zaterdag 2 december 2017

De favoriete boeken van Anja Feliers

Anja Feliers bracht zelf onlangs Femme Fatale uit.Femme fatale is het zevende deel in de reeks rond psychologe Kathleen Verlinden. Maar wat las ze zelf vroeger graag en wat zijn haar huidige favoriete boeken?






Mijn favoriete boeken van toen.

Oh boy, daar moet ik echt even over nadenken want ik heb als kind en als tiener ontzettend veel gelezen.

Het eerste boek dat ik zelf kocht was Puk van de Petteflet van Annie M. G Smidt. Naast het feit dat ik ontzettend trots was dat ik dit boek zelf bij elkaar gespaard had, vond ik het geweldig dat het een dik boek was. Jongens, hoe vaak ik dat boek gelezen heb. 

Mijn eerste herinneringen gaan terug naar Pinkeltje. Ik ben de schrijver even moeten gaan Googelen maar toen ik Dick Laans naam zag, herinnerde ik het mij weer. Ook de kleurige covers hadden toen al een aantrekkingskracht op me. Ik denk dat ik echt de hele reeks meerdere keren verslonden heb. Zalige boeken waren dat.

Ook Pietje Puk van Henri Arnoldus was toen een vaste waarde in mijn kindertijd. Ik hield van de eenvoud van het hoofdpersonage en hoe hij de dingen zag. 


In mijn tienerjaren heb ik zowat alle schrijvers van Vlaamse en Nederlandse bodem gelezen. Als ik mij het goed herinner, waren dat altijd boeken met een gele kaft en steeds onder de noemer Top-boeken. Thea Beckman vond ik ook geweldig maar ook de boeken van Evert Hartman las ik ontzettend graag. Zo is Gegijzeld mij altijd bijgebleven. Het valt me nu op dat ik wel erg veel jeugdboeken las van Nederlandse schrijvers. Misschien hebben zij wel de fundamenten gelegd van wie ik nu ben als schrijfster :-D

Mijn favoriete boeken van nu.

Als ik mijn boekenkast uitpluis en er mijn all time favoriete boeken uithaal, valt het me op dat ik heel vaak teruggrijp naar boeken door vrouwen geschreven. 
Ik verkies hierbij onder andere Zondaarskind van Marion Pauw. Dit boek heb ik minstens al tien keer gelezen maar toch word ik steeds weer gecharmeerd door de tachtigjarige Trui die op een sublieme manier wraak neemt voor het onrecht dat haar vroeger is aangedaan. Prachtige karaktertekening van Marion Pauw. 

Ook Lieve mama van Esther Verhoef is een thriller die lang onder mijn huid bleef zitten. De manier waarop Esther Verhoef een lijk doet verdwijnen tart de verbeelding en doet je op een andere manier naar winkeltassen kijken. Een juweeltje hoor, dit boek! 


Andere boeken waar ik steeds naar teruggrijp en die ik graag herlees zijn de thrillers van Karin Fossum. Er zit iets tragisch in haar boeken waar ik van hou. Onder andere De waarschuwer is een van mijn favorieten. Hoe een zieke geest door zijn daden in je hoofd gaat zitten en je als lezer bang maakt voor die gekken die er inderdaad wel ergens rondlopen.

Voor de boeken van Griet Op De Beeck neem ik altijd mijn tijd. De manier waarop zij schrijft is zo intens dat ik over haar boeken altijd langer doe dan wanneer ik een ander boek lees. De sfeer die zij telkens oproept zit tussen nostalgie en tragiek
in. Haar boeken grijpen je aan, daar is geen ontkomen aan.

En kijk, als ik dan toch een man onder mijn favorieten kan rekenen dan heeft hij tegelijkertijd een sterke vrouw naast zich. Nicci French. Er zijn maar weinig thrillers van hen die ik minder goed vind. Zowel met hun stand alones als met de reeks rond psychologe Frieda Klein vind ik hen fantastisch. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn hart wel even stilstond toen de reeks rond deze psychologe uitkwam want op hetzelfde moment kwam ook mijn reeks rond psychologe Kathleen Verlinden uit. Een toevalligheid waar ik niet op gerekend had. Gelukkig liggen de verhaallijnen rond beide psychologes ver uit elkaar. Wanneer er een nieuw boek van Nicci French uitkomt, koop ik dat blindelings en ik ben naar mijn gevoel nog nooit bedrogen uitgekomen.


Dit lijstje met boeken mag nooit ontbreken in mijn boekenkast. Als ik zelf eens een leesdip heb, neem ik altijd een boek van een van deze schrijvers vast. Dan besef ik weer waarom lezen zo zalig is én waarom ik zelf zo graag schrijf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten