donderdag 7 juli 2016

De vakantiekoffer van Ann....en aan de wandel met Frank van Pamelen!

Op het blog worden de vakantiekoffers nu geopend. De mijne gaat bijna weer dicht. Ik ben bezig met mijn laatste vakantieweek. Hoe mijn eerste en tweede week verliepen is hier al ergens op het blog te lezen, daar ga ik het nu niet over hebben.

Aangezien ik thuis gebleven ben kon ik mijn vakantiekoffer zo groot of zo klein maken al ik zelf wilde. Ik hoef er toch niet mee te sjouwen, El Balconia is niet zo ver vliegen. Tot nu toe is er van het verven van de buitenboel niet zo heel veel gekomen. Als er al twee droge dagen achter elkaar waren, dan was ik niet thuis. Alle hoop op de komende week en anders maar niet. Het jaar is nog niet om.

Stel ik was wel met vakantie gegaan welke boeken zou ik dan hebben meegenomen? Eigenlijk alle zijn alle tips in willekeurige volgorde, maar toch met stip op 1 is Judaskus van Linda Jansma. Ik ben er al in begonnen en het is dat ik af en toe mezelf en Daantje moet voeren anders was ik vast afgevallen als het boek uit was, want dit is er weer een waarin je wil blijven doorlezen. Waarbij je af en toe zit te wiebelen omdat je naar de wc moet, maar niet wil stoppen met lezen…zo een dus.

Tip 2 is Paradijsvogels van Nathalie Pagie. Ik moet er nog in beginnen, maar ik hoor zulke goede verhalen van de mensen die het kunnen weten, dat ik deze rustig durf aan te raden. Ik ga deze na Judaskus lezen.

Tip 3 zou zijn de allernieuwste van Peter James, Love You Dead. Deze is nog niet vertaald in het Nederlands, zodat je het nu nog met de Engelse versie van deel 12 in de Roy Grace serie moet doen. De vertaling van deel 11 komt dit najaar uit, volgens mij. Nog een tip voor de liefhebbers, het e-book van deel 10, Als de dood, is nu in de aanbieding bij bol.com voor 4,99 en aangezien het e-book van Love You Dead ruim 3x zo duur is, is het wel een koopje.

Tip 4 is een al wat ouder boek. Het is deel 1 in de FBI-profiler serie van Lisa Gardner: Bloedbruiloft/The Perfect Husband. Ik las hem in het Engels en ik heb genoten van het verhaal.

Tip 5 is De verzamelaar van Diana van Hal. Deel 1 van een hopelijk lange serie, waarin tactisch rechercheur Bennett en DNA-analist Rowley in een race tegen de klok de zaak proberen te ontrafelen van een seriemoordenaar. Ik heb er van genoten en kijk erg uit naar deel 2.

En dan wil ik afsluiten met een boek waar ik zo meteen hieronder nog iets uitgebreider ga vertellen, namelijk De wraak van Vondel van Frank van Pamelen. Als je van raadsels alá de Davinci Code houdt en van geschiedenis en gedichten dat is dit boek een echte aanrader. Het boek heeft een prettige schrijfstijl en je merkt tijdens het lezen dat Frank prima research gedaan heeft, want het klopt allemaal.

Voor mij heeft dit boek nog een extra betekenis, want ik had een wandeling in Amsterdam gewonnen (met een bijzonder slecht gedichtje…dat dan weer wel). Tijdens de wandeling zouden we langs de belangrijkste plekken uit het boek gaan lopen. Helemaal leuk en omdat het precies in mijn vakantie viel keek ik er erg naar uit.

Frank van Pamelen is een schrijver van kinderboeken, cabaret, radio- en tv-programma’s, gedichten en columns. De Wraak van Vondel is zijn eerste thriller.

Zondag 3 juli was het zo ver, het was gelukkig prachtig weer. Met een kleine D-tour, want vergeten in te checken dus onderweg toch maar even uitgestapt om dat alsnog te doen, ging ik op weg naar Amsterdam. De stad waarmee ik een haat-liefde verhouding heb. Ik ben gek op New York, waar ik de drukte nooit zo vind opvallen, maar in Amsterdam vind ik de mensenmassa vaak too much. Onderweg naar ons afspreekpunt maak ik al mijn eerste foto van een pand waar een regel tekst op staat, dichtregels spelen een grote rol in het boek.


Behalve ik hebben nog 3 andere dames deze wandeling gewonnen. Het boek begint bij de Brakke Grond, daar hebben we dus ook afgesproken. Als ik daar aankom is Frank er al. Er hoeft eigenlijk geen ijs gebroken te worden, ook niet met de andere 2 ‘meiden’ Carola en Annemiek. Dame nummer 3 is helaas nooit op komen dagen.


Frank weet enorm veel te vertellen over de geschiedenis van De Brakke Grond en dat er op het punt waar we nu zitten (het terras) vroeger een klooster stond, waarvan de gewelven nog intact onder de grond liggen. Hij vertelt ook dat hij enorm veel research gedaan heeft, ook alle plekken heeft bezocht om de verbanden te leggen in het verhaal. Dat het er soms op leek dat zijn verhaal echt gebeurd was, omdat er toch wel aardig wat aanwijzingen uit zijn boek leken te kloppen.

Het verhaal speelt zich af rond de troonswisseling van Beatrix, wat voor Frank een cadeautje was waardoor hij mooi het verhaal er omheen kon weven. Ik wil uiteraard niet teveel van het boek en zo verklappen, dus ik probeer expres een beetje vaag te blijven voor degene die het boek nog willen gaan lezen.

Frank is een bevlogen verteller en het was dan ook een feest om langs al die belangrijke punten uit het boek te lopen en te horen hoe het verhaal ontstaan is. Je hoefde niet perse het boek gelezen te hebben, de geschiedenis van het hoe en waarom was sowieso al enorm interessant.
We zijn langs de diverse panden gelopen, in de Grote kerk geweest. We hebben zelfs nog even bij het graf van Saskia, de vrouw van Rembrandt van Rijn gestaan. Het hoogtepunt voor mij was een bezoek aan het paleis op de Dam. Wat is dat indrukwekkend van binnen en natuurlijk extra leuk i.v.m. het verhaal in het boek om te zien waar nou precies wat gebeurt.

Heel even had ik een Harry Potter moment toen ik het bordje cloakroom zag en een versiersel met een slang ;-) Ook was het apart om in de kamer te staan waar Beatrix en Willem-Alexander de stukken ondertekenden betreffende de troonswisseling. Het balkon waar men stond te wuiven is trouwens helemaal niet zo diep als dat het lijkt.

Ik heb enorm genoten van de wandeling, van alle weetjes en van het mooie weer. Mochten jullie ooit in de gelegenheid zijn om samen met Frank deze wandeling te maken, dan zeg ik DOEN! Het is meer dan de moeite waard. Na afloop van de wandeling heeft Frank onze boeken nog gesigneerd en na even uitpuffen op een terras met een drankje liepen we zoals dat heet, moe maar voldaan richting station.

Nog een klein nieuwtje, Frank is bezig aan zijn tweede thriller en dat boek speelt zich af in zijn geboorteplaats Terneuzen. Een van de hoofdpersonen uit de Wraak van Vondel komt hierin terug. Ik kijk er al naar uit, al moet ik nog wachten tot 2017.

Fijne vakantie allemaal,
Ann



Geen opmerkingen:

Een reactie posten