woensdag 28 december 2016

Hilde Vandermeeren ondervraagd

Hilde Vandermeeren studeerde psychologie aan de K.U. Leuven  en gaf jarenlang les in het secundair onderwijs. Sinds 2001 publiceerde ze bijna vijftig kinder- en jeugdboeken. Vele daarvan werden vertaald. Ze won diverse literaire prijzen, waaronder een Zilveren Griffel, twee Vlag en Wimpels, een Boekenwelp en een White Raven. Sinds 2006 is ze fulltime auteur. Ze is hoofdredacteur van Kits, een Vlaamse actualiteitenkrant voor 10-plussers uitgegeven door De Eenhoorn.In 2013 verscheen Als alles duister wordt bij de Nederlandse uitgeverij Q (Singel Uitgeverijen). Ze won daarmee de Knack Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en stond op de longlist van de Diamanten Kogel 2013. Daarna verschenen haar thrillers De toeschouwers (2014), Stille grond (2015) en Scorpio (2016). Stille grond haalde de shortlist Gouden Strop 2016, de jaarlijkse prijs voor het beste spannende Nederlandstalige boek.  De film- en tv-rechten van Stille grond zijn verkocht aan productiemaatschappij Eyeworks Belgium, een onderdeel van de internationale Eyeworks Group  Haar kort verhaal The Lighthouse verscheen in het dubbelnummer maart/april 2016 van het Amerikaanse Ellery Queen’s Mystery Magazine.In december 2016 verschijnt een tweede kort verhaal: Stranger in the Night. Daarmee is zij de eerste Belgische auteur met twee korte verhalen in de Passport to Crime-rubriek van EQMM.

Tijdens de boekenbeurs in Antwerpen was ik zeer verheugd om enkel schrijvers in levende lijven te mogen ontmoeten. Ik had van tevoren via twitter contact gehad met Hilde Vandermeeren met de vraag of ik tijdens haar signeersessie enkele vragen mocht stellen voor onze website. Al snel kwam er een positieve reactie en zo stond ik daar dan om 13:00 bij de stand van  haar uitgeverij L&M books.Mijn eerste interview werd een feit.Na een enthousiaste voorstelling aan elkaar was het ijs meteen gebroken en kon mijn hartslag weer op normaal niveau verder. Hieronder het uiteindelijke resultaat!

Stille grond wordt verfilmd in een 10-delige tv serie, was je verbaasd dat men een lange serie gaat maken?. Wanneer starten de opnames en zijn er al acteurs bekend die er aan gaan mee doen? Nadat de tv– en filmrechten waren verkocht aan Eyeworks Belgium was dit gevoelsmatig wel een zeer grote eer en heel motiverend om ook door te blijven gaan met je volgende boek. Op het moment is het proces pas begonnen en gebeurt er nog veel op de achtergrond. Ik als auteur houd me hierbij nog op de achtergrond. Er is ook verder nog niks duidelijk wie er als acteurs mee gaan doen en misschien komen er nog wel andere personages bij. Dit moet nog allemaal op papier gezet worden. Als de sfeer en de toon maar behouden blijft dat is wel het belangrijkste.Zodra er meer duidelijk wordt, worden we snel op de hoogte gebracht.

Kunnen we ook nog een kinderboek van je verwachten of blijft nu het genre thrillers voor vast als jouw repertoire?Op dit moment ligt het schrijven van nog een kinder/jeugdboek in de koelkast. Ik heb wat betreft dat genre nu echt even alles beschreven. Mijn focus ligt nu op het schrijven van thrillers en daar heb ik nog zoveel inspiratie liggen dat ik voorlopig nog wel even door kan gaan.

In mei 2017 komt je nieuwe boek uit. In hoeverre ben je al met het verhaal gevorderd en ligt de titel al vast?De eerste versie van mijn vijfde thriller is helemaal uitgeschreven en al opgestuurd naar de uitgeverij, dus dat zit al goed. Daarna volgen een aantal correctierondes. De titel ligt nog niet vast: op 8 december heb ik een afspraak met de uitgeverij om daarover van gedachten te wisselen. Misschien wordt het de titel die ik in gedachten heb, misschien ook niet, dus dat is nog even spannend afwachten!

Mis je de baan als onderwijzeres niet? 
In 2006/2007 heb ik mijn baan opgezegd als onderwijzeres, daarna ben ik freelance auteur en schrijver voor een kinderkrant geworden. Ondanks dat ik altijd graag les heb gegeven heb ik nog geen spijt gehad dat ik nu fulltime schrijver ben geworden.

Welke boeken lees jezelf het liefst?
Psychologische thrillers lees ik graag maar ik ga geen namen noemen omdat ik ook bang ben dat ik er dan een paar per ongeluk vergeet. En dan zowel binnenlandse als buitenlandse auteurs.

Je bent een van de weinige Vlaamse schrijvers die echt doorgebroken is in Nederland. Waarom lukt het jou wel?
 
Ja wat de oorzaak is weet ik niet, misschien dat het komt doordat ik een Nederlandse uitgeverij heb en daar dan de boeken beter promoot worden. Ik heb ook met mijn kinder– en jeugdboeken al enkele prijzen gewonnen in Nederland  waar ik zeer trots op ben. De keuze om mijn verhaal niet in een bepaald dorp of plaats te laten gebeuren, maar grensdoorbrekend anders krijg ik ook een beklemmend gevoel. Dit draagt er misschien aan bij dat de boeken daardoor ook in andere landen gelezen worden. 

Vind jij dat de Vlamingen zich zouden moeten aanpassen of juist het Vlaamse erin moeten houden?Het is niet zo dat er in mijn boeken veel veranderd wordt. Er komen wel eens woorden voorbij die niet begrepen worden maar dan is er een uitleg, maar dat houdt niet in dat er dan ook telkens Nederlandse woorden voor in de plaats komen. Ik ondervind er verder geen hinder door als auteur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten