zaterdag 17 september 2016

Leesclub Ibiza: de eindconclusie!

Zomervakantie, dus tijd voor een zomerse editie van de leesclub: Ibiza van Kiki van Dijk. De deelnemers waren Dirk de Wolf, Debbie van der Burgt, Jannie Kooijman, Chantal van Mierlo, Bianca Aukes, Yvonne Hoogendijk, Bianca Pots-Wolters, Brenda van Liere, Carola Kragten, Dieke de Laat-Slim onder (bege)leiding van Amanda de Leeuw van Weenen. 
Deze leesclub is iets anders dan voorgaande leesclubs. Kiki van Dijk is het pseudoniem van een Nederlandse schrijfster en om die reden is de schrijfster ook niet actief in de leesclub geweest (en zal er aan het eind van dit stuk ook geen bijdrage van de schrijfster volgen). Wel heeft zij de vragen van de lezers beantwoord!
Uitgeverij Xander verzorgde de recensie-exemplaren, waarvoor onze hartelijke dank!



De eerste reacties stroomden binnen zodra de boeken her en der op de (deels digitale) mat ploften. 


Chantal: Ik vind de cover mooi, de prachtige haardos van het model trekt meteen de aandacht en roept het lichte, luchtige gevoel van vakantie op. De titel staat er groot op en blijft goed hangen. Ik zou het boek zeker oppakken in de winkel, vooral als ik op zoek ben naar een luchtig zomerboek. Mijn verwachtingen zijn: een spannend verhaal, dat je ook even weg kunt leggen zonder de draad meteen kwijt te raken. Een makkelijk leesbare thriller met een portie romantiek, die me even meeneemt naar een vakantiebestemming terwijl ik in mijn luie stoel zit.


Bianca P.: Het boek heeft een frisse zomerse cover! De cover geeft je al helemaal een zomers vakantie gevoel. De cover in combinatie met het kleine stukje tekst zou voor mij zeker een reden zijn om de achterkant te gaan lezen! De schrijfster Kiki van Dijk is voor mij compleet nieuw. In gedachten plaats ik het boek tussen de boeken van Susanne Vermeer, Linda van Rijn en Esther Verhoef. Ik verwacht dan ook een boek in deze trant!
Erg benieuwd!


Dirk: De cover is tegelijk mooi en mysterieus. De rug van een jonge vrouw dromend? De verwijzing 'zomerthriller' zie ik niet zo graag, precies of je dit niet in de winter of ander seizoen kan/mag lezen. Ik zou het zeker oppakken in de winkel en kijk, zoals steeds, naar de eerste zin.


Tijdens het lezen (en ook erna) kwamen er vragen vanuit de leesclub. Wij hebben de vragen verzameld en naar 'Kiki' gestuurd. Dit waren haar antwoorden:


Waarom heb je op de cover gekozen voor een blonde vrouw? Carola
Het avond (tegen)licht maakt het haar eerder blond dan goud/rood. Maar ze is echt rossig, zoals Maggie.

Waarom schrijf je onder een pseudoniem? (Jannie) 
Aangezien ik als Kiki in een ander genre schrijf dan onder mijn eigen naam. Een pseudoniem geeft vrijheid om verschillende genres te proberen. 

Ben jezelf tijdens het schrijven op het eiland geweest? (Bianca P.)
Ja, in een jaar tijd heb ik Ibiza 5 keer bezocht en heb ik op verschillende plekken op het eiland gelogeerd. Daarnaast heb ik verschillende mensen gesproken die er jaren wonen. Zowel Ibizianen als Nederlanders. Sommige Nederlanders woonden er al 50 (!) jaar. 




De hoofdpersonen worden niet heel uitgebreid omschreven. Veel nog om je eigen invulling aan te geven (uiterlijk en karakter ). Dat maakt het boek niet te dik en kun je je eigen fantasie dan nog de loop laten, dus ik vind het wel prettig. Bewust voor gekozen om het aan de lezers zelf over te laten? (Debbie) 
De omschrijving van de karakters zit bewust verwerkt door het hele boek heen, zodat je als lezers steeds meer ontdekt wie ze werkelijk zijn. Uiterlijke beschrijvingen zijn inderdaad beperkt omdat ik hoop dat je als lezers wel 'weet' hoe ze zijn. Ze gaan hopelijk steeds meer voor je leven en dan kan je ze zelf  invullen. 

Ik heb het boek uit en wil vragen: komt er een vervolg? Ik zou graag willen weten hoe het verder gaat met Maggie, Sam, Jelle, Jop en Frank. (Yvonne  & Jannie) 
Volgende zomer (2017) komt er weer een boek van Kiki op Ibiza. Wie er allemaal in voor komen, blijft nog even een verrassing. Maar ik ben al aan het schrijven en het wordt denk ik nog spannender. Eind april in de winkels. 

Als je het boek nog gaat lezen, dan moet je de volgende vraag en het antwoord daarop even overslaan!!! De volgende vraag/antwoord geeft wellicht iets teveel informatie. 

Waar is de yoga retreat ineens gebleven? In het begin ging het nog over yoga en later in het boek is het helemaal niet meer ter sprake gekomen? (Amanda )
Floor zou samen met Maggie yoga gaan volgen, elke dag. Dat had Sam met Floor geregeld. Maar zoals in het begin blijkt komt Floor hier nog wel een keer of twee op terug, maar laat het idee al snel los. Het is het eerste teken dat Floor niet te vertrouwen is.


Na het lezen werden de recensies geplaatst (op twee na) en de deelnemers waren positief over Ibiza. Met een gemiddelde score van 
3 sterren mogen we terugkijken op een geslaagde zomerse leesclub van een heerlijk zomerse aanrader!

Deelnemers, hartelijk dank voor jullie enthousiasme en inzet en wellicht tot een volgende leesclub?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten