zondag 20 maart 2022

Interview met Nina Verheij

 


Eind 2021 rondde Nina Verheij de trilogie met in de hoofdrol Emily Gagliardi af.  Na ‘Fatale keuzes’ en ‘Geheugenspel’ vormt ‘Blinde wraak’ het sluitstuk van een drieluik waar de vele fans van de jonge politierechercheur heel hard van hebben genoten. 

Hoe beleefde Nina het schrijven van de trilogie?  Is het verhaal van Emily echt helemaal verteld?  Nina Verheij geeft uitleg.

 

  Dag Nina, na ‘Fatale keuzes’ en ‘Geheugenspel’ ligt nu ‘Blinde wraak’ in de boekenrekken.  Was het van bij het begin, toen je ‘Fatale keuzes’ schreef, de bedoeling om een trilogie te schrijven?

Nee, echt totaal niet. Toen ik als begin-twintiger aan ‘Fatale keuzes’ begon, had ik geen flauw idee wat ik aan het doen was. Ik wist niet eens dat de scènes die ik opschreef een detective zouden worden, laat staan dat het zich uiteindelijk zou ontpoppen tot een trilogie. Pas toen ik er eind 2016 bewust voor ging zitten om de verhaallijnen vorm te geven, wist ik dat ik een moord wilde toevoegen en leerde ik de personages echt goed kennen. Voor die tijd was het meer een romantisch drama.

Het idee voor een vervolg sluimerde vanaf dat moment wel op de achtergrond, omdat ik tijdens het schrijven van de ontknoping wist dat er meer te vertellen viel over Emily’s vader. Terwijl ‘Fatale keuzes’ bij de redacteur lag, wilde mijn uitgever Sandra van Hamley Books weten wat ik hierna zou gaan schrijven. Ik vertelde haar over een mogelijk vervolg, waarna ze vroeg of ik er geen trilogie van kon maken. En zo geschiedde, ha ha.

• Zo niet, hoe moeilijk of gemakkelijk was het om van ‘Fatale keuzes’ het eerste deel van de trilogie te maken?

Nadat Sandra de suggestie van een trilogie deed, ging het eigenlijk heel snel. Een paar uurtjes brainstormen later had ik al beginnende ideeën voor zowel deel 2 als 3. Dit maakte het uiteindelijk ook leuker tijdens het schrijven, omdat ik in ‘Geheugenspel’ al wat easter eggs over ‘Blinde wraak’ kon toevoegen.

• Je hebt de drie delen aan een heel stevig tempo geschreven.  Zaten al die verhalen klaar in jouw hoofd? 

Over het eerste deel heb ik zo’n tien jaar gedaan, maar dat kwam dus vooral doordat ik niet eens wist dat ik een thriller aan het schrijven was. Ik schreef gewoon af en toe voor de lol wat losse scènes op. Door mijn studie Nederlands en mijn eerste banen had schrijven totaal geen prioriteit.

Daar kwam in 2016 verandering in, toen ik ontslag nam om een paar maanden naar Australië te gaan. In Australië nam ik me voor om na terugkomst een dag per week minder te gaan werken, zodat ik mijn schrijfwens serieus kon nemen. Pas nadat ik in mei 2019 in contact kwam met Hamley Books ging alles heel snel. Als je daadwerkelijk tijd wilt vrijmaken om te schrijven, is er namelijk geen betere stok achter de deur dan een uitgever die op je boeken zit te wachten, ha ha.

  Ging het schrijven van ‘Geheugenspel’ en ‘Blinde wraak’ vlotter omdat Emily en de kernpersonages van de reeks niet meer vanaf nul moesten uitgevonden worden?

Dat heeft zeker geholpen. Toen ik afgelopen november tijdens National Novel Writing Month met een heel nieuw verhaal begon, realiseerde ik me pas wat voor voordeel het was geweest dat ik veel van de personages van ‘Blinde wraak’ al kende toen ik aan dat boek begon. Ik wist al wat voor gedrag bij hun persoonlijkheden paste en hoe hun levens eruitzagen. Daardoor kon ik me veel meer op de nieuwe personages en de ontwikkeling van de verhaallijnen richten.

• Naast de verhaallijnen die over de drie delen heen ontwikkelen, zitten er ook heel wat verwijzingen naar eerdere delen in de tekst verwerkt.  Krijg je daar feedback op?

Ik geloof niet dat al veel mensen de verwijzingen hebben opgepikt (of dat hebben ze me gewoon niet laten weten 😉). Waarschijnlijk omdat er te veel tijd tussen het lezen van de verschillende boeken zat. Misschien dat dat nu bij nieuwe lezers sneller zal gebeuren, omdat ze alle drie de boeken achter elkaar kunnen lezen en alles dan nog vers in hun geheugen ligt.

• Springt één van de drie delen er voor jou uit nu het schrijven van de drie boeken al een tijdje achter je ligt?

‘Fatale keuzes’ blijft voor mij persoonlijk bijzonder omdat het mijn debuut was. Daarna ging er een hele (boeken)wereld voor me open. Maar ik denk dat ik aan het plotten van ‘Blinde wraak’ het meeste plezier heb beleefd. Daarin kon ik ook alle losse eindjes laten samenkomen. Zonder te veel te spoileren over de inhoud, voelde het o.a. door het motief van de dader alsof het cirkeltje rond was.

• Een van de rode draden in de trilogie is toch wel de relatie tussen vaders en hun kinderen.  Bij welke relatie raakte je emotioneel het meest betrokken?  Waarom?

De relatie tussen Emily en Paul was toch wel de ingewikkeldste om vorm te geven. Hoewel Paul niet altijd de juiste keuzes maakt, blijft hij toch een soort vaderfiguur en mentor voor Emily. Ze kan niet met een zwart-witte bril naar hem kijken.

Ik denk dat dat komt doordat Emily hem enerzijds al haar hele leven kent en anderzijds sowieso graag het beste in de mens ziet. Ook weet ze door haar eigen acties dat niemand perfect is. Ze gelooft dat iemand zijn leven kan beteren. Daarnaast speelt haar eigen schuldgevoel een grote rol. Zowel bij de misstappen van Paul als die van haar ex Matthijs vindt ze dat zij zelf deel van het probleem is geweest. Ze kan hen niet veroordelen voor hun gedrag zonder ook naar zichzelf te kijken.


• Geheimen werden bewaard tot en met deel drie.  Hoe voelde het werken naar de revelatie ervan?  Bevrijdend dat je alles uiteindelijk mocht onthullen?

Het was zeker fijn om naar de ontknoping toe te werken, maar tegelijkertijd ook best lastig. Alle losse eindjes moesten worden opgelost, zonder dat het allemaal afgeraffeld zou aanvoelen.

In eerste instantie had ik bijvoorbeeld bedacht dat Lucas pas tegen het einde van het boek achter de waarheid zou komen. Gelukkig realiseerde ik me op tijd dat dat helemaal niet handig was. Ik wilde dat hij de tijd zou krijgen om alle informatie te laten bezinken en te bedenken wat hij ermee zou doen. En natuurlijk dat we daar als lezers getuige van mochten zijn. Daarom heb ik die onthulling voor hem een heel stuk naar voren gehaald. Hierdoor kreeg ik ook weer nieuwe ideeën voor de verhaallijn met Matthijs, dus uiteindelijk ben ik heel blij dat ik die keuze heb gemaakt.

• Emily heeft heel wat voor de kiezen gekregen, persoonlijk en beroepsmatig.  Was jij altijd in control of heeft het verhaal het op een gegeven moment van jou overgenomen?

Grappig dat je dat vraagt, want hoewel ik graag de controle wilde houden en alles van tevoren tot in detail wilde uitwerken, ging dat in de praktijk niet altijd door. Zo ontstond de verhaallijn over Boris pas gaandeweg. Tijdens het plotten had hij slechts een klein rolletje, maar tijdens het schrijven werd dit steeds groter.

Ik was nog op zoek naar een extra vertelperspectief naast dat van Emily, zoals ik ook bij ‘Fatale keuzes’ en ‘Geheugenspel’ meerdere vertelperspectieven gebruik. Ik wilde graag het verhaal over Catharina’s verleden vertellen, maar ik zou al veel te veel prijsgeven als ik dat vanuit haarzelf zou doen. Toen kwam Boris om de hoek kijken.

Ook de hoofdstukken vanuit Lucas’ perspectief ontpopte zich daarna om een alternatieve kijk op alle gebeurtenissen te kunnen geven.

• Emily en haar kat Noodles zijn een leuk en vertrouwd duo geworden. Zijn er parallellen met jou en jouw kat Emmy? Voeren jullie ook hele conversaties met elkaar?

O, dat laatste zeker, ha ha. Aangezien Emmy mijn enige huisgenoot is, ben ik bang dat ze regelmatig naar me moet luisteren, of ze dat nu wil of niet. In ruil daarvoor sta ik toe dat ze ’s nachts boven op me mag liggen, ondanks dat ik me dan niet zo goed meer kan verroeren. 😉

Qua uiterlijk lijkt Noodles overigens meer op de kater van mijn zus.

• Wat deed je besluiten om in ‘Blinde wraak’ een verhaallijn te bedenken rond rouwverwerking?

Ik weet niet goed waarom, maar rouwverwerking is een onderwerp waarin ik me steeds meer ben gaan interesseren. Ook bij de Young Adult die ik op dit moment aan het schrijven ben, speelt dit een belangrijke rol, en bij mijn nieuwe thriller eigenlijk ook wel.

Bij ‘Blinde wraak’ is dat gelijkelijk ontstaan. Doordat Boris een steeds grotere rol kreeg, wilde ik hem beter leren kennen. Het bleek toen vrij snel logisch voor de ontwikkeling van het verhaal als hij rouwtherapeut zou zijn.

Daarnaast speelt omgaan met verdriet sowieso een grote rol in ‘Blinde wraak’ en eigenlijk de gehele trilogie, omdat een aantal van de personages moeten zien om te gaan met verlies.

• Als auteur kruip je in het hoofd van de crimineel.  Hoe bewaak je daarbij je grenzen?

Ik probeer me meestal vooral te verdiepen in iemands motief. Wat drijft iemand ertoe om een ander mens van het leven te beroven? Hoe kom je tot zo’n daad? Misschien fascineert het me zo omdat ik zelf een brave huismus ben, ha ha.

Tijdens het schrijven zelf ben ik vooral bezig om de juiste woorden te vinden, waardoor er automatisch toch een soort afstand blijft bestaan.

• Waarop let je om het verhaal geloofwaardig te houden?

Eigenlijk spelen ook bij die geloofwaardigheid vooral de motieven van de personages een belangrijke rol. Waarom gedragen ze zich zoals ze doen? Zelfs als ze iets flikken waar wij het als lezers niet mee eens zijn, moeten we kunnen begrijpen wat de achterliggende reden was.

Ik wil ook geen personages creëren die perfect zijn. Juist hun gebreken zorgen ervoor dat ze menselijk zijn en dat je jezelf in hen zou kunnen herkennen.

• Emily heeft de tijd niet om te lezen.  Jij wel?  Lees je zelf wel eens een thrillerreeks?  Heb je een favoriete reeks?  Welke?

Eerlijk gezegd gun ik het mezelf niet vaak genoeg om lekker lang achter elkaar te lezen. Vaak doe ik het alleen even voor het slapengaan, waarbij het probleem vaak is dat ik eigenlijk al te moe ben. Mijn goede voornemen voor dit jaar is daarom om weer vaker ’s avonds de tv uit te zetten en een boek op te pakken.

Mijn favoriete thrillerreeks is die van Robert Galbraith. De detectives over Cormoran Strike en Robin Ellacott vind ik heerlijk. Ik hoop dat er nog veel boeken zullen volgen, want ik wil nog geen afscheid hoeven nemen van hun personages.

De eerste detective die indruk op me maakte toen ik op de middelbare school zat, was ‘Murder on the Orient Express’ van Agatha Christie. Ik vind het nog steeds jammer dat ik de ontknoping nu al ken en dat ik daar dus maar één keer echt door verrast kon worden.

• Zo ja, welke meerwaarde heeft een reeks voor jou t.o.v. een alleenstaand verhaal?

Als auteur vind ik het fijn dat je bij een reeks niet alles over de levens van je personages in één boek hoeft te proppen. Er kunnen met hen dingen misgaan en onafgerond blijven, want er volgen toch nog meer boeken waarin je iets weer recht kunt breien.

Als lezer hou ik ervan dat je een personage steeds beter leert kennen. Het worden mensen bij wie je het gevoel hebt dat je ze op straat zou kunnen tegenkomen.


• Trek je die voorkeur ook door naar verfilmde thrillers? 

Dat denk ik wel, ja. Ik hou bijvoorbeeld meer van series dan van films. En dan vooral van series waarbij de verhaallijnen gewoon doorlopen over meerdere afleveringen. Dus niet dat ze binnen 45 minuten een moord moeten zien op te lossen, maar dat ze er gewoon een hele reeks lang over mogen doen, zoals bij de Scandinavische series The Bridge en The Killing. Of zoals How to Get Away With Murder, waar ze (net als ik in mijn boeken graag doe) met flashbacks en flashforwards werken. Heerlijk om meerdere afleveringen achter elkaar te bingen en dan langzaam alle puzzelstukjes in handen te krijgen.

