Het is zaak van een uitgeverij om altijd vooruit te kijken.
Want je moet in het voorjaar wel nieuwe titels in de aanbieding hebben en van
alle nieuwste trends niet een volger zijn, maar een maker. Helaas gaat die
vlieger gewoon niet op. Daar mogen enkele agenten en enkele kapitaalkrachtige
uitgeverijen in gespecialiseerd zijn, wij hebben dat maar één keer mogen
meemaken en dat was natuurlijk gewoon toeval.
We zijn al twintig jaar lang de uitgevers van het kook- en
bakduo uit Limburg: Wil en Netty Engels-Geurts. Vlaai en ander Limburgs gebak,
Limburg op z’n lekkerst, Leer Limburgs koken en vele andere titels waren grote
successen. Zo’n tien jaar geleden wilden ze een echt bakboek samenstellen met
de nadruk op broden. En ze hadden net zo’n nieuwe trendy bakmachine gekocht en
ontdekten dat de recepten voor de over en die voor de bakmachine maar heel
weinig van elkaar verschilden.
En dus werd de titel: Zelf brood bakken en dat boek kreeg
als ondertitel: voor in de over én in de broodbakmachine.
Laat dan nou juist dat jaar de grote hype van bakmachines
ontstaan en dat was zo ongeveer het enige boek dat recepten voor de
broodbakmachine in de aanbieding had. U kunt zich voorstellen dat het boek bij
ons de deur uitvloog. En binnen afzienbare tijd waren er drie drukken gemaakt.
Het duurde ook niet lang of de concurrentie werd wakker en
toen werden er snel herdrukken gemaakt van oudere boeken die ook broodrecepten
voor de broodbakmachine aanboden.
Gelukkig is de titel, net zoals alle titels van het illustere
echtpaar, een everseller en hebben we nog wel wat drukken er achteraan kunnen
maken. Eén ding zijn we zeker niet geworden, trendsetters, maar dat toeval was
wel heel erg leuk om mee te maken.
Ons advies: gewoon kijken wat er wordt aangeboden, daaruit
je keuze maken en je eigen strategie voor de boeken van het komende jaar
blijven volgen. Zo heb je je markt bediend en je eigen auteurs aan goede
verkopen geholpen en dat is uiteindelijk het doel van elke uitgeverij.
Natuurlijk kijk je altijd naar: wat is het thema van de
boekenweek en alle andere themaweken van de CPNB, wanneer is er een speciale
beurs of een bijeenkomst waarbij je kunt aanhaken, welk nieuw boek is in welke
niche apart of speciaal aan de man te brengen? Maar het voornaamste is dat je
je eigen pad blijft volgen.
Elke auteur denkt dat hij met zijn volgende boek de wereld
gaat veroveren, nummer één op elke boekenlijst komt te staan en dat hij de
grote literaire ontdekking van het jaar zal worden. Dat komt zelden uit, maar
je weet het nooit. De toevalsfactor is groot en heeft vaak te maken met zaken
die helemaal niets met de boekenbranche hebben uit te staan, zoals het enorme
succes van de broodbakmachine aantoont.
Paul Weelen, www.uitgeverijtic.nl
Superleuk item! Ik ga die broodbakmachine maar weer eens pakken. En een goed boek!!
BeantwoordenVerwijderen