zaterdag 23 april 2016

Blauwe maandag - slot (door Diana van Hal)

*Vigo*

De vrouw staart, met een vlekkerig gezicht en een zakdoek krampachtig in haar hand geklemd, naar de grond. De man voert het woord en is overduidelijk minder geschokt door de vermissing. Boos eerder, maar gezien de omstandigheden misschien begrijpelijk. Niet iedereen toont zijn emoties op dezelfde manier.
‘Een miscommunicatie. Mijn vrouw bleef met migraine op bed liggen, dacht dat ik de kinderen naar school zou brengen. Normaal komt de nanny elke morgen om dat te regelen. Ik snap niet waarom die vrouw uitgerekend vandaag vrij was en niemand mij dat verteld heeft!’
De man werpt een beschuldigende blik op zijn vrouw. Met haar ogen nog altijd omlaag gericht, krimpt ze zichtbaar ineen. Ze opent haar mond om wat te zeggen, maar het blijft stil.
‘Meneer van den Berg, laten we niemand de schuld geven. U vertelde aan de receptie dat u een foto van de kinderen heeft. Zou ik die mogen zien?’
Jurgen van den Berg vist uit zijn binnenzak een foto en overhandigd die aan Vigo. Een blik erop is genoeg.
‘Waar denkt u dat de kinderen naartoe zijn gegaan? Is er een familielid in de buurt die ze misschien heeft opgevangen of waar ze uit eigen beweging naartoe zijn gegaan? Heeft u iedereen al gebeld?’ Normaal gesproken zou Vigo ze meteen verteld hebben dat de kinderen gevonden zijn. Iets weerhoudt hem ervan. Er moet eerst uitgezocht worden wie de kinderen heeft meegenomen, wat Daniel weet over de persoon die Sybil heeft vermoord, voordat hij ze confronteert met de dood van hun dochter.
‘Natuurlijk hebben we direct iedereen gebeld! Niemand weet waar ze zijn.’
‘En u heeft geen idee wie ze zou kunnen meenemen?’
‘Dat zeg ik toch? Nee. Anders zouden we niet hier zitten.’
Mevrouw van den Berg wriemelt aan haar zakdoek. Een traan biggelt langs haar wang naar beneden.
‘Ik moet een paar telefoontjes plegen. Wilt u misschien wat drinken, een glaasje water?’
Zijn vraag is voornamelijk bedoelt voor de vrouw.

*Agnes*

Ze staart bedenkelijk naar haar telefoon. Wat Vigo haar net vertelt, klopt met wat ze gelezen heeft in het dossier. De kinderen zijn een aantal keer per jaar met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Altijd verdachte “ongelukjes”, waar Stephanie zelf geen, of geen goede verklaring voor kon geven. Ook de kinderen ontkenden dat hun moeder ze pijn deed, maar vertelden niet wie dan wel. Uiteindelijk heeft de GGZ besloten ze uit huis te plaatsen en onder te brengen bij het echtpaar van den Berg. Voor de veiligheid van de kinderen. Stephanie was des duivels geweest en heeft veel stennis geschopt. Dat is nu ruim een jaar geleden. De kinderen zijn sinds die tijd niet meer bij een dokter geweest, geen verwondingen meer. Het echtpaar wordt op dit moment door Vigo naar het GGZ gereden. Tussen neus en lippen door heeft hij haar een nieuwe opdracht gegeven. Of ze wil kijken naar de band “Skinny Fets”, omdat hun zangeres wordt vermist. Ze heeft geen idee wat dat met deze zaak te maken heeft. Als hij denkt dat het Steffie zou kunnen zijn, dan heeft hij het mis. Ze kende haar niet zo goed, op haar reputatie na, maar zingen kon ze niet. Dat kan ze zich wel herinneren van muziekles, zo vals als een kraai. Met haar mobieltje zoekt ze op Google naar de naam die Vigo doorgegeven heeft. Geen resultaten, wel van Skinny Jeans. Die zal hij wel bedoelen. Ze opent de website. De band telt vijf leden. Haar mond valt open van verbazing.

*Vigo*

‘Zit je nou nog steeds met je neus in die mobiele telefoon? Je lijkt mijn dochter wel.’ Hij weet dat hij een beetje onredelijk reageert. Het zit hem allemaal niet lekker. Het echtpaar reageerde zoals verwacht, alleen Daniel niet. De jongen leek doodsbang toen hij zijn pleegouders zag. Misschien een normale reactie. Het is verdomme niet niks wat hij heeft meegemaakt voor zo’n klein kereltje.
‘Ja. Ik ben de songteksten aan het lezen. Artiesten zingen vaak over hun gevoelens, misschien kan ik eruit opmaken waarom Stephanie van Loon haar kinderen mishandelde. Wie weet was ze wel depressief, of…’
‘Gek in haar hoofd? Die kinderen zijn beter af waar ze nu zitten. Ik heb ook gezien hoe dik dat dossier is. Wie weet is ze iemand tegen gekomen die niet van kindermishandeling houdt.’ Dat verklaard alleen niet wat er met Sybil is gebeurd, denkt hij bij zichzelf.
‘Zodra we op het bureau zijn vertrek ik naar de kelder. Irina moet ondertussen klaar zijn met de autopsie van het kind. Misschien weet ze al meer over het moordwapen.’

*Agnes*

Op het bureau is ze met haar telefoon in de hand in de koffiekamer gaan zitten. Die oude mopperpot kan me wat, dit is zeker relevant voor het onderzoek. Haar maag trekt samen bij het zien van de foto in het gastenboek van de band. Met een vloeiende beweging springt ze van haar stoel. Ze rent hem achterna richting de kelder.
‘Ik denk dat ik weet waarom ze niets vertelde over de mishandelingen, Vigo. We moeten terug naar de GGZ.’ Net voor de trap naar het mortuarium heeft ze hem ingehaald. ‘Kijk!’ Ze houdt haar mobiel een paar centimeter van zijn neus af. Hij pakt hem over en bekijkt de foto goed. De verbazing is van zijn groter wordende ogen af te lezen. In het kort verteld ze over de songteksten. Ze ziet aan zijn gezicht dat hij het verband ook legt.
‘Verdomme, je hebt gelijk. Kom mee! Hij mag geen moment alleen zijn met de jongen.’

*Vigo*

‘Waarom heeft Stephanie van Loon niet eerder wat gezegd? Ze had naar de politie moeten gaan.’ Vigo draait de auto de parkeerplaats van het GGZ op. Met Agnes vlak achter hem, rent hij het gebouw in, naar de kamer van Bep Waas. Hij zwaait de deur open en staat abrupt stil. Alleen Bep en mevrouw van den Berg zitten er. Ze kijken hem verschrikt aan. Agnes botst tegen Vigo op.
‘Waar zijn ze?’ Hij wacht het niet af, rent de gang door. Agnes komt hem achterna.
‘De toiletten, ze zijn naar de toiletten!’ schreeuwt ze hem achterna. Zijn hoofd draait van links naar rechts. Een deur met een poppetje erop aan het eind van de gang! Zo snel zijn benen hem kunnen dragen, gaat hij erop af. Wanneer hij vlak voor de deur is, wil hij naar zijn dienstwapen grijpen. De deur gaat al open. Met een snoekduik laat hij zich op Jurgen van den Berg vallen.

*Agnes*

Opgelucht dat alles achter de rug is, bestelt ze voor zichzelf en haar partner een dubbele espresso. Ze zitten in de koffiezaak tegenover het bureau.
‘Wat een mazzel dat hij de jongen niets aangedaan heeft in die toiletten.’ Agnes overhandigd Vigo zijn beker. Vigo knikt.
‘Ik denk niet dat hij het in het GGZ aangedurfde. Waarschijnlijk had hij thuis de klus afgemaakt. Wat ik begrepen heb, is dat Daniel pas durfde te vertellen wat er gebeurd is met zijn zusje, nadat die van den Berg in de boeien geslagen was. Hij vroeg nog aan Bep: gaat hij de gevangenis in?’ Ze luistert aandachtig naar haar collega. Nadat hij klaar is met zijn relaas, valt er een stilte, ieder verzonken in hun eigen gedachten. Wat ze begrepen heeft uit de songteksten van Steffie, is dat ze als meisje van vijftien zwanger raakte, nadat ze verkracht was door een knul met rijke ouders. Hij dacht, gezien haar reputatie als slet, dat ze makkelijk te krijgen was. Niets was minder waar, tot aan die bewuste dag, had ze het zelfs nog nooit met iemand gedaan. De jongen in kwestie bleek Jurgen van den Berg te zijn. Zijn ouders hebben Stephanie zwijggeld betaald. Niemand mocht weten wie het kind bij haar had verwekt. Wat niemand wist, ook zijn ouders niet, is dat Jurgen van den Berg losse handjes had en bleef terugkomen voor meer seks. Stephanie was zo verschrikkelijk bang dat haar, of haar kinderen, wat zou overkomen als ze wat tegen hem zou ondernemen, dat ze het liet gebeuren. Tot op de dag van haar moord. In de songtekst die ze nog aan het schrijven was ten tijde van haar moord, beschreef ze hoe ze zou vluchten met haar kinderen en opnieuw zou beginnen met een andere identiteit. Jurgen van den Berg moet daar lucht van hebben gekregen en haar hebben vermoord. Tijdens het verhoor biechtte Jurgen op dat hij Sybil had vermoord in een vlaag van woede op weg naar school. Ze bleef vragen stellen over hun moeder.
‘Wat gebeurd er eigenlijk met Daniel?’ Agnes moet het weten. Vigo kijkt haar over de rand van zijn bak koffie aan.

‘Ik denk naar een pleeggezin. Het zal wel goedkomen, bij Bep is hij in goede handen. Waarschijnlijk krijgt hij een beter leven, dan bij Jurgen van den Berg.’



Geen opmerkingen:

Een reactie posten