• Heb je een favoriete film/serie?  Welke?

In het thrillergenre hou ik dus erg van Scandinavische series, zoals The Bridge en The Killing. Daarnaast kijk ik elk jaar wel een keer alle seizoenen van Buffy the Vampire Slayer (jeugdsentiment) en Grey’s Anatomy. Hoewel de special effects van Buffy inmiddels wat ouderwets zijn, vind ik de personages, dialogen en verhaallijnen nog steeds geweldig.

Qua films ben ik een echte romcom-liefhebber: Notting Hill, Titanic, Love Actually, Bridget Jones’s Baby, About a Boy, dat soort films. (Ja, ik heb een zwak voor Hugh Grant. 😉)

• Wat moet een thriller hebben om jou aan het boek of het scherm gekluisterd te houden?

Eigenlijk maakt het niet uit welk genre het is, ik moet vooral kunnen meeleven met de hoofdpersonen. Als ik niks om hen geef, boeit het me ook niet dat er verschrikkelijke dingen met hen gebeuren.

Bij een thriller is het natuurlijk ook leuk als je samen met de hoofdpersoon op jacht kunt gaan naar aanwijzingen, om zo de dader te ontmaskeren. Plottwisten zijn leuk, maar ze moeten voor mij niet zo uit de lucht komen vallen dat het ongeloofwaardig wordt.

  Heeft een thriller liefst een open of een gesloten einde?  Waarom?

Aan de ene kant ben ik als romanticus wel fan van ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. Aan de andere kant vind ik het ook wel een fijn idee dat er nog draadjes loszitten, waardoor de mogelijkheid tot een vervolg openblijft en je zelf een beetje kunt blijven fantaseren. Maar dan moet dat vervolg er natuurlijk wel komen, ha ha.

Op dit moment twijfel ik eerlijk gezegd nog of ik mijn volgende thriller een open of gesloten einde zal geven. Ik heb een open einde in gedachten, alleen weet ik nog niet zeker of ik dat wel een goed idee vind. 😉

• Indien we je nu, op dit moment, vragen hoe het gaat met Emily, wat is dan jouw antwoord?  Tijd voor een vervolg? 😊  Of is haar verhaal echt op na ‘Blinde wraak’?

Op dit moment doet Emily het even rustig aan, maar zeg nooit nooit tegen haar terugkeer. Deze trilogie vormt wel echt een afgesloten geheel qua verhaallijnen, maar wie weet schiet er ooit een nieuw avontuur voor haar in mijn hoofd dat ik echt niet kan negeren.

• Tot slot, heb je ondertussen nieuwe schrijfplannen?  En kan je een tipje van de sluier lichten?

Dat kan ik zeker. Op dit moment ben ik aan het kijken of het genre Contemporary Young Adult me bevalt. Ik ben een verhaal aan het schrijven over de 17-jarige Jo, een meisje dat worstelt met schuld- en wraakgevoelens. Samen met de 10-jarige Fien trekt ze door de Karpaten in Oekraïne. Jo heeft een deadline, maar daar kan ik nog niet te veel over verklappen zonder van alles te spoileren.

Inmiddels staan ook de eerste 50.000 woorden van een nieuwe thriller op papier. Deze thriller heeft als werktitel ‘Gruis’ en gaat over de 33-jarige Bran. Als tiener is hij met zijn gezin de burgeroorlog in Bosnië-Herzegovina ontvlucht nadat hun huis tijdens een van de vele bombardementen werd verwoest.

Wanneer Bran tijdelijk een probleemjongere in huis neemt en hij een aparte vriendschap ziet ontstaan tussen deze puber en zijn Syrische bovenbuurjongen, moet hij steeds vaker aan zijn overleden jeugdvriend Niko denken. Voor zijn gevoel begint Bran opeens vreemde dingen te zien, maar de grote vraag is of dit zich allemaal in zijn getraumatiseerde hoofd afspeelt of dat er daadwerkelijk iets gaande is waar hij zich zorgen om moet maken.

Nina, dank je wel dat je de tijd nam om op de vragen van Thrillerlezers! te antwoorden.  Jouw fans kijken alvast verlangend uit naar jouw volgende boek.  Nog veel inspiratie gewenst!

Jij bedankt voor de leuke vragen, Anita! Je hebt me weer lekker aan het denken gezet. 😊

 

Anita (Thrillerlezers!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten