Deal?' is best ook een erg donker en psycho-dramatisch verhaal.  Heb jij altijd al een fascinatie gehad voor het obscure, horror of het dramatische ?
Inderdaad. Ik ben eigenlijk ‘vooral’ geïnteresseerd door wat niet ‘dagdagelijks’ is. Als kind diende ik mijn eigen vrienden, vijanden, werelden uit te vinden, want ik was tamelijk veel alleen. Ik fantaseerde graag. Hoe enger het werd, hoe intenser mijn fantasie zich ontwikkelde. Wat vandaag de dag om ons heen gebeurt (wat ‘mensen’ betreft), vind ik niet zo aangenaam: oorlogen, schandalen op elk vlak, altijd die competitiedrang, altijd de beste moeten zijn, total loss van verdraagzaamheid… Sla vandaag een krant open of sla volgende maand een krant open: altijd hetzelfde: oorlog, strijd, politiek, competitie, schandalen, bedrog…
Mijn genre is gebaseerd op fantasie. Er gebeuren erge dingen, maar niets van wat ik schrijf (wat de horror betreft) is realiteit. Ik verwerk meestal ook levensbeschouwingen in mijn boeken onder de vorm van opmerkingen door protagonisten tijdens gesprekken.

- Welke Vlaamse auteur vind jij goed ? Zijn er ook buitenlandse auteurs die niet in jouw boekenkast ontbreken?
Moeilijke vraag. Ik lees enkel SF, Fantasy en Horror. Dus veel Vlaamse schrijvers lees ik niet. Ik heb een aantal uitstekende collega’s maar namen noemen wil ik niet doen uit vrees mensen te vergeten. Ik wil niemand uitsluiten en niemand naar voren schuiven.
Het zijn vooral dan ook buitenlandse auteurs die ik lees: Gaiman, Barker, Simmons, Lee, Saul, Koontz, Herbert, King, Lovecraft, Poe, Straub, Tolkien, Hill, McCammon, Brite…

- Jouw verhalen spelen zich steeds af in Amerika. Vanwaar deze keuze eigenlijk ?  Zijn de plaatsen die je gebruikt ook gebaseerd op steden of gebieden die je zelf bezocht hebt?
Ik situeer mijn romans (en verhalen) altijd in Amerika omdat mij dat alle vrijheid schenkt. Ik kan schrijven wat ik wil, hoe ik wil, over wie ik wil. Ik heb geen restricties, geen beperkingen. Ik vind zelfs meestal het dorp of de stad (Westhaven, Dolmen’s Hill, Yellowmoon, Harronville…) zelf uit. Ik maak een grondplan en situeer het ‘ergens’ in een bestaande omgeving. Ik heb Amerika inderdaad bezocht, maar al de locaties uit mijn boeken heb ik natuurlijk niet aangedaan.
Ik doe dit omdat ik ‘in den beginne’ mijn verhalen in mijn eigen dorp situeerde. Dat heeft geleid tot problemen met iemand die zich aangesproken voelde en dreigde mij voor de rechter te sleuren. Het is dus uit ervaring dat ik mijn verhalen ver van mijn deur ben gaan situeren. Veilig en ver, in onbestaande plaatsen.

- In wat voor sfeer werk je aan je manuscripten ?  Wens je totale stilte of heb je liever wat muziek ?  Sluit je je volledig af ?
Ik schrijf enkel wanneer ik alleen ben én in totale stilte. Ik hou enorm van muziek, maar wanneer ik schrijf: complete stilte. Dat heb ik nodig om me te concentreren. Wanneer ik dan een roman (of verhaal) herwerk, corrigeer of redigeer, mag er lichte, instrumentale muziek zijn. Geen stemmen, niemand die praat…

- Als je één boek uit je toch wel al indrukwekkende schrijfcarrière mag kiezen, welke zou je dan kiezen ?  En waarom ?
Ik heb nu reeds 102 titels geschreven. Daarvan zijn er 13 romans (waarvan 12 uitgegeven). De andere titels horen bij kortverhalen of novelles. Elke keer ik een boek afwerk, ben ik er meestal tevreden over. Telkens opnieuw, dus… mijn beste boek? Ik zou het niet weten. Elke titel heeft een eigen opbouw, eigen ontwikkeling en een eigen portie horror. Ook de spanningsmomenten en sfeerschepping zijn telkens anders. Ik ben dan ook meestal geneigd mijn laatste titel als beste te beschouwen. Momenteel is dat Deal?.

- Welk boek van jou zou je aanraden aan iemand die nog niks van je gelezen heeft ? 
Ik raad op de Boekenbeurs meestal Daemonium of Necromancer aan aan mensen die mij niet kennen en iets van mij willen lezen. Ik vraag hen ook of zij het genre kennen (en appreciëren). Zoals ik hierboven beschreef, varieert elke titel in zowat alles, behalve de schrijfstijl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten