vrijdag 23 december 2016

Sterre Carron ondervraagd

Interview Sterre Carron

Haar zevende boek Gotcha is nog maar net uitgekomen, maar stilzitten komt niet voor in Sterre’s woordenboek. Ze is namelijk bijna dagelijks te vinden op de boekenbeurs die in Antwerpen gehouden wordt en plaatsvindt van 31 oktober tot en met 11 november 2016.  
Toch weet ze tijd vrij te maken voor een interview. Onder het genot van een kop thee zitten we ‘s avonds bij haar aan de keukentafel in haar gezellige woning in de buurt van Mechelen.
Nadat we een slok thee hebben genomen, starten we het interview.
Ik vraag haar, wat de belangrijkste les is die ze heeft geleerd? En van wie leerde je die les?Daar hoeft ze niet lang over na te denken: Gun een ander zijn geluk en wees nooit jaloers. Dat is een les die mijn vader me mee gaf. En ik gebruik hem altijd, ik ben nooit jaloers, op niemand.
Waar kan ik je ‘s nachts voor wakker maken?In eerste plaats voor mijn kinderen, of als er iets met Emma, mijn hond aan de hand is en natuurlijk voor mijn vrienden als ze problemen hebben, help ik ze graag. Verder nergens voor eigenlijk.
We kunnen je niet voor iets lekkers te eten wakker maken? Frietjes of misschien een wijntje?Als ik slaap dan slaap ik en hoef ik niets van dat alles.
Wat is voor jou een perfecte dag?Als ik een mens echt gelukkig kan maken, bijvoorbeeld een buurvrouw of als er kinderen aan de deur staan die kaartjes voor een goed doel verkopen, die maak ik dan graag blij, dan ben ik dat ook
.
Stel je huis brand af, nadat je je huisdier gered hebt, heb je nog tijd om één ding te redden, wat zou dat zijn? En waarom?Meteen antwoordt Sterre: mijn laptop, daar staat alles op, mijn manuscript en foto’s.
Stel je krijgt dertig seconden lang de tijd de aandacht van heel de wereld, wat zou je dan willen zeggen?Bij deze vraag moet Sterre even diep nadenken, het is een poosje stil, dan zegt ze: Geloof in jezelf, in je eigen kunnen, dat deed ik ook. Ik sloot mijn ogen en zag voor me wat ik wilde bereiken, zo zag ik altijd een rood en blauw boek voor me als ik dat deed. Terwijl later natuurlijk Mara en Tirtha uitkwamen in een rode en blauwe cover.
Als je iets echt graag wil, moet je ervoor gaan.
Stel je kon nooit meer schrijven en ook je vorige beroep niet meer uit kon oefenen, wat zou je dan willen worden?Daar hoeft Sterre helemaal niet over na te denken lijkt het en ze antwoordt direct: Politierechercheur, dat lijkt me echt geweldig!Ik vraag haar waarom?Het lijkt me geweldig om een moordzaak op te lossen, een puzzel passend te maken, sporen te zoeken en dan zorgen dat het wordt opgelost.
Je wordt België uitgezet, in welk land zou je dan gaan wonen?In Oman, tegen Dubai aan.Verbaasd kijk ik haar aan en vraag waarom Oman?In Oman hoef je geen belasting te betalen, er is er altijd werk en de temperatuur is er heerlijk. Als ik naar er binnen mag, voegt ze er tenslotte lachend aan toe.
Je mag één dag met een beroemd persoon ruilen met wie zou je dat willen doen?Stellig antwoord ze, met niemand. Even later komt ze toch nog terug op haar antwoord, Eventueel zou ik weleens met een astronaut willen ruilen, de ruimte in.
Welke dag uit je leven zou je over willen doen en waarom?De geboorte van mijn dochter, het was een verschrikkelijke bevalling waar veel misging. Ik had een baarmoederruptuur en het was kantje boord. Helaas zat hierna een derde kind er niet meer in, dat vond ik erg jammer want kinderen vind ik heel tof.
Waar verbaas jij je weleens over?Hoeveel mensen er jaloers zijn, elke dag weer kan ik me daarover verbazen. Ik vind het zo afschuwelijk dat er zoveel afgunst in de wereld is.
Waarom zou dat zijn, vraag ik haar? 
Geen idee, maar begrijpen doe ik het niet. Neem nou Esther Verhoef, zijverkoopt veel meer boeken dan ik, maar ik vind dat alleen maar tof en gun dat haar van harte.
Wat zou je nog graag willen bereiken?Ik zou willen blijven schrijven tot ik doodga.
Ik zeg haar dat ik wel verwacht dan nog veel van haar te mogen lezen. Dat weet je nooit, je kunt binnen een jaar wel dood zijn. Ik zeg haar dat ik daar niet van uit ga en stel vlug de volgende vraag.
Welke Vlaamse auteurs verkopen er goed?Toni Coppers, die verkoopt denk ik toch wel zo’n 12.000 exemplaren per boek.Het gaat met mijn boeken ook goed, als ik zie waar ik mee begon met Mara.
Waarom doen Vlaamse auteurs zo weinig met social media?
Ik heb juist veel contact met m’n fans op facebook, dit vind ik erg leuk om te doen.
Ink reageert wat verbaasd als zij dit zegt en geeft aan dat men juist buiten de fangroep bezig zou moeten zijn. De fans heb je al binnen, is haar mening.Ik denk dat ik wel het meeste met facebook doe qua social media.Qua je fans doe je aardig wat, maar zie je weinig buiten de Ranigroep.Ik reageer wel op alle berichten die men mij stuurt.
Als je morgenvroeg wakker kon worden met een speciale kracht, welke zou dat zijn en waarom?Het is een poosje stil en Sterre lijkt diep na te denken.
Ink vraagt of ze misschien wel eens een dag onzichtbaar zou willen zijn en dan zegt ze, Als ik onzichtbaar was zou ik best een rond willen neuzen bij de IS.
We sluiten het interview af met een paar keuze vragen.

Kat of hond?Hond, een hond zit in mijn hart. Ook ben ik gek op paarden, voegt ze er nog aan toe.
Koffie of thee?Koffie
Friet of haring?Friet
Koffiekoek of taart?Koffiekoek
Winter of zomer?Zomer
Anja Feliers of Hilde Vandermeeren?Anja Feliers
Spinnen of wormen?Spinnen
Rani of Fien?Fien
Bert of Frederik?Bert
Mechelen of Antwerpen?Antwerpen, Sterre voegt hieraan toe dat Antwerpen haar geboorteplaats is.
Lopen of fietsen?Fietsen
Pasen of kerst?Pasen, al haat ik die tradities, kerst haat ik echt, ik zet ook nooit een kerstboom neer. Verjaardagen daarentegen vind ik dan wel weer erg leuk, telefoontjes en kaartjes en bezoek, dat vind ik wel gezellig.
Al snel praten we over Sinterklaas en vraag ik haar of ze in België ook de zwarte pietendiscussie kennen?Sinterklaas komt hier op 6 december, maar de zwarte pieten discussie kennen we niet.Ik voeg hieraan toe dat Nederland daar een voorbeeld aan kan nemen. Ink vult aan dat zij anders over de discussie denkt en het goed vindt dat hij gestart is.
Tot slotte vraag ik nog wat het verschil tussen Nederlanders en Belgen is?Ik vind Nederlanders veel opener dan wij, Belgen zijn veel geslotener en echte massavolgers.
Met deze vraag is er een eind aan het interview gekomen, ik wil Sterre Carron hartelijk bedanken voor het leuke gesprek en haar openheid bij het beantwoorden van de vragen.
Ook wil ik haar veel succes wensen bij het schrijven van de achtste Rani Diaz thriller, waar ik al reikhalzend naar uitkijk.

Groetjes, Heidi



1 opmerking:

  1. Proficiat Heidi leuk interview met Sterre. Ik verwacht je zeker eens hier met Sterre en Ann op een gezellig ontbijt. Goed gedaan hoor. Rita Alenis.

    BeantwoordenVerwijderen