vrijdag 7 oktober 2016

Leesclub Verboden Tranen: de eindconclusie!


Brenda Veldwijk, Daniëlle Henssen, Lilian Brugel, Belinda Kühles, Esther van Golen, Lydia Buist en Amanda de Leeuw van Weenen konden niet wachten om na het lezen van het eerste deel uit de VT-serie van Melissa Skaye, Virtuele Tango, verder te gaan met het volgende deel: Verboden Tranen. Wederom dank aan Melissa Skaye voor het verstrekken van de recensie-exemplaren!

Wat vonden de deelnemers van de cover van Verboden Tranen


Lovende woorden dus, een goed begin van deze leesclub!

Tijdens het lezen hadden de deelnemers ook een aantal vragen voor Melissa. Wat antwoordde zij?

Sarah is een interessante, sterke personage, wat deed zij met jou? (Lydia)
Het verhaal van Sarah had ik destijds (2009/2010) al geschreven voor een losstaande thriller. Toen ik Virtuele tango had geschreven en besloot tot de VT-reeks, heb ik Sarah in Verboden tranen ‘gezet’. Dat vergde wel wat aanpassingen, zeker door Sanne en Luca ertussen te laten passen, maar het lukte. Daarom heeft Sarah ook zo’n eigen stem gekregen, ik had al een heel manuscript over haar leven.

In je boek lezen we over de duivel. Heb je hier onderzoek naar gedaan? Op het eind waar wordt gezegd dat de tweeling van Madelief de 666e bevalling is, dat maakte het verhaal helemaal af. Ik vond het best interessant hoe je dit onderwerp hebt toegepast in je verhaal (Lydia).


Ik heb wel wat onderzoek moeten doen en zo nu en dan liepen de rillingen over mijn rug. Je komt wat tegen, als je op zoek gaat naar verhalen over de duivel, verering en al dat soort zwarte zaken. Sarah leest een boek over de duivel en wat daarin staat heb ik niet uit mijn duim gezogen. Sommige dingen zou ik niet eens bedenken ;-)
Ik had eerst iets heel stoms voor dat getal. We hebben er hier massaal om gelachen en ik durf het wel te vertellen.. Ik had namelijk eerst een klok die bleef hangen maar ja, 6.66 kan uiteraard niet. Wel doodleuk naar proeflezers gestuurd. Ik dacht nog aan een kamernummer maar ook dat was het niet. Vandaar het aantal bevallingen, daar kon ik wel mee wegkomen want ik wilde echt met dat getal eindigen.

Ik weet niet of het mag en kan, maar zou je straks deze VT-serie ook opnieuw uit willen brengen bij je nieuwe uitgever, maar dan in een ander jasje? (Lydia)
Ik heb Jeremy Jago opnieuw uit laten brengen. Ik denk niet dat ik bekend moet komen te staan als de auteur die telkens herschrijft en van voor af aan begint. Het neemt ook een risico voor de uitgever met zich mee om reeds gepubliceerd werk uit te geven. Dus nee, dat zal met de VT-reeks niet gaan gebeuren.

Heb je voor het huis van Jack en Sarah een bestaand huis genomen? Het is goed omschreven, ik kan er praktisch doorheen lopen. Dat stuk over het schilderij plantte meteen een zaadje bij mij, dat vond ik zo goed gevonden. Hoe ben je op dat idee gekomen? (Lilian)
Er staan heel veel mooie, dure huizen op de Dorpsstraat, maar deze heb ik volledig uit mijn duim gezogen.
En met dat schilderij, ja, ik was hoofdstukken verder, druk aan het schrijven maar het denken gaat door. Plots schoot dat in mijn hoofd en schreef ik het in het verhaal.

Waarom is Madelief niet in een ziekenhuis in Zweden bevallen? Ik vond het allemaal een beetje omslachtig (Danielle)
Best wel, hè? Is het ook, maar ze wilden beiden natuurlijk heel graag dat land uit. Om voor de hand liggende redenen. Plus dat het spanningsgevoelig werkt, die vlucht van Sarah en Madelief.
Ja misschien is het dat wel wat ik gevoeld heb. Ik betitel het als omslachtig omdat er natuurlijk een stuk ongeduld lag in het hoe gaat dit nu aflopen gevoel. Dan is mijn leestempo op dat moment ook op full speed (Danielle)

Hou je van het lezen van fantasieboeken en waar duivels een rol spelen? (Renée)
Nee, eigenlijk lees ik dat soort boeken nooit. Ik ben zelf gewoon een lekkere spannende thrillerlezer.

Hoe vind jij het om je boeken op deze manier beoordeeld zien te worden? Spannend? Wel eens een onprettig gevoel gehad bij een oordeel? (Renée)
Nou, het is eng. Ik zweer je dat ik mijn bloeddruk voel stijgen zodra ik een recensie lees. En waarom het meest eng? Omdat ik er niets meer aan kan veranderen zoals wel kan tijdens het traject van proeflezers. En ja, ik heb het met veel plezier geschreven, ook echt mijn tijd gegeven, ik wil de lezer wel iets moois bieden, waar voor hun geld. Maar so far lees ik bij de club veel meer positief dan negatief dus mijn bloeddruk zakt weer.

We vroegen Melissa natuurlijk ook hoe zij dit keer de leesclub ervoer. Dat er een boek van je op de 'pijnbank' ligt, is één ding, maar twee...en dan de derde straks ook nog...dat moet toch best spannend zijn. Hier lees je wat zij daarover zei:

Deel 1, Virtuele tango, scoorde al heel goed in de leesclub. Waar ik als auteur dan benieuwd naar ben, is of de groei die je doormaakt, ook bij de lezers overkomt zodra ze deel 2, Verboden tranen, lezen. En heel gaaf, want dat bleek zo te zijn! Verboden tranen scoorde nog beter en daar ben je als auteur heel blij mee. Het is toch elke keer jezelf zien te overtreffen. Dat kun je zelf wel vinden, dan de lezers nog. Gelukkig zat dat wel snor.
Waar ik ook benieuwd naar was, was hoe de gedeeltes over duivelverering werden opgepakt. Ik wilde daarmee niet over de top gaan. Gelukkig waren de meningen positief, er was een lezer die zelfs had gewild dat ik daar dieper op in was gegaan. Ik moest daarin een keuze maken, het gaat om een thriller en niet om een horror:-)
Ik moet bekennen dat ik niet kan wachten wat de meningen zullen zijn voor deel 3, Verleden tijd. Met gezonde spanning, hopende dat aan bepaalde wensen wordt voldaan. Domineerde Sarah Melder behoorlijk in Verboden tranen, in Verleden tijd krijgen Sanne en Luca weer meer ruimte. Al met al haal ik opgelucht adem betreffende de meningen voor deze leesclub. Mijn tweede thrillerkind is, net als het eerste, geslaagd. Gelukkiger kun je als auteur niet worden!

De leesclub beoordeelde Verboden Tranen met gemiddeld 4 sterren, een hele mooie score!!
Dames, hartelijk dank voor jullie inzet en tot ziens bij Verleden tijd!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten