woensdag 6 juli 2016

De vakantiekoffer van Yfke

Het is vergelijkbaar met het pakken van een echte vakantiekoffer – het schrijven van dit stukje, bedoel ik. In plaats van je af te vragen of je wel drie paar schoenen nodig hebt voor dat ene weekje en of je nog in je bikini past, en waar je in vredesnaam je paspoort hebt gelaten, zit je je nu af te vragen of je aan alle boeken gedacht hebt die op je lijstje moeten. En zijn het er wel genoeg?
Ik weet trouwens niet waar ik me druk om maak (misschien is al dat gepieker ter compensatie van het gebrek aan echte vakantiekoffer-stress; ik heb namelijk geen bikini en volgens mij ook geen drie paar schoenen, en dan nog). Wie zegt dat ik aan lezen toekom? En zelfs dan; wie zegt dat ik sommige boeken niet al van te voren uit lees?

Vakantie is voor mij steevast de eerste week van augustus - familievakantie. En dit jaar, voor de derde keer: Schiermonnikoog.
Ken je die reclame van Heineken, waarbij een Scandinaviër met een schamper lachje aan zijn Nederlandse vrienden vraagt “what do you have in Holland, hm?” terwijl ze het noorderlicht bewonderen? Ik stel me zo voor dat onze keus in de eerste plaats viel op de Waddeneilanden omdat mijn zus een paar jaar terug besloot te gaan hokken met een Viking (nou ja, soort van). Zo van:
zij hebben fjorden, maar wij hebben de Waddeneilanden!

Schier (wij mogen Schier zeggen) is goed bereikbaar maar vooral gewoon fijn; veel strand, zee en natuur, zwembad op steenworp afstand, amper auto’s. Je kunt er fietsen, zwemmen, wandelen, lekker niks doen... Zelfs Bert Visscher wordt er rustig van. De kinderen dan weer niet, dus van overdag lezen komt niet heel veel. Het is vooral bellen blazen, zandkastelen bouwen, fietsen door de duinen en heel, heel veel zwemmen (om van alle ijsjes nog maar te zwijgen).

Nee, als we ’s avonds met z’n allen uitgeput op de bank zitten, dan komen de e-readers en papieren boeken pas tevoorschijn (en de films en bordspelletjes). Mijn e-reader gaat sowieso mee, en wel met de volgende boeken:
De vrouw die door het vuur ging - Manda Scott
Dodenweg – Olga Hoekstra
Grote kleine leugens – Liane Moriarty
Op een nacht – Anne Eekhout
Bone – One Volume Edition (ik hou van strips en graphic novels)
In de familie – Joyce Spijker (na al die positieve reacties uit de leesclub ben ik erg benieuwd geraakt!)
Inkt en bloed – Lisa Unger
De weg van het water – Trudi Rijks
Zeven Soorten Honger - Renate Dorrestein
De Man van de Blauwe Cirkels - Fred Vargas
Als ‘Liefde op Lowlands’ nog op tijd uitkomt, gaat die ook mee. En eigenlijk zou ik ook graag An Introduction To Forensic Linguistics van Malcolm Coulthard meenemen, als ik hem voor een redelijke prijs kan vinden.

Ga ik ze allemaal lezen? Vast niet.
.....hm. Misschien kan ik beter nog maar een paar titels verzinnen om mee te nemen, gewoon voor het geval dat?

Yfke


Geen opmerkingen:

Een reactie posten