zaterdag 4 juni 2016

Leesclub Beschadigd: de conclusie!


De allereerste Thrillerlezersleesclub: Beschadigd van Ika Gerritsen is ten einde. Drie weken geleden belandde het boek bij vijftien deelnemers in de (digitale) brievenbus dankzij Uitgeverij LetterRijn, waarvoor hartelijk dank! 
De deelnemers waren Liesbeth Rörik, Mirella Christiaens, Daniëlle Hensen, Jannie Kooijman, Annemarie van Weelie, Leontine Meijer, Diana Ruwaard, Jozef Bakker, Brenda van Liere, Suzanne Kors, Lilian Brugel, Ans Arts, Amanda de Leeuw van Weenen, Renée Snijder en Lydia Buist. Al heel snel verschenen de eerste berichten in de speciaal opgerichte Facebookgroep. Er waren verschillende blokken waar de deelnemers konden reageren; wat was hun eerste reactie toen ze de cover zagen? Wat vind je van de schrijfstijl etc. 
Er werden vragen gesteld aan schrijfster Ika Gerritsen (een aantal vragen hebben we er tussenuit gepikt en die vind je elders in dit stukje), die heel uitgebreid en enthousiast antwoord gaf. Na het lezen van alle recensies kunnen we stellen dat Beschadigd erg goed in de smaak is gevallen, want gemiddeld gaven de deelnemers het boek 4 sterren

Het was voor Thrillerlezers iets nieuws, zo'n leesclub. Het was voor ons even zoeken qua aanpak. Wat werkt voor ons, wat vinden wij zélf leuk en wij denken dat wij in de opzet van de leesclub goed geslaagd zijn. 
Wij willen de deelnemers bedanken voor hun enthousiasme en hun inzet, Uitgeverij LetterRijn voor de verstrekte recensie-exemplaren en voor het meedenken en Ika Gerritsen voor haar verhaal en haar enthousiasme waarmee ze in de leesclub aanwezig was!!



Wij vroegen de schrijfster hoe zij de leesclub heeft ervaren en dit was haar antwoord:

Een leesclub naar aanleiding van je debuut, dat is best heel erg spannend voor een beginnende schrijver. Durfde ik wel te kijken wat jullie schreven....? Gelukkig waren de meeste reacties al vanaf het begin af aan superenthousiast. Toen ik dat zag was dat echt wel even een geluksmomentje. Ook werden er natuurlijk kanttekeningen gemaakt, en ik moet zeggen dat daar uit bleek dat de leesclubleden goed over de materie nagedacht hadden, dat vond ik heel waardevol. Ik heb dingen gehoord die ik kan gebruiken bij het schrijven van mijn tweede boek en daar ben ik heel erg blij mee. Ik ben heel erg dankbaar dat de leesclubleden zoveel tijd aandacht aan mijn debuut hebben besteed! Bedankt dus Ink, thrillerlezers en leesclubleden! Ik vond het een ervaring die ik niet had willen missen!



Is het een fictief verhaal of schrijf je uit eigen ervaring? Wat heeft je tot dit verhaal geleid? (Mirella)
Beschadigd is een fictief verhaal maar ik heb wel elementen uit de werkelijkheid gebruikt. Dat geldt met name voor locaties. De boerderij van opa Klaas en oma Jo lijkt bijvoorbeeld als 2 druppels (ringvaart-)water op de boerderij in de Beemster waar mijn eigen opa en oma woonden... met gemaal ernaast en al.
Het begon met het idee om een verhaal over een oud huis te schrijven; een huis met geheimen. En toen ging er een luik open waaruit de rest 'zomaar' te voorschijn kwam!

Hoe verloopt jouw schrijfproces? (Annemarie)
Een lastige vraag, omdat ik pas één boek geschreven heb en zeker in het begin erg twijfelde of ik het eigenlijk wel kón; een boek schrijven. Ik moest in het begin echt zelfvertrouwen bij elkaar schrapen en soms lukte dat niet, dan stopte ik weer een tijd. Pas toen ik het idee voor de flashbacks kreeg kon ik niet meer stoppen met schrijven, want ik wilde zelf heel graag weten hoe het allemaal afliep!

Komt er een vervolg met dezelfde personages? (Danielle)
Helemaal zeker weet ik het nog niet, maar de kans is zeker aanwezig. Vooral Kirsten, Rogier en Susanna leven in mijn hoofd nog altijd sluimerend voort.


Is het jouw eigen hobby dat struiken duiken? (Ink)
Haha, helaas niet. Een oud-collega van mij (een zeer nette dame) vertelde vaak over haar bewogen studententijd en dan ging het altijd over 'duiken in de struiken'. Ik vond dat altijd prachtig en heb dit gegeven voor Beschadigd dan ook van haar 'geleend'. Dat mag hé, als je schrijver bent, heerlijk.

Zit zo'n verhaal al helemaal in je hoofd of pas je gaande weg het schrijven nog dingen aan in de verhaallijn? Zijn de personages fictief of kan het zo zijn dat er mensen in je omgeving zich er in kunnen herkennen? (Lilian)
Ik stippelde van tevoren steeds verhaallijnen uit namelijk, maar dan namen de personages weer andere beslissingen. Het voelde bijna alsof dat buiten mezelf omging, maar dat is dus wat fantasie is, blijkbaar. Sommige personages lijken wel een beetje op mensen die ik ken, maar het is eerder zo dat ik de werkelijkheid soms heb gebruikt om m'n fantasie wat te verfraaien dan andersom.

Ben je al van jongs af aan met schrijven bezig geweest? (Renee)
Nee eigenlijk niet; ik was als kind veel te druk met lezen. Pas toen ik begin twintig was kwam het idee om te gaan schrijven bij me op. Ik vond dat toen gelijk al zo leuk dat ik me afvroeg waarom ik er niet eerder mee begonnen was! (Al durfde ik mijn schrijfsels lange tijd aan niemand te laten lezen :))

Welk personage was jouw favoriet? (Lydia)
Dat is een lastige maar leuke vraag! Ik hou van alle personages evenveel, zelfs van die doortrapte Rogier... Als ik een avondje zou gaan stappen zou ik het liefste Elise en Oma Veronica meenemen!



Wij hebben ook Uitgeverij LetterRijn gevraagd wat zij van deze leesclub vonden. Deze reactie ontvingen wij van uitgever Sandra:


Het was voor LetterRijn de eerste kennismaking met een leesclub en gezien de positieve ervaringen zal het ook zeker niet de laatste keer zijn. Het is een heel aparte, leuke en bijzondere ervaring om op deze manier te kunnen ‘meelezen’ met de mensen die in het boek bezig zijn. Spannend is het ook, omdat het boek min of meer wordt gefileerd. Daarom is het dan extra prettig dat de reacties op ‘Beschadigd’ zo positief zijn.

Ik wil de deelnemers bedanken voor het geven van hun eerlijke mening over het boek en hoop dat zij het net zo leuk hebben gevonden als wij doen. Thrillerlezers wil ik bedanken voor het organiseren en begeleiden van de leesclub. 

Een geslaagde eerste leesclub en hopelijk volgen er meer. Hou het blog in de gaten!




1 opmerking:

  1. Heel erg leuk, dit verslag over de eerste leesclub. Ik ga de volgende clubs zeker volgen en misschien krijg ik de kans om zelf ook eens mee te mogen doen. Absoluut een leuke ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen