vrijdag 15 februari 2019

Sandra J. Paul in The New York Public Library

The New York Public Library – een van de mooiste ervaringen ooit

Er zijn zo van die plekken op deze aardbol die mensen inspireert. Voor de ene is dat een canyon of een groot veld dat ooit een oorlogsgebied was. Voor de andere is dat een gebouw of een monument.
Voor mij was het The New York Public Library. Niet gekend bij iedereen, of misschien wel? Wie herinnert er zich immers niet al die scènes uit de rampenfilm The Day After Tomorrow, waar kostbare boeken werden verbrand om mensen te laten overleven? Uiteraard was dat niet de enige film waar The Library werd gebruikt, maar mogelijk wel de bekendste.
Typisch aan Amerikaanse bibliotheken is die serene stilte waar mensen naast elkaar hun ding doen, iets wat ik altijd al eens wilde proberen. De NYPL (ik ga het even afkorten!) stond dus al jaren op mijn lijstje. Het inspirerende aan dit gebouw zijn de vele leeskamers en werkruimten, waar mensen in stilte naast elkaar zitten en in vrede aan hun project werken. Of dat nu een boek, een paper, of een verslag van een vergadering is maakt zelfs niet uit. Er is plek genoeg voor iedereen.
In 2017 had ik de mogelijkheid om de NYPL meermaals te bezoeken én er ook te werken. Zo werd een deel van mijn Engelstalige debuut Heart-Beat daar geschreven, en pende ik er ook de beginselen van de thriller Kwijt, die nog dit voorjaar zal uitkomen. Dit soort van plaatsen, waar eensgestemde zielen elkaar terugvinden, spreken me gewoon ontzettend aan.
Ik vond het dan ook fantastisch om deze mooie plek te mogen bezoeken en er ook (heel kort) deel van uit te maken. Als je ooit New York bezoekt, ga er zeker eens langs! De toegang is gratis én het bijhorende winkeltje is geweldig. Kleine tip: Als je daar een boek koopt, kan je vragen voor een echt New York Public Library stempel die ze met veel plezier vooraan in je boek zetten. Echt iets voor de leesfanaten onder ons.
Sandra J. Paul

Bron: https://hamleybooks.be/

Nu te koop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten