zaterdag 12 mei 2018

Kasper van Beek ondervraagd

foto Tessa Posthuma de Boer
Kasper van Beek (Amsterdam, 1985) is film en televisieproducent. Hij is medeoprichter van twee productiebedrijven, waarmee hij een breed scala aan nationale en internationale projecten maakt. Hij woont en werkt in Amsterdam. Vogelvrij is zijn debuut.



*Wie is Kasper van Beek? Zou je jezelf in vijf karakter eigenschappen willen voorstellen?

Ik vind het moeilijk om vijf karakter eigenschappen over mezelf op te noemen, wat waarschijnlijk weer een karaktereigenschap op zich is… Maar ik ben een ambitieus persoon wiens droom het is om te kunnen leven van waar  mijn passies naar uitgaan. Ik probeer kansen te creëren, hard te werken en vooral te genieten. 

*Waar kwam het vandaan om opeens naast je werk als dilm-en televisieproducent een boek te gaan schrijven?

Ik had in eerste instantie een scenario geschreven, maar voordat ik dit zou kunnen verfilmen zou ik een hele tijd verder zijn - zo wist ik. Vandaar dat ik het in boekvorm heb geschreven, waardoor ik in één keer geen rekening hoefde te houden met budgetten en planningen etc. Ik kon mijn fantasie de vrije loop laten, iets dat heel bevrijdend werkte.

*Wat wilde je vroeger als puber eigenlijk worden?

Vroeger wilde ik film-regisseur worden, iets wat me nog steeds een prachtig beroep lijkt. Maar als producent sta je toch dicht bij het creatieve vuur en kan je het overzicht bewaren over de gehele productie.

*Wat is er gebeurd in 2005 waar je je inspiratie voor Vogelvrij hebt gevonden?

Ik studeerde in Montana, USA, waar ik ging liften met een Amerikaanse vriend. We eindigen bij een bevroren meer hoog op een berg, waar een foto van ons werd genomen. Deze zou worden opgestuurd, maar dat is nooit gebeurd. Toen ging ik denken: maar wat als deze jaren later opeens toch nog op mijn deurmat zou vallen..? En wat als ik daar dan niets meer van zou weten…? Een ‘wat als’ vraagt werkt altijd heel goed bij verhalen.

*Hoelang heb je aan Vogelvrij gewerkt?

Al met al dus eigenlijk vanaf 2005, maar het boek dat er nu ligt heb ik uiteindelijk in een jaar geschreven.

*Wat voor soort schrijver ben Je? Alles al uitgewerkt of schrijft het verhaal zich tijdens?

Het gehele plot denk ik wel uit, aan de hand van bullet-points. Maar dan start ik en beginnen de personages voor me te leven. Ik hoef ze vervolgens alleen nog maar te volgen tijdens hun reis, wat natuurlijk ook weer gevolgen heeft voor het plot.

*Wie vindt jij eigenlijk een goede schrijver?

Jo Nesbo, Robert Harris, Stephen King o.a.; dat zijn wel de grote thriller-namen die mij erg inspireren.

*Welke thriller had je graag zelf geschreven?

Geest, van Robert Harris, The Shining van Stephen King of Gone Girl van Gillian Flynn.

*Een voor de hand liggende vraag is: wie zou jij Mila en Olaf willen laten spelen als je uit iedereen kan kiezen (graag Nederlandse en een buitenlandse)

Er passeren ontelbaar veel namen de revue als ik hierover nadenk, maar ik wil in eerste instantie maar eens afwachten of het verfilmd gaat worden. Verder wil ik ook graag dat mensen het boek lezen zonder het gezicht van een acteur in hun hoofd te hebben, waardoor het hopelijk meer gaat leven in hun eigen fantasie. 

*Je vader was je proeflezer; waarom alle vertrouwen in hem? Is hij een veellezer?

Omdat hij mijn vader is, dat is voor mij genoeg reden om in hem te vertrouwen. Gelukkig was hij erg enthousiast, anders weet ik niet of ik wel de volgende stap had durven zetten. 

*Je wordt zelf vader binnenkort: welk boek ga je zeker.voorlezen?

Ik zal het qua thrillers rustig moeten opbouwen natuurlijk, maar Roald Dahl heeft bijvoorbeeld veel indruk op mij gemaakt als kind en ik hoop dat ik de fantasie van mijn zoon net zo kan inspireren. 

*Ben je al bezig aan een tweede boek of wacht je eerst de reacties op Vogelvrij af?

Ik ben al volop bezig met een tweede boek, ongeacht de reacties op Vogelvrij. Ik schrijf omdat het me ontspant en energie geeft tegelijk. Dus ook al zou ik het willen; ik zou er niet mee kunnen stoppen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten