Door Jack Schlimazlnik
In de Facebookgroep van Thrillerlezers! heb ik een keer gevraagd hoe dat nu zat met horror en thrillers. De grens daartussen is slechts dun en vluchtig, zoals ook te zien is in het werk van bijvoorbeeld Edgar Allan Poe en Stephen King. Thrillers zijn eerder het milde broertje van horror, de spanning is er wel, maar slaat niet om naar onversneden angst.
In de Facebookgroep van Thrillerlezers! heb ik een keer gevraagd hoe dat nu zat met horror en thrillers. De grens daartussen is slechts dun en vluchtig, zoals ook te zien is in het werk van bijvoorbeeld Edgar Allan Poe en Stephen King. Thrillers zijn eerder het milde broertje van horror, de spanning is er wel, maar slaat niet om naar onversneden angst.
Ook in de psychologie gaan spanning en angst hand in hand.
Iemand die angstig is, is vaak zeer gespannen. Een onderdeel van angsttherapie
is het leren ontspannen van je spieren, bijvoorbeeld door de lift te nemen in
plaats van de trap, lekker relaxed! Tenzij je net de film De Lift van Dick Maas
hebt gezien, natuurlijk. Daarom: zonder spanning geen angst. Dus gebruikt een
horrorschrijver deels dezelfde methoden als de thrillerschrijver om die
spanning op te bouwen. Anders dan in de horrorfilm beschikt de horrorschrijver
niet over schrikeffecten (dat heeft te maken met de manier waarop wij lezen, we
lezen niet letter voor letter, noch woord voor woord, waardoor nooit iets
volkomen onverwachts kan gebeuren in een zin of alinea), dus zijn daar
literaire methoden voor nodig. Sfeer opbouwen, zorgen dat de lezer zich
helemaal in de situatie kan verplaatsen, dat die het zich voor kan stellen daar
te zijn waar het gebeurt. Althans, zo werkt voor mij de beste spanning, in
horror of thriller.
Nog iets dat je leert bij angsttherapie: niet iedereen is
voor hetzelfde bang. Een schrijver kan er niet op vertrouwen dat een lezer een
boek eng of zelfs maar spannend vindt, daarom is het belangrijk om dat
spannende (of enge) verhaal op een goede manier te vertellen, waarbij de lezer
niet alleen doorleest omdat het spannend is, maar omdat het boeiend is. Het
werkt daarom niet altijd om je eigen angsten (of die van een personage) als
horror uit te schrijven, beter is het terug te vallen op universele angsten als
de angst voor de dood, de angst voor buitensluiting en eenzaamheid, de angst
voor pijn en bovenal de angst voor het onbekende. Het onbekende achter de
gesloten deur is altijd enger dan het monster dat zichtbaar door de open deur
komt.
Misschien is het daarom dat ik zo twijfel aan mijn
horror/thriller verhaal. Als het een thriller is, is het horroreffect volkomen
onverwacht, het onbekende. En als het horror is, kan het verrassend zijn dat
het grote onbekende is dat het angstaanjagende niet bovennatuurlijk is. Aan de
andere kant, bij echte horror kun je als lezer al heerlijk huiveren om wat komen
gaat - of niet komen gaat? Als schrijver heb je echter te maken met het
inlossen van verwachtingen en dat staat op gespannen voet met ècht verrassen.
Er is iets ontegenzeggelijks psychologisch aan horror lezen,
want het zit tussen je oren. Als je het je niet voor kunt stellen, wordt het
nooit eng, hooguit walgelijk (in sommige subgenres), en anders dan bij film heb
je niks anders dan je verbeelding om tekst om te zetten in iets dat je je voor
kunt stellen. Dat is ongeveer hetzelfde bij erotische verhalen. De combinatie
tussen erotiek en horror is misschien daarom niet ongebruikelijk. Seks in
thrillers is dat evenmin, het breekt de spanning even, zonder je uit die wereld
tussen je oren te halen.
Muziek maakt een groot deel uit van de effecten in een horrorfilm.
Dave Vanian van The Damned zei ooit iets als dat de meeste horrorfilms helemaal
niet eng zijn onder muziek. Zelfs een stomme film als Nosferatu - Eine
Symphonie des Grauens (Walter Murnau, 1922) werd in bioscopen uitgevoerd met
een (klein) live orkest of met een bioscoop-orgel voor de juiste sfeer en
griezelige effecten. Maar als schrijver heb je dat niet ter beschikking. Of
wel?
Een opmerkelijk horrorverhaal is Doodstil van Bies van Ede.
Om te beginnen was het een opvallend boek omdat Bies van Ede vooral bekend is
als kinderboekenschrijver, die samen met Paul van Loon heeft samengewerkt. In
Doodstil richt hij zich op een volwassen publiek. Het verhaal begint als een
thriller, zo'n verhaal dat zoemt van samenzweringen. Maar naarmate het verhaal
vordert, blijkt dat er iets dusdanig is misgegaan in de wereld dat de uitkomt
van het verhaal pure horror is, die zich in het gehucht Doodstil in Groningen
afspeelt. Maar als doorgewinterde horrorschrijver weet Van Ede dat het steeds
opdrijven van de spanning niet werkt: soms moet het onderbroken worden en humor
is daarbij een goed instrument. Een instrument dat Van Ede goed beheerst. Paul
van Loon maakte er zijn handelsmerk van: griezelen + humor = grumor.
Grappig van Doodstil is dat Van Ede ook muzikant is en
daarom een rocknummer heeft geschreven dat bij het verhaal past. Het was toen
het boek werd gepubliceerd als mp3 te downloaden. Het medium was relatief
nieuw, maar de combinatie van gruwelen en muziek niet.
Het komt tegenwoordig niet vaak meer voor, maar in het
verleden was moord een thema voor populaire liedjes. Van de eerder genoemde
Vampier van Hannover is een lied gemaakt, de kale Franse seriemoordenaar Henri-Désiré
Landru kreeg een spotdicht als lied "Landru is een vrouwenmoordenaar, pak
hem bij zijn haar, schudt hem door elkaar". Van moderne moorden ken ik
alleen het lied Mein Teil van Rammstein, gebaseerd op het gruwelijke vergrijp
van kannibaal Armin Meiwes.
In de USA is het een speciaal muziekgenre: murder ballads.
Vrij recent kwamen die in het nieuws omdat stripmaker Erik Kriek er een graphic
novel van maakte met een verstripping van vijf van die murder ballads. De titel
daarvan is In the pines, tevens de titel van een van de bekendste Amerikaanse
murder ballads. Deze murder ballad is onder meer door Nirvana uitgevoerd, onder
de titel "Where did you sleep last night". Mijn favoriete murder ballad is Where the Wild
Roses Grow van Nick Cave and the Bad Seeds, samen met Kylie Minogue. Dat
nummer staat dan weer op een album met meer murder ballads, waarvan er één, The
Curse of Millhaven, is gebaseerd op het werk van horrorschrijver Peter Straub. En zo kun je toch nog muziek luisteren die
past bij wat je leest, al zal het nooit een echte soundtrack worden.
Het is interessant om te zien hoe sommige schrijivers de
muziek die zij bij het schrijven als een soort soundtrack aan de lezers
proberen door te geven. Beginnende schrijvers gaan er vaak vanuit dat de muziek
die zij horen bij het schrijven een sfeer opwekt en dat die op een of andere
magische manier via de tekst bij de lezer beland, in elk geval de sfeer van de
muziek. Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Sommige schrijvers geven een lijstje met muziek bij het
boek, dat "moet" je dan luisteren tijdens het lezen, zodat je in de
juiste sfeer komt. Dat is niet helemaal mijn ding, want vaak staat er muziek in
zo'n lijst die ik niet graag luister.
Als lezer heb ik het liefst stilte om me heen. Maar ik vraag
me af of er lezers zijn die zelf bij een boek een soundtrack samenstellen. Ik
kan me er iets bij voorstellen dat je een bepaalde playlist luistert tijdens
het lezen van een boek... maar welke nummers staan daarop? Soundtracks van
spannende films? Moderne muziek als pop en rock? Pompeuze klassieke muziek als
Wagner?
Behalve de mp3 zat er achter de in het boek genoemde link naar een blog een compleet verhaal over de achtergrond van een van de slachtoffers uit het verhaal. Waarschijnlijk heeft geen enkele lezer de moeite genomen de url even in te tikken om te kijken wat er gebeurde. Lezers begeven zich niet graag in de wereld buiten het boek.Het betreffende blog is inmiddels gesneuveld. En ik heb nooit een back up gemaakt.
BeantwoordenVerwijderen