woensdag 6 juli 2016

Leesclub Vermist - de eindconclusie!

De laatste recensies zijn geplaatst, dus hoog tijd om de balans op te maken voor leesclub nummer drie: Vermist van Ellen De Vriend.

Tien deelnemers doken in het boek en lieten voor, tijdens en na het lezen weten wat ze ervan vonden. De deelnemers waren: Heidi de Jonge, Brenda van Liere, Daniëlle Henssen, Bianca Maartense, Esther van Golen, Ine van Erp, Jannie Kooijman, Lydia Buist, Ink Kroon en Amanda de Leeuw van Weenen. Uitgeverij Karakter verstrekte de leesclubexemplaren, waarvoor hartelijk dank!! Rianne Leentvaar las mee met een eigen exemplaar.

Zodra de boeken bij de deelnemers waren bezorgd, kwamen de eerste reacties naar aanleiding van de cover binnen. Hoe verder de lezers vorderden in het boek, hoe meer feedback er kwam. 

Tijdens dat lezen rezen er vragen en hoe fijn is het dan dat je je vragen ook meteen aan de schrijfster kunt stellen? Wat vroegen de deelnemers zoal aan Ellen?



Hoe begin je als je je boek gaat schrijven? schrijf je eerst de belangrijkste punten op papier? of werk je niet volgens een vast patroon? Hoelang doe je erover? schrijf je dagelijks? En hoe houd je overzicht in alle personages en verhaallijnen? (Heidi)
Ik maak een grove opzet per hoofdstuk en ga dan gewoon schrijven. Een en ander schuift ook weer op als ik nieuwe dingen bedenk. Naast mijn bed ligt een kladblok, want ´s morgens heb ik vaak bruikbare ideeën. Ik schrijf bijna elke avond op mijn laptop, mijn man kijkt dan tv met het geluid uit :-). Ik neem me wel steeds voor om ook overdag te schrijven, maar dat komt er niet van. Voor mij is boeken schrijven ook nog steeds een hobby, terwijl ik nu wel een goede uitgever heb. Met een kleurtje houd ik in mijn tekst de cv's van de personages bij, zo heb ik die info altijd op mijn beeldscherm staan.

Hoe is het verhaal ontstaan? Wat heeft je de inspiratie gegeven? (Lydia)
Het boek is gebaseerd op een waargebeurd krantenartikel. De auto van de man van Marijke werd aan het water gevonden. Na maanden zoeken bleek hij in Spanje te zitten met zijn vriendin. Zij bleef achter met dikke schulden en belandde voor drie jaar in de schuldsanering. Hij zit in de zon. Op deze basis heb ik het verhaal verder opgebouwd.

Ik vroeg me af of het tv programma Opgelicht jou ook inspireert bij het schrijven? Moest tijdens het lezen namelijk soms aan dat programma denken, het gaf mij herkenning. (Bianca)
Hoi Bianca, ik kijk nauwelijks tv omdat ik iedere avond schrijf. Wel kon ik online vermissingsdossiers lezen, maar ik weet niet precies meer waar die stonden.

Wat ik me ook nog afvroeg, ik las dat je ook Young Adult thrillers hebt geschreven. Wat vind je leuker om te schrijven? en zit er nog verschil in kwam moeilijkheid? (Heidi)
Eentje maar, Heidi: Crush (2014). Ik vind het allebei leuk om te schrijven, maar mijn zus en dochter vinden dat ik me bij één doelgroep moet houden anders verlies je je lezers als ze te lang op een nieuw boek moeten wachten. Ik schrijf ook verhalenbundels en reisboeken en krantenartikelen... eigenlijk vind ik alles leuk.

Het lijkt mij een verhaal waar goede research bij is gedaan. Waar haal je die vandaan? (Esther)
Ik zoek via Google, krantenarchieven, misdaaddossiers en heb e.e.a. gevraagd aan een politieagent en een bewindvoerder. Verder heb ik contact gehad met een aantal vrouwen waarvan de partner vermist is. Ik vind het belangrijk dat het verhaal klopt. Vlissingen en Veere zijn ook zoals het is beschreven in 'Vermist' en Sint Maarten ook.

Een bewust open einde of denk je nu van dat had ik meer moeten afronden? (Ink)
Ik heb het bewust in het midden gelaten, Ink. Dat vind ik zelf ook wel wat hebben. Het verhaal kan nu nog alle kanten op, nadat je de laatste bladzijde hebt gelezen.

Ellen De Vriend was zelf ook actief in de leesclub, beantwoordde niet alleen de vragen, maar reageerde ook op de feedback van de deelnemers. Hoe heeft zij de leesclub ervaren? 

De leesclub was voor mij spannend. Mijn boek ‘Vermist’ was nét verschenen, dus nu hoorde ik de allereerste reacties. Ik merkte wel direct dat aan Thrillerlezers doorgewinterde lezeressen meedoen, die geen blad voor de mond nemen. Terecht, maar soms deed het even zeer. Hoewel over het algemeen de reacties leuk en positief waren met als eindconclusie drie, vier en vijf sterren. Over de cover waren veel zeer positieve meningen en was er veel interactie. Later werd dat wat minder en dat vond ik jammer. Ik wil alle lezeressen en het team van Thrillerlezers enorm bedanken voor hun inzet en feedback. Het was erg bijzonder om dit mee te maken! 
Groet, Ellen


Al met al denk ik dat we mogen terugblikken op een geslaagde leesclub!

Deelnemers, bedankt voor jullie enthousiasme en inzet en Ellen, heel erg bedankt voor jouw deelname en reacties op de reacties :-)

En wat was het eindoordeel van deze leesclub?







Geen opmerkingen:

Een reactie posten