donderdag 1 september 2016

AW Bruna (Books and) Bites for Bloggers

Wat zat ik in de trein na te genieten in deze dinsdagnacht op weg naar Breda met een trein missend, de intercity direct niet rijdend en zodoende pas in Breda 00.52 arriverend.
Dat werd de vriendin wakker bellen die om half zes op moest en nu dus naar station Breda moest komen rijden. Ze houdt van me..nog steeds ;).
De treinreis vloog voorbij, want vele gesprekken draaiden opnieuw af in mijn hoofd. De hele avond doornemend kon ik alleen maar met een grote grijns op mijn gezicht zitten. De zeer knappe jongeman vroeg waarom ik zo vrolijk was. Kort vertellend waar ik was geweest, zei hij nooit te lezen. Hij hield van bungeejumpen, parachutespringen en ging voor een half jaar in Curacao werken. Zijn studieboeken vond hij al vervelend.
Maar laat ik aan jullie vertellen waarom ik zo genoten heb die avond:
Miriam en ik waren met een 40 andere bloggers uitgenodigd voor de AW Bruna Bites. Miriam mag altijd mee zodat er in ieder geval 1 serieus verslag verschijnt over waar we dan zijn met betrekking tot boeken. Nee, niet alleen daarom natuurlijk. Gewoon omdat het ons blog is. Sommige uitjes doen we met zoveel mogelijk teamleden en andere lekker met twee. 
Voor de deur treffen we Nadine, een blogger met eigen mening (ik hou van mensen met hersens die gebruikt worden). Nog nooit ontmoet tot deze avond, wel elkaar kennend via de sociale media en de lijfelijke kennismaking beviel erg goed. Heerlijk spontaan en open mens! 
We werden door Max naar de tuin gedirigeerd en daar zag je gelijk een tafel met echt veel verschillende drank. Van allerlei gezonde drankjes, tot vele limonades, wijnen en soorten biertjes. Top! Wat kletsend vast met mensen over elkaars blog, bedacht ik mij hoe trots we zijn op de onze. Met groot enthousiasme sta ik te vertellen wat we doen en hebben. Vooral opvallend was dat wij werken met een groot team en dat wij dagelijks minimaal drie stukken proberen te plaatsen. De vraag van iemand hoe ons blog heet en na het antwoord, de vraag stellend waar ons blog dan over ging, verbaasde mijn ietwat. Ehm over thrillers?


Bij binnenkomst kregen we een koptelefoon mee waar Silent Disco op stond. Denkend aan de Silent Disco ooit op de Parade hield ik mijn hart vast. Maar nee, later bleek dat er twee fragmenten uit boeken werden voorgelezen. Het ene van het nieuwste boek van Gregg Hurwitz en de andere uit Sevenster van Alexandra Penrhyn Lowe.

Op een gegeven moment gingen we in twee groepen uit elkaar. De ene helft naar de schrijfster van Sevenster en de anderen naar.... Tja..en daarom heb ik Miriam zo nodig.
Daarna kwam voor iedereen de Amerikaanse schrijver Gregg Hurwitz. Een thrillerschrijver die gigantisch verkoopt buiten Nederland en waarvan men in Nederland amper iets kent. terwijl er al een aantal boeken zijn uitgebracht hier. Deze week lezen een aantal teamleden verschillende boeken van hem. Ze zijn allen enthousiast tijdens het lezen. "Oh, wat gaaf we hebben een goede nieuwe schrijver ontdekt!", riepen er drie.

Gregg werd geïnterviewd door de baas van de uitgeverij die hard zijn best moest doen om zijn stoel te behouden voor het interview. Het werd een vlot verlopend interview met een lange lijst waar de schrijver zijn keuze uit twee voorbeelden moest maken. Voornamelijk gaat het verdere gesprek over het binnenkort uitkomende nieuwe boek Orphan X. Achter de twee hangt een banner met de foto van het boek. De keuze voor de omslag maakt het tot een stoer boek. Ietwat spionachtig, Jason Bournestyle. Had ik al verteld niet van Jason Bourne te houden ;). Maar wel erg van de vorige boeken van Gregg, dus dat komt goed.
Na het interview (uitgebreid verslag hierover verderop in de week) mochten alle bloggers weer een keuze maken welke ruimte ze wilden gaan luisteren. Wij kozen voor de ruimte buiten. Het was zo ontzettend warm en de drankjes lonkten te veel naar ons. 
Lekker even wat afkoelen en nakletsen. Naast ons zit Gregg ook lekker even buiten. Kort gesprekje volgt.

Na afloop van de presentaties binnen krijgt iedereen een goodiebag. Een zeer rijkelijk gevulde goodiebag. Drie boeken maar liefst, boekenleggers en kleine boekjes met hoofdstukken uit boeken van de uitgeverij. Miriam heeft zelfs een bon voor twee vrijkaartjes voor de film The girl on the train. Het boek vond ik echt geweldig. Ik weet dat er vele voor- en tegenstanders zijn van het geweldige verhaal. Ik ben groot fan. Maar dan ook altijd al stapelgek op de echte psychologische thriller. Die boeken zonder martelingen, achtervolgingen, vele moorden enz enz. Laat mijn hersentjes maar in de war raken tijdens lezen.
Gelukkig hebben wij een team zodat er voor bijna elke stroming wel iemand bij zit. Ik ben al blij dat ik mee mag naar de film in oktober.


Nadat veel bloggers hun boek van Gregg hadden laten signeren vertrok iedereen langzaam aan naar huis. Wij werden bijna de tuin uitgedweild als een van de laatsten. Boven komen we opnieuw het leuke jonge meisje van de PR tegen. In de tuin hadden we elkaars leeftijd gegokt en elkaar jonger ingeschat. De hare trouwens 12 jaar jonger. Doet het altijd goed. We vallen weer in een gesprek over brownies die we toch erg gemist hadden tussen alle lekkere luxe hapjes van die avond. We maakten de deal dat bij de volgende avond brownies voor haar en bitterballen voor mij zouden staan. Het zorgde voor een drie kwartier lol hebben met een klein groepje bloggers en haar. Natuurlijk ging het veel over lezen (voor eventuele collega's die nu meelezen en alles moesten opruimen zonder haar aanwezigheid), boeken promoten, maar daarnaast ontstond een sfeer alsof je met zijn allen net teveel gedronken hebt en enorme lol hebt.

Ik stelde nog voor om gezellig te blijven slapen, maar in het kader van een laatste trein halen enzo vertrokken we met zijn vieren. Buiten gewoon weer verder praten over nominaties van prijzen die niet kunnen kloppen tot we echt moesten rennen.

Dat dussss..zo'n avond!

Dank je wel AW Bruna: Saskia , Lise en Annabel!

Ink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten