Posts tonen met het label scandinavische thriller. Alle posts tonen
Posts tonen met het label scandinavische thriller. Alle posts tonen

zaterdag 20 juni 2020

Win Motief X van Stefan Ahnhem! GESLOTEN

Daar is eindelijk het nieuwe boek van Stefan Ahnhem. En je kan hem winnen!

Wat staat er achter op?

Scandinavische crime van de bovenste plank: slim, spannend en ijskoud!

In Helsingborg vindt een reeks ogenschijnlijk willekeurige moorden plaats. Hoofdinspecteur Fabian Risk wordt geacht het onoplosbare op te lossen, maar ziet geen enkel verband tussen de moorden. De moord op de jonge vluchteling lijkt niet gepleegd uit vluchtelingenhaat. De dood van de man in het winkelcentrum was een wrede executie. Objectief bekeken is het niks anders dan een reeks bloedige moorden zonder motief. Maar wat als dat precies de bedoeling is? Wat als moorden het enige doel van de dader is? En hoe ontmasker je dan een moordenaar zonder motief? Fabian Risk wordt echter afgeleid van de zaak door zijn vastberadenheid om een corrupte collega te ontmaskeren en omdat hij zijn gezin bij elkaar moet proberen te houden. Terwijl de jacht op de dader steeds wanhopiger wordt, begint zijn hechte team uit elkaar te vallen.


Dan nu de vraag die je moet beantwoorden om kans te maken op Motief X: welk voorwerp bepaalt in Motief X wie er hoe en waar vermoordt gaat worden? Stuur dat antwoord naar Thrillerlezersblog@gmail.com ovv Motief X

Deel tevens op jouw eigen tijdlijn een foto van het boek met daarbij dat het nu te winnen is op Thrillerlezersblog.

En je bent natuurlijk lid van onze facebookgroep en anders kan je dat nu makkelijk en snel worden via onderstaande link:


Gewonnen door Sasja Schilling

dinsdag 17 december 2019

Hartenbreker van Geir Tangen


Wat vond ik van de cover ?
Hartenbreker heeft een mooie cover, vooral de weerspiegeling in het water primeert. Het geeft een beetje een mysterieuze sfeer, lijkt bij zonsopgang of zonsondergang te zijn, of bij slecht weer. Misschien is het wel een onheilspellende sfeer.

Wat verwacht ik van tevoren ?
Net voor dit boek heb ik ‘het meesterwerk’ van Geir Tangen uitgelezen. Dat boek vond ik best wel een origineel uitgangspunt hebben met ook wel een humoristische insteek. Ik hoop dat dit vervolg dit niveau kan aanhouden en de personages wat kan uitdiepen. Voor mij persoonlijk hoop ik dat ik bij dit tweede Noorse boek op rij iets minder in de war zal zijn door de Noorse en Ijslandse namen en plaatsen; want op de één of andere manier brengen die mij toch een beetje van de wijs.

                                               
·         Op sommige momenten in het leven ervaren we een gat in de tijd, dan beseffen we plotseling dat alles wat we dachten te weten een illussie is – en de werkelijkheid een reeks tweedimensionale luchtfoto’s waarop alle betekenisvolle details vervagen tot grijze schaduwen. Op die momenten realiseren we ons, vaak in een fractie van een seconde, hoe weinig we eigenlijk begrijpen en hoe kwetsbaar we zijn.
Mijn recensie :
‘Het meesterwerk’ van Geir Tangen was een behoorlijk stevig thrillerdebuut, best wel heftig, met zeker niet de meest voorspelbare plotwending, en toch ook wel een beetje gekruid met een snuifje humor. In het vervolg ‘Hartenbreker’ is één van de spilfiguren eerder Alexander, de zoon van journalist Viljar Ravn Gudmundsson, die op de ochtend na een stevig feestje wakker wordt naast Emilie, het meisje waar hij verliefd op is. Alleen, Emilie is dood ... vermoord ... maar door wie ?
Alexander roept de hulp in van zijn vader, die op zijn beurt politie-agente Lotte er bij haalt. Zowel Viljar als Lotte kennen we al van in het eerste boek, en beide personages worden toch wel verder uitgediept in dit boek. Wat ook opvalt is het decor, het verhaal speelt zich opnieuw af in Haugesund, een niet al te flitsende Noorse stad, waar door de mensen uit Oslo toch wel een beetje wordt op neergekeken.

‘Hartenbreker’ wordt verteld vanuit 2 perspectieven, het heden rond Viljar, Alexander en Lotte, en dan is er een tweede verhaallijn in het nabije verleden, waarbij de hoofdstukken telkens verwijzen naar ‘het feest’, en die vanuit verschillende flashbacks en herinneringen van verschillende personen stilaan meer inzicht geven op wat er gebeurde op de avond van het feest en de moord op Emilie. En dit allemaal terwijl door alsmaar meer bewijzen het net rond Alexander zich alsmaar meer lijkt te sluiten.


Naar seriemoordenaar Ted Bundy :
o   Als het slachtoffer zijn laatste adem uitblaast en je hem op dat moment in de ogen kijkt ... Dan ben je God





Ook in dit verhaal werkt Geir Tangen via een behoorlijk vlot tempo naar een spannende apotheose, en sluit je achteraf met een tevreden gevoel het boek, of in mijn geval je ereader. Ik ben alleszins blij dat Geir Tangen het niveau van eerste boek heeft kunnen aanhouden, en trouw is gebleven aan zijn personages en deze nog verder heeft uitgediept. En voor zij die het zouden willen weten, blijkbaar was het voor mij in het tweede boek toch iets minder moeilijk omgaan met de namen, ’t lijkt wel of ik het al gewend was.

Ik geef met veel plezier een goeie 4 ½ kraaien aan dit boek ! Zeker een aanrader voor de regenachtige herfstdagen en heel wat uurtjes leesplezier.

Karin

dinsdag 4 december 2018

Oktober van Soren Sveistrup


Titel: Oktober
Auteur: Soren Sveistrup
Uitgeverij: AW Bruna
Publicatiedatum: oktober 2018
Recensie door Sandra Vets
Waardering: 4,5 kraai

Je kunt er niet omheen: Oktober is al weken dé hype in thrillerwereld. Geschreven door Soren Sveistrup, de maker van The Killing, zo staat op de cover vermeld. Dat is wel een visitekaartje om u tegen te zeggen en eentje dat ook enorm hoge verwachtingen schept.

Korte inhoud: Op de eerste dinsdag van oktober keert Rosa Hartung terug op haar post als minister van Sociale zaken. Na de dramatische verdwijning van haar twaalfjarige dochter heeft ze een jaar verlof genomen. Een psychisch gestoorde man heeft de moord op Hartungs dochter bekend, maar het lichaam is nooit gevonden.

Op dezelfde dag dat Hartung terugkeert in het parlement, wordt een jonge vrouw op brute wijze vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Een van haar handen is eraf gehakt.

Wanneer de rechercheurs Thulin en Hess arriveren op de plaats delict treffen ze een kastanjepoppetje aan, dat een sinister geheim bij zich blijkt te dragen. En dan wordt er nog een vrouw vermoord. Het heeft er alle schijn van dat de missie van de moordenaar nog niet voorbij is…

Recensie:
Voor mij persoonlijk was dit het eerste Scandinavische boek dat ik ter handen nam, waardoor het ook even wennen was aan de schrijfstijl en de opzet. We weten allemaal dat de auteurs uit het hoge noorden gruwel kunnen beschrijven als geen ander, in scènes die je niet onberoerd laten. De vaak ook haast klinische manier waarop scènes worden beschreven, voegt meteen ook een extra nuance toe aan de onderhuidse spanning.

Ook de lange beschrijvingen van bepaalde scènes en situaties moest ik even aan wennen, maar eenmaal in het verhaal, ben je dit al snel gewoon en ga je als gek door het boek heen. Bovendien gebeurt er zoveel en zijn er zoveel personages, dat je gewoon meegezogen wordt in het verhaal. Oktober is niet alleen een ijzersterke thriller die The Killing zeker waardig is, bovendien is het ook nog een verhaal dat je beroert door de opbouw en spanning die alsmaar stijgt.

Toch zijn er ook een paar kritische punten. De klinische stijl maakt ook dat je als het ware vanop een afstand staat toe te kijken, alsof je een deel bent van het rechercheteam, maar niet echt bij hen hoort. Je kijkt mee over de schouders van de slachtoffers, maar evenzeer over die van de dader. Het voelt allemaal erg filmisch aan, maar dan op een manier dat je bijna de koude van het hoge Noorden voelt, op een al even afstandelijke manier. Nota: dit heb ik persoonlijk ook met Scandinavische televisiereeksen.

Het boek is ook erg lang, met, vooral in het begin, lange scènes en beschrijvingen waar je even door moet, om dan toch meegesleurd te worden in het hele verhaal. De kastanje mannetjes geven de spanning overigens een extra cachet.

Naarmate het boek vordert, ga je er volledig in op en wil je gewoonweg blijven doorlezen tot je weet hoe het allemaal in elkaar zit. Oktober is een aanrader en staat terecht al weken op de hoogste stek. Misschien wel wat té gehypet, maar als je daar voorbij kijkt, is het een boek dat je niet onberoerd zal laten.

Nog een zijdelingse nota: ik kan me heel goed voorstellen dat de killere schrijfstijl toch ook wel lezers afschrikt die zich hier niet in kunnen vinden. Zoals al gezegd was het ook voor mij even wennen.

4,5 kraaien voor deze knappe thriller.

zondag 21 oktober 2018

Wie zint op wraak van Bo Svenström


Titel:Wie zint op Wraak 
Auteur: Bo Svenström
Uitgeverij: Harper Collins
Publicatiedatum: oktober 2018
Recensie door Annemarie
Waardering: drie kraaien

In de buurt van Stockholm wordt in een schuur een naakte man gevonden. Hij is op uiterst brute wijze vermoord. Politiecommissaris Carl Edson leidt het onderzoek. Onderzoeksjournalist Alexandra Bengtsson volgt de zaak op de voet en heeft een speciaal lijntje met Carl.  Wat begint met één moord op een groot crimineel ontwikkelt zich echter tot iets veel gecompliceerders. Commissaris en journalist raken betrokken bij een hele serie moorden, die tot veel verwarring leiden. Als lezer volg je het onderzoek vanuit het perspectief van de recherche en vanuit het perspectief van de journalist.

Het boek is opgebouwd uit drie delen. In de delen wijzigt het perspectief. Met name de start van het tweede perspectief vond ik verrassend gevonden. Ik zal niets verklappen, daarvoor moet je het boek lezen, maar ik zat bij de start van het tweede deel wel even serieus met mijn ogen te knipperen… Mooi gevonden!

Het verhaal heeft behalve de uiterst gewelddadige moorden ook een psychologische achtergrond met als thema’s dader- en slachtofferschap.  Ook vind ik moedige vrouwen een mooi thema in het boek.

Maar bloederig is het allemaal wel: ‘ Het meest opmerkelijke aan het lijk -afgezien van het feit dat het tegen de muur van een schuur was gespijkerd- was dat het geen genitaliën had. De dader had het hele zaakje afgesneden. Er was alleen een donkerrode wond overgebleven. Het bloed moest er zijn uitgespoten’ . ‘ Dus jij bedoelt dat dit allemaal met een sigaret is gedaan? Ik denk niet dat een sigaret genoeg is. Eerder een slof sigaretten. Ik heb de brandplekken geteld; het zijn er 745. De meeste zijn twee tot vier millimeter iep en zes millimeter doorsnee’.

Ook de beschrijvingen van de ontwikkeling van twee gewelddadige zusjes is zeer expliciet: ‘Mijn zus hield het mes tegen mijn keel gedrukt; ze zette haar hele gewicht erachter, terwijl ik met trillende handen weerstand probeerde te bieden. Papa staarde me alleen maar aan, We waren een hele poos roerloos, alle drie als in een bizar stilleven.’

Dit zijn slechts een van de vele uiterst expliciete beschrijvingen van de bruutheid van de moorden en verkrachtingsscènes.  Met een zwakke maag of zo vlak voor het slapen gaan is het lezen van dit boek niet echt een aanrader, of je moet er een liefhebber van zijn natuurlijk. Ik vond het jammer dat de beschrijvingen van de moorden in het boek nogal de boventoon voerden. Persoonlijk mag het van mij allemaal een tandje subtieler en vind ik de psychologie achter moorden en moordenaars interessanter dan de moorden op zich. Die insteek had dit boek niet. Ik vond het ook zeker niet typisch Scandinavisch. Weinig echte sfeerbeschrijvingen en ook de uitwerking van de psychologische achtergronden vond ik minder sterk. Het eerste deel van het boek vond ik ook wat taai, vanaf deel 2 las het boek soepeler en werd het verhaal boeiender en spannender. Het einde van het boek vond ik wel voorspelbaar en een beetje


De afdronk is voor mij uiteindelijk wel een goed verhaal met in ieder geval een echte verrassende wending die stevig binnen komt. Voor de lezers die houden van gedetailleerde beschrijvingen van bloederige, brute moorden en mishandelingen is dit boek zeker een aanrader. Voor mij komt het niet verder dan 3 kraaien.

woensdag 11 juli 2018

De kluizenaar van Jørn Lier Horst


Auteur: Jørn Lier Horst
Titel: De kluizenaar
Uitgeverij: A.W. Bruna

Citaat: “Deze zaak heeft eigenlijk twee vertakkingen, dacht hij en hij stond op. Ze moesten natuurlijk de dader opsporen. Maar deze keer was de identiteit van het slachtoffer een even groot mysterie.”
Achterflap:
Buiten is het ijzig koud. Viggo Hansen zit thuis voor de tv. Hij is al vier maanden dood.
De dood is zeer dicht bij William Wistings privéleven gekomen. Drie huizen naast het zijne wordt het lichaam aangetroffen van een man die voor zijn tv zit. Hij blijkt daar al vier maanden zo te zitten.
De politie treft geen sporen van geweld aan, maar Viggo Hansens dood is toch zeer verontrustend, omdat kennelijk niemand hem al die maanden gemist heeft.
Eén journalist kan de zaak niet loslaten – Line, William Wistings dochter. Zij besluit te onderzoeken wat het levensverhaal is van de kluizenaar Hansen.
Dan wordt er in het bos opnieuw een lichaam gevonden, wat de aanleiding vormt voor een van de grootste klopjachten in de Noorse politiegeschiedenis.

Over de auteur:
Jørn Lier Horst (1970, Bamble Noorwegen) was sinds 1995 tot aan zijn 'pensionering' in 2013 politieman in het Larvik. Hij leidde daar het team rechercheurs. De werkplek van het personage William Wisting was maar een paar deuren verwijderd van Horsts eigen politiebureau. Horst debuteerde met Nøkkelvitnet, een thriller gebaseerd op een waargebeurde moord. Hij schrijft ook spannende boeken voor young adult-lezers en voor kinderen. Hij ontving de Glazen Sleutel 2013 voor beste Scandinavische misdaadroman en de Gouden Revolver 2013 voor beste Noorse thriller. De kluizenaar is een thriller in de serie rond inspecteur William Wisting.

Het boek:
Zelden laat ik mij verleiden door de tekst op de achterflap maar Buiten is het ijzig koud. Viggo Hansen zit thuis voor de tv. Hij is al vier maanden dood, is een zin die in mijn hoofd kruipt. Meer aanleiding heb ik niet nodig om deze thriller te lezen en voor Thrillerlezers! te recenseren.

Bij toeval wordt het stoffelijk overschot van Viggo Hansen vier maanden na zijn dood aangetroffen in een buurhuis van William Wisting. Line, Wistings dochter, die als journalist werkt bij het misdaadteam van de krant VG wil hierover een bijdrage schrijven voor de weekendbijlage uit persoonlijke interesse. Met de kerstvakantie voor de deur krijgt ze toestemming van haar baas Knut A. Sandersen om zich in het onderwerp te verdiepen, ze vraagt zich af hoe het kan dat iemand vier maanden dood kan zijn zonder dat iemand dat opmerkt. Horst omschrijft dit heel treffend in volgend citaat:
“Hij was iemand geweest die voor zijn omgeving niet bestond. Een mens die niet werd gezien door anderen, ook al leefde hij in hun midden.”
William is ondertussen druk bezig met de zaak van een lijk dat op landgoed Halle verstopt onder een kerstboom is gevonden. De man eigenaardig genoeg niet op de lijst met vermisten voor. Het team merkt de overeenkomst met Viggo Hansen maar kan geen verband vinden. Het vermoeden groeit dat het in dit geval om een buitenlands toerist gaat. Bij het DNA-onderzoek naar de haren in de hand van de dode blijkt dat deze afkomstig zijn van Robert Godwin, een Amerikaan die als vierde op de lijst staat van meest gezochte personen in de VS, die in 1989 spoorloos verdwenen is. Drie FBI-agenten komen naar Larvik, samen met Leif Malm en Anne Finstad van de Landelijke recherche. Een mooi voorbeeld van details die de auteur typeren:
“De dode man had een gevecht geleverd. Een gevecht op leven en dood. De mand op de foto had verloren, maar niet zonder zijn moordenaar tegenstand te bieden.”
Terwijl Lines zoektocht tot weinig of niets leidt, wordt Wisting steeds meer in beslag genomen door het moordonderzoek en het bijstaan van de FBI-agenten. Onafhankelijk van elkaar volgen ze elk hun eigen piste en hebben amper tijd om met mekaar te praten. William ontdekt echter aanknopingspunten en vreest dat zijn dochter Line gevaar kan lopen. Hij probeert haar te stoppen, zij is echter voor geen rede vatbaar en gaat onverzettelijk verder met haar journalistieke werk waardoor William alleen maar kan hopen dat ze zonder kleerscheuren haar werk kan afmaken.

Mijn mening:
De politie-ervaring van Jørn Lier Horst is merkbaar in de benadering van het recherchewerk in het boek. Het perspectief lijkt daardoor meer uit te gaan van het hoofdpersonage en de weerslag op de familierelatie. Toch werkt dit in het voordeel van de lezer omdat het de gelegenheid biedt om aspecten en gevoeligheden aan bod te laten komen die door andere schrijvers dikwijls over het hoofd worden gezien. Die persoonlijke betrokkenheid is ook te merken aan de manier waarop maatschappelijke thema’s onbevooroordeeld aan bod komen in het boek, zoals daar is de vereenzaming van een deel van de Noorse bevolking en de verdwijningen die onder de radar kunnen blijven om er maar een paar te noemen. De dialogen zijn sober en getuigen van de geslotenheid van de personages, de details van de lijken en de vindplaatsen worden zonder poespas beschreven. Verder slaagt de auteur erin om de onmetelijkheid van de natuur perfect weer te geven. Hoewel het boek best spannend is, ligt de nadruk op de opbouw van het verhaal en de verbanden die ondubbelzinnig aan mekaar geknoopt worden. Door de vele ontwikkelingen wordt de aandacht niet afgeleid en komt helemaal op scherp naarmate de ontknoping dichterbij komt. De auteur slaagt erin om een onverwacht en onvoorspelbaar plot uit te werken.

De kluizenaar is een meer dan degelijk opgebouwd politieverhaal, ongetwijfeld zal dit boek in mijn herinnering opduiken als ik over de behandelde thema’s iets lees of zie in de toekomst.
Een goed geschreven verhaal dat net niet uitmuntend is, verdient 4,5 kraaien.

Eindbeoordeling:
Originaliteit: 5
Leesplezier: 4
Psychologie: 4
Schrijfstijl: 4
Spanning: 4
Plot: 5

Deze recensie is mits kleine aanpassingen conform de vormgeving ook te lezen op https://www.leveninextratijd.be/

Tilly Hoskens

zaterdag 30 juni 2018

De vrouw die terug moest van Lina Bengstdotter

Titel: De vrouw die terug moest
Auteur: Lina Bengstdotter
Publicatiedatum: april 2018
Uitgeverij: Harper Collins

Korte inhoud
Op een warme zomeravond verdwijnt de zeventienjarige Annabelle uit het afgelegen dorpje Gullspång. De politie kan geen enkele aanwijzing vinden, haar ouders zijn radeloos.
In Stockholm krijgt de ervaren rechercheur Charline 'Charlie' Lager te horen dat zij op de zaak wordt gezet. Met tegenzin gaat Charlie naar Gullspång - het dorp waar ze is geboren. Ze is er sinds haar veertiende niet meer geweest, en met reden. Charlie gedraagt zich namelijk niet zoals men van vrouwen verwacht: veel korte seksuele relaties, geen kinderwens en niet bezig met wat anderen van haar vinden.
Tijdens haar zoektocht naar de waarheid over Annabelle wordt ze hardhandig geconfronteerd met haar eigen verleden, en de geheimen die in Gullspång altijd diep weggestopt werden. Kan ze iets voor de verdwenen Annabelle doen? En kan Charlie zelf nog wel geholpen worden?
Wat vond ik van de cover ?
Ik  hou wel van een sobere cover, in deze tinten. De cover straalt een zekere rust uit, met een enzame (vrouwen)figuur op de rotsen ... mij spreekt de cover alleszins aan ! Vind trouwens ook de manier op de auteursnaam te vermelden behoorlijk origineel, zo met die "Lina" in de "O".

Wat verwacht ik van tevoren ?
Wat verwacht ik van de auteur / het boek ? Ik heb eigenlijk best wel weinig ervaring met Scandinavische schrijvers, heb altijd het idee gehad dat die boeken nogal langzaam lezen, maar heb mijn mening na een aantal Ahnhems vorig jaar wel herzien. Ik wilde dus ook graag dit boek lezen om te zien of ik het inderdaad al dit jaren fout had ingeschat. Ik hoop alleszins op een spannend, vlot en boeiend boek.

 'je kunt het meisje uit het dorp halen, maar het dorp niet uit het meisje'

trouwens net nog een mooi citaat gelezen 'voor alles wat je haat aan jezelf - vergeef jezelf'

Mijn recensie :
Van bij het begin stapelen de vragen zich op, zowel over de situatie en de verdwijning van Annabelle, als over het leven en verleden van Charlie. Maar je merkt ook dat gaandeweg het verhaal zich ontvouwt en dat beetje bij beetje de mysteries min of meer worden opgehelderd. Bovendien schetst het boek een schrijnend beeld van het leven in Gullspang. Ik raak eerlijk gezegd bij Scandinavische thrillers altijd een beetje in de war van de vaak minder bekend klinkende persoons- en plaatsnamen, maar het lijkt of ik me daar alsmaar gemakkelijker kan overzetten. Halfweg vind ik het boek tot nu toe alleszins prima in orde, ben benieuwd hoe het verder gaat, uiteraard met Annabelle, maar toch ook wel met Charlie, vind het best een sympathiek hoofdpersonage !
Boek is uit, wat een einde !!
Ik heb altijd het (wellicht foute idee) gehad dat scandinavische thrillers 'traag' lezen, dat is bij dit boek absoluut niet het geval, ik hou van de snelle schrijfstijl die perfect bij een thriller past
Zelden tijdens het lezen van een recensieboek zoveel nota's gemaakt over vragen en namen en onduidelijkheden, maar wat ontvouwt het verhaal zich geweldig ... en ondanks al het pennen, wat leest het boek geweldig vlot ... fantastisch debuut !

Karin


zaterdag 16 juni 2018

Het is nog even wachten..

Pas in januari van het volgend jaar komt er eindelijk een nieuw boek van het duo uit.

donderdag 14 juni 2018

Vandaag komt uit...

Vandaag komt het tweede boek uit van S.K. Tremayne

‘Waarom heb je me dit aangedaan, mama, hou je niet van me?’

Het was maar een klein stukje ijs. Gewoon wat botte pech. Maar het was genoeg om Kath Redway, die met haar auto zo het meer van het prachtige Dartmoor National Park in draaide, bijna te doen verongelukken.
Als door een wonder komt ze met de schrik, en een paar blauwe plekken, vrij. Ondanks haar geheugenverlies en de shock waarin ze verkeert, is Kath blij dat ze weer terug is in de afgelegen boerderij waar ze woont met haar knappe man Adam en haar verlegen, maar zeer intelligente dochter Lydia. Ze leeft!
Haar gezin is echter verre van opgelucht. Haar man gedraagt zich koeltjes tegen haar, of ronduit boos. Haar dagdromende dochter begint vreemde taal uit te slaan, en houdt niet op over een ‘man op de hei’. Wanneer ze steeds meer gefragmenteerde, maar ijzingwekkende herinneringen terugkrijgt, realiseert Kath zich dat haar ‘ongeluk’ helemaal geen ongeluk was. Met dat besef stort ze in en vervalt haar leven tot een duistere wereld van angst en dreiging.

S.K. Tremayne is het pseudoniem van een internationale bestsellerauteur die woont en werkt in Londen. Van zijn eerste boek, IJstweeling, werden alleen al in Nederland en Vlaanderen meer dan 60.000 exemplaren verkocht. Ook Vuurkind, dat in 2016 verscheen, werd enthousiast ontvangen.

zaterdag 5 mei 2018

Macbeth van Jo Nesbø


Auteur: Jo Nesbø
Titel: Macbeth
Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar


Achterflap: Een donker, vervallen, corrupt fabrieksstadje in het Schotland van de vroege jaren 70. Een politiemacht die worstelt met een aanhoudend drugsprobleem. De illegale handel wordt beheerst door twee drugsbaronnen en één van hen – een meester in manipulatie genaamd Hecate – heeft connecties met de allermachtigsten, en is niet bang deze tegen elkaar uit te spelen.

Centraal aan Hecates sluwe plan ligt de geleidelijke manipulatie van inspecteur Macbeth: hoofd van het SWAT-team en behoorlijk paranoïde en vatbaar voor geweld. Wat volgt is een meeslepend verhaal van liefde en schuld, politieke ambitie en hebzucht, langs de donkerste hoekjes van de
menselijke natuur.

In Jo Nesbø’s Macbeth barst de strijd los tussen de ambities van een corrupte politieman en zijn loyale collega’s, tussen een met drugs doordrenkte onderwereld en de greep van jeugdvriendschappen. Bereid je voor op een zinderende rit door de donkerste tunnels van de mensheid!

Over de auteur:
Jo Nesbø (Oslo, 1960) geldt als de belangrijkste en populairste misdaadauteur van Noorwegen. Voor hij zich op het schrijven ging richten, was hij profvoetballer en beurshandelaar. Naast schrijver is hij popmuzikant, componist en wereldreiziger. Hij schrijft kinderboeken met Dr. Proktor in de hoofdrol. Hij schreef ook vier kinderboeken in de populaire Dr. Proktor-serie, waarvan het eerste deel, Dr. Proktors schetenpoeder, in 2007 werd gepubliceerd. Nesbø schreef ook een aantal standalones, waaronder De zoon  (Sønnen, 2014). In 2014 kondigde Nesbø een nieuwe thrillerserie aan onder het pseudoniem Tom Johansen. Uiteindelijk is de serie onder zijn naam met Blod på snø  (Bloed op sneeuw) gestart. In zijn boeken schuwt Nesbø het geweld en de gruwelijkheden niet. Zijn verhalen zijn harder, donkerder en rauwer dan de meeste andere Scandinavische thrillers. Thrillerliefhebbers kennen hem vooral van de serie rond Harry Hole, waarvan de 11 delen naar het Nederlands zijn vertaald. Zijn werk werd talloze malen genomineerd en bekroond. In 2013 ontving hij de Noorse Peer Gynt Prize voor zijn werk en inzet, en de internationale betekenis ervan voor Noorwegen. Macbeth is veruit het meest bloedige en gewelddadige verhaal dat hij tot nu toe uitgebracht heeft en is geïnspireerd door de tragedie van William Shakespeare.
Al meer dan 400 jaar worden de toneelstukken van Shakespeare opgevoerd, gelezen en herverteld. Oorspronkelijk werd het Hogarth Shakespeare Project in 1917 werd het door Virginia en Leonard Woolf in het leven geroepen. In 2012 werd Hogarth gelanceerd in Londen en New York en worden hervertellingen gepubliceerd door succesvolle auteurs. De serie startte in oktober 2015 en wordt gepubliceerd in verschillende landen.

Over het boek:
Macbeth is een hervertelling van de bloedige tragedie en staat bol van corruptie, geweld, loyaliteit en wraak. Jo Nesbø schetst een wereld vol machtswellustige mensen die beheerst wordt door drugs. Het boek staat bol van nietsontziend geweld, beschreven in bloederige details. De personages worden uitstekend geschetst, de (machts)verhoudingen worden heel duidelijk omschreven. De auteur is er zeker in geslaagd om actuele thema’s te verwerken, de motieven voor de misdaden over te brengen en een gezonde portie spanning eraan toe te voegen. Het is een crime noir van het zuiverste water waarin de verhaallijn van het origineel meesterlijk bewerkt is. Nesbø heeft er onmiskenbaar zijn eigen stempel op gedrukt, beknopte beschrijvingen worden afgewisseld door rake dialogen en zijn talent voor psychologisch inzicht komt het boek ten goede. Het is een absolute aanrader voor lezers die weinig belang hechten aan de geloofwaardigheid van een boek, fictie van de bovenste plank met een gezonde korrel zout te nemen.

Een toneelstuk hervertellen in een boek vol actuele thema’s, verdient 5 kraaien.

Eindbeoordeling:

Originaliteit: 5
Leesplezier: 5
Psychologie: 5
Schrijfstijl: 5
Spanning: 5
Plot: 5

Deze recensie is mits kleine aanpassingen conform de vormgeving ook te lezen op https://www.leveninextratijd.be/

Tilly Hoskens

woensdag 2 mei 2018

Win De vrouw die terug moest GESLOTEN

Er kwam gisteren weer een nieuwe Scandinavische thriller uit en onze recensent Lydia vond het een heerlijk boek. Nu kan jij het boek op Thrillerlezers winnen.

Eerst waar het over gaat en wat de achterflap zegt:

Fan van Lisbeth Salander uit de Millennium-trilogie, van Saga Norén uit The Bridge en van Sarah Linden uit The Killing? Dan raak je zeker verslaafd aan Charlie Lager
Op een warme zomeravond verdwijnt de zeventienjarige Annabelle uit het afgelegen dorpje Gullspång. De politie kan geen enkele aanwijzing vinden, haar ouders zijn radeloos.
In Stockholm krijgt de ervaren rechercheur Charline 'Charlie' Lager te horen dat zij op de zaak wordt gezet. Met tegenzin gaat Charlie naar Gullspång - het dorp waar ze is geboren. Ze is er sinds haar veertiende niet meer geweest, en met reden. Charlie gedraagt zich namelijk niet zoals men van vrouwen verwacht: veel korte seksuele relaties, geen kinderwens en niet bezig met wat anderen van haar vinden.
Tijdens haar zoektocht naar de waarheid over Annabelle wordt ze hardhandig geconfronteerd met haar eigen verleden, en de geheimen die in Gullspång altijd diep weggestopt werden. Kan ze iets voor de verdwenen Annabelle doen? En kan Charlie zelf nog wel geholpen worden?


Oke dan nu wat je moet doen om kans te maken:

1. Like onze communitypagina. Hier ga je direct naar die pagina: even op Vind ik leuk en volgen drukken
2. Geef antwoord op de volgende vraag: Het boek wordt aangeraden voor de fans van de hoofdpersonen uit Millenium, The Bridge en The Killing. Wat zie jij als overeenkomst tussen die series of die personages? Er is geen 1 juist antwoord,maar ik ben benieuwd naar wat jullie vinden. Stuur jouw antwoord naar Thrillerlezersblog@gmail.com
3. Hieronder mag je schrijven waarom je het graag zou willen winnen en krijg je een extra lootje mee.

dinsdag 26 september 2017

De dorst van Jo Nesbo

Titel: De Dorst
Auteur: Jo Nesbo
Uitgeverij Cargo
539 bladzijden

Over de auteur
Jo Nesbo (Oslo, 1960) is de succesvolste thrillerauteur van Noorwegen en won al vele prijzen voor zijn boeken. Zijn werk wordt in meer dan vijftig landen uitgegeven en wereldwijd verkocht hij meer dan 33 miljoen exemplaren. De Dorst is Nesbo’s elfde thriller met Harry Hole in de hoofdrol.


Samenvatting
Een Tinder-date wordt een jonge vrouw fataal. Op een bijzonder agressieve manier is zij om het leven gebracht door een moordenaar die haar thuis opwachtte.
De zaak wordt groots in de media uitgemeten en de politie voelt zich daardoor enorm onder druk gezet om de moord op te lossen. Katrine Bratt, nu aan het hoofd van de afdeling Geweld, en haar team doen hun best, maar Katrine weet eigenlijk wel dat er maar één iemand is die deze zaak zou kunnen oplossen: Harry Hole. 
Maar Harry heeft hier helemaal geen zin in. Hij is weer docent aan de politieacademie, geniet van zijn rustige leven met Rakel en vindt het allemaal wel prima…tenminste…dat maakt hij zichzelf wijs. Hoofdcommissaris Mikael Bellman neemt met Harry’s ‘nee’ geen genoegen en heeft zo zijn eigen manier om Hole over te halen: ‘nee’ zeggen is dan geen optie meer.

Als Hole zich in de zaak verdiept, krijgt hij al vrij snel het vermoeden dat ze op zoek zijn naar iemand die eerder door zijn vingers glipte…

De doden waren de doden.
En de levenden gingen snel dood.
Er zijn meerdere series met een rechercheur in de hoofdrol die aan de drank is (geweest) of worstelt met een andere verslaving, doet waar hij zelf zin in heeft, vaak doet voordat hij (of zij) nadenkt over de eventuele gevolgen daarvan en het liefst in zijn/haar eentje werkt. Als het gaat om eigenzinnige rechercheurs staat Harry Hole voor mij met stip op nummer een en is hij nog steeds een van mijn meest favoriete hoofdpersonages.
In Politie trouwde Harry eindelijk (ein-de-lijk!) met zijn Rakel en hij is uitermate tevreden. Gelukkig zelfs. Maar toch ook weer niet, want hij is als de dood dat hij Rakel kwijtraakt en als dat zou gebeuren, dat dat dan zijn eigen stomme schuld zal zijn. Geluk is een vergankelijk iets en kan nooit lang duren, zeker niet als je Harry Hole heet.

Wanneer ik over dat flinterdunne laagje ijs van geluk loop dan ben ik doodsbang, zo bang dat ik wens dat het voorbij is, dat ik al in het water lig.
Het verhaal begint met de Tinder-date van Elise met Geir. Een date die wat haar betreft niet voor herhaling vatbaar is en ze gaat, net als Geir, teleurgesteld naar huis. Meteen in dit eerste hoofdstuk laat Nesbo al een klein beetje zien waar hij zo goed in is. Je volgt als lezer twee mensen die naar huis gaan en je krijgt bij beiden een onheilspellend gevoel. Je weet gewoon dat het voor een van de twee niet goed afloopt of geldt dat voor allebei?

Los van de korte alinea in de proloog (een proloog waarbij je je afvraagt ‘gebeurt dit echt of is het een droom?’), duurt het een bladzijde of 70 voordat Harry ook daadwerkelijk zijn opwachting maakt, maar vanaf het begin proef je al wel zijn aanwezigheid. Tegen wil en dank wordt Harry bij het onderzoek naar de Tinder-moord betrokken en de jacht op een seriemoordenaar wordt geopend. Harry is er van overtuigd dat er maar een iemand de dader kan zijn, maar hoe vindt je iemand waarvan je niet weet hoe hij er precies uitziet? En diegenen die het wel weten, kunnen het niet meer navertellen.

De dorst is een geweldig boek, een klopjacht naar een bloeddorstige moordenaar enerzijds en aan de andere kant is er de innerlijke strijd die Harry bezighoudt, de worsteling met zijn verslavingen, zíjn dorst en vooral zijn grootste angst om toe te geven aan die dorst. Een angst die bijna werkelijkheid wordt op het moment dat het leven van Rakel aan een zijden draadje hangt en Harry in een diep dal verdwijnt. De dorst is een perfect gekozen titel die op meerdere manieren opgevat kan worden en op meerdere personages betrekking heeft.
De spanning en snelheid in De dorst is continue aanwezig. Nesbo gooit behoorlijk veel lijntjes uit en weet de lezer steeds op het verkeerde been te zetten (‘neeeheee doe dat nou niet!’) en net als je denkt ‘aha, zo zit het’, dan gaat het verhaal toch weer een andere kant op. Soms zit je gewoon met open mond van verbazing en vraag je je af hoe het dan allemaal weer bij elkaar komt. Maar dat doet het en hoe. Nesbo is een meesterlijke verteller, weet personages haarscherp neer te zetten en ik kan alleen maar hopen dat hij nog lang niet klaar is met Harry Hole. Een personage dat blijft fascineren. Na elf boeken verveelt Hole nog geen moment!

‘Je staat nog steeds droog, Harry?’
‘Als een Noorse oliebron, chef.’
‘Hm, je wéét dat de Noorse oliebronnen niet droogstaan, ze zijn alleen dichtgedraaid tot de olieprijzen weer stijgen.’
‘Dat was het beeld dat ik wenste te communiceren, ja.’

Leesplezier 5
Schrijfstijl 5
Plot 4,5
Originaliteit 4
Psychologie 5
Spanning 5

5 sterren (afgerond) voor De Dorst.

Koop bij bol.com

Miriam