zondag 12 juli 2020

Zo Vlaams als tomates crevettes

Titel: Het jaar van de slang
Auteur: Hugo Luijten
Uitgeverij: Uitgeverij Lannoo
Publicatiedatum: juni 2020
Recensie door: Anita
Kraaien: 4

Nog voordat ik één woord had gelezen, één blik op de cover en ik leek wel gehypnotiseerd! De gifgroene letters tegen de zwarte achtergrond, de slang die zich lijkt verborgen te houden achter de letters, het slangenoog beloert me, houdt mijn blik vast, lijkt haar moment af te wachten om haar giftige slag te slaan.
Zou de titel verwijzen naar de Chinese kalender?

Op de site van de voormalige GM-fabriek wordt een lijk in een auto gevonden. In de Antwerpse binnenstad wordt een warenhuis overhoopgehaald door activisten met slangenmasker. De daaropvolgende dagen wordt Antwerpen het decor van enkele gruwelijke slachtpartijen en georkestreerde klimaatacties.
Al vanop de eerste bladzijde belandt de lezer in een rollercoaster. Van Brasschaat over Antwerpen-Noord, de Groenplaats, het Schoonselhof, Edegem en de haven neemt Hugo Luijten de lezer mee in een avontuur vol vaart, gevaar en een moeilijk op te lossen zaak. Het boek leest als een logboek: plaats en tijdstip gaan elk hoofdstuk vooraf.

Het verhaal presenteert zich realistisch en actueel. Zij die Antwerpen kennen, herkennen niet alleen straten, pleinen en kaaien, het bouwproject aan het Operaplein matcht met de realiteit. Tegelijkertijd is de historicus Hugo Luijten nooit ver weg en bloedt zijn hart bij het zien dat het Antwerpen uit het verleden langzaamaan wordt ingepalmd door grote en moderne bouwprojecten.

Klimaatactivisme en gruwelijke moorden zijn de rode draad doorheen het verhaal. Klimaatgerelateerde mistoestanden worden heel plastisch en gruwelijk onder de aandacht gebracht. Ons consumptiegedrag krijgt een slecht rapport. Bij monde van Stef Cools passeert er nogal wat kritiek op onze samenleving en zij die daarin een organiserende of regelgevende rol hebben (managers, de ‘lokale’, Staatsveiligheid). Vooral Intern Toezicht krijgt meermaals een veeg uit de pan: ‘pipo’s’, ‘Johan en Pierwiet’, ‘Knabbel en Babbel’, ‘Hans en Grietje’, … Waar blijft Luijten de inspiratie halen? Voeg daar een corrupte minister en de perceptie van de politieke realiteit in ons land aan toe en je krijgt een realistisch hapje maatschappijkritiek.

Hoofdpersonage is Stef Cools. Met zijn team, waarvan de samenstelling beantwoordt aan de eisen van de diversiteit, moet hij de gruwel een halt zien toe te roepen. Zijn personage komt heel goed uit de verf terwijl de anderen, op hoofdcommissaris Durbecq na, eerder oppervlakkig blijven. Stef Cools toont zich een op en top menselijke commissaris met veel couleur locale. Hij is gepassioneerd door zijn job, lijkt af en toe zelfs te neigen naar een zekere vorm van milieubewustzijn, is eigenzinnig en vloekt wat af! Meer dan eens jaagt hij Durbecq met zijn gedrag de kast op. Zij vinden in elkaar een waardige sparringpartner wat regelmatig voor pittige en gevatte gesprekken zorgt.

‘Het jaar van de slang’ bulkt van de actie. Op geen enkel moment zakt het verhaal in. Constant is er de vraag ‘Wie oh wie?’ Af en toe vindt Cools een klein beetje rust in café het Zolderkot. Alleen, halverwege het boek, had ik zo mijn vermoeden … Bleek dat ik het bij het juiste eind had. Doch de spannende finale maakte dat het boek toch mijn aandacht had tot op het eind.

Het boek leest ontzettend vlot. Naast de flitsende acties en wilde achtervolgingen is er nog de taal. Woordspelletjes, typisch Vlaamse woorden (madam Toertjes, zwanzen, mekkeren, venteke, poepeke, koterij, …) en pittige conversaties verankeren het verhaal nog sterker in Antwerpse sferen en brengen humor in het verhaal. Dat met papieren op het bureau wordt ‘getokt’, wachtwoorden worden ‘ingeklopt’, maakt dat deze thriller wordt gelezen in beeld en klank. Vermits ‘Het jaar van de slang’ heel beeldend is geschreven, lijkt me de stap naar een verfilming genre ‘Flikken Antwerpen’ een evidentie.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten