zondag 5 juli 2020

Pieter Aspe ondervraagd

c: Inge Kinnet
Ons Boekenmaske Anita mocht Pieter Aspe wat vragen stellen. Aan de manier van antwoorden geven, merk je altijd hoe leuk een auteur het vindt om mee te werken. Meneer Aspe leek er niet heel veel zin in te hebben, maar toch dank u wel voor de moeite van het beantwoorden zeg ik dan. En Anita bedankt voor het bedenken van de vragen!



*Pieter Aspe is, denk ik, alom gekend en gelezen.  Maar voor die enkeling die nog nooit van jou zou gehoord hebben, zou je je toch even willen voorstellen?

Pieter Aspe, dit jaar 25 jaar schrijver, en hopelijk nog veel jaren daarna.

*Een tijd terug bereikte ons het nieuws dat het niet zo goed ging met je gezondheid.  Ben je ondertussen al goed hersteld?

Elke dag gaat het beter. Het was een zware periode, maar ik ben dankbaar dat ik er zo goed uitgekomen ben.

*Heeft het Coronavirus een grote impact gehad op jou als schrijver?

Eigenlijk niet. Ik ben sowieso elke dag al de hele voormiddag aan het schrijven. Wanneer het zo warm is als de voorbije maanden, dan blijf ik liever binnen.

*Hebben de lockdown en het virus inspiratie gegeven voor een nieuw verhaal?
Onbewust misschien? Ik ben er in elk geval niet bewust mee aan de slag gegaan.

*In de televisiereeks ‘Aspe’ was je een vastopduikende figurant.  Ben je ook als personage aanwezig in ‘Van In Episode 3’?  Als wie, wanneer?

Hier en daar zijn er wel trekjes van mezelf die in mijn boeken sluipen, verspreid over verschillende personages.

*Heeft Van In karaktertrekjes van zijn geestelijke vader?  Of omgekeerd?

Tot voor kort rookte ik veel, maar ik ben nu toch al 3 maanden gestopt. Voorts ben ik veel gezelliger dan Van In 😊

*In het boek geef je een niet al te positief beeld van de Belgische politieke wereld en bij uitbreiding de Belgische maatschappij.  Is politiek iets dat jou bezighoudt?

Toch wel. Ik volg de actualiteit op de voet, en kan me er wel druk in maken. In mijn boeken probeer ik hier en daar mijn manier van naar de zaken te kijken mee te geven.

*Is het toeval dat premier Callebout van groene signatuur is en dat hij een toch niet al te beste beurt maakt?

Het is niet omdat hij van groene signatuur is, dat hij een slechte beurt maakt. Het is omwille van de mens die hij is, zijn persoonlijkheid, dat hij het er op die manier van af brengt.

*Ook het woord ‘klimaatactivisme’ komt geregeld voorbij.  Zijn  ‘klimaat’ en ‘klimaatopwarming’ zaken waar je van wakker van ligt?

Ik laat er geen slaap voor, maar de situatie baart me toch zorgen. Al ben ik ervan overtuigd dat er heel wat zaken opgelost zouden kunnen worden met gezond boerenverstand.

*Waar kan jij echt van wakker liggen?

Ik slaap meestal erg vast.

*Dat brengt me bij de cover. 
Wat is er eerst: de cover of het verhaal?

Altijd eerst het verhaal. Daarna doemt er wel een beeld op…

*Hoe ben je tot de keuze van deze cover gekomen?

Ik zie meestal een beeld voor me, en de ontwerper doet er dan zijn ding mee. Ik ben erg tevreden met dit ontwerp.

*De link tussen het verhaal, de blinddoek ... ? 

Dame Justitia is blind…

*Ligt het plot vast van bij het begin?

Nee, nooit. Dat komt tijdens het schrijven.

*Waar blijf je de inspiratie voor verhalen rond Van In halen?

Elke dag zijn er in de actualiteit en dagelijkse omgeving meerdere verhalen te rapen die stof bieden voor een boek.

*Hannelore is nog steeds aanwezig zonder echt een rol te spelen in het boek.  Bestaat de kans dat zij nog terugkeert naar Van In?

Blijven lezen…

*Tot slot, in ‘Van In 3’ is er de dreiging van het pokkenvirus.  Met alles wat we achter de rug hebben en wat nog moet komen, heb jij een voorspellende gave?  Hoe toevallig is dit?  Maken we in de toekomst nog kennis met andere talenten van jou?

Puur toeval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten