vrijdag 6 februari 2015

Column door Yara March


Wat lees jij liever: een E-boek of een papieren boek
Lees jij net als ik soms met je hele handen? Vooral boeken met veel personen of tijdsbepalingen lees ik soms met mijn vingers tussen de bladzijden. Zo kan ik snel terug kijken naar wie wie is of kan ik controleren of de (tijd)lijn in het verhaal klopt. Vooral als een boek noodgedwongen soms langere tijd is blijven liggen, is het heerlijk even terug te kunnen bladeren.
Toch heb ik het afgelopen jaar geen enkel papieren boek gelezen. De ruim 45 boeken die ik gelezen heb, las ik op mijn e-reader. Daar had ik zo mijn redenen voor.
1. Keuze Ik hou van heel veel verschillende genres boeken. Naast chicklits en thrillers, lees ik graag literatuur, jeugdboeken, young adults en andere boeken die mijn nieuwsgierigheid gewekt hebben. Elke vakantie weer zat onze niet zo grote auto minstens voor de helft volgepakt met boeken. Om op mijn vakantieadres erachter te komen dat ik toch liever wat meer thrillers of chicklits bij me had gehad. Sinds ik mijn e-reader heb, heb ik altijd voldoende boeken bij me.

2. Gewicht Daarnaast vlieg ik steeds vaker. Ik zocht in de bibliotheek en de kringloopwinkel naar boeken in een klein formaat. Scheelde toch al gauw weer een ons of twee per boek. Helaas bleven er altijd boeken over, die ik graag wilde lezen en die meer dan een pond per boek wogen. Het dilemma elke reis weer of ik een extra boek of een extra paar schoenen aan mijn koffer mocht toevoegen. Ebooks wegen echter helemaal niets. Mijn ereader past bovendien in mijn handbagage.
3. Kippig
Die kleinere boeken, betekenden ook steeds kleinere letters. Voor ik kon gaan lezen, moest ik eerst op zoek naar waar ik mijn leesbril weer eens heb laten liggen. Nu stel ik zelf de lettergrootte in of doe het licht op de reader aan. Heerlijk rustig aan mijn ogen. Nog zie ik de verbaasde blik van de man bij de douane toen hij de grote hoeveelheid brillen uit mijn jas zakken zag komen. (En ik weet heus wel dat je er maar een tegelijk op kunt zetten, maar stel je voor dat je die ene kwijt raakt!)
4. Buiklezen Op vakantie is het niet zo erg. Boek plat op de grond, ik liggend op mijn buik omdat die dikke pil toch wel erg zwaar is om vast te houden. Liggend in bed, lig ik toch het liefst op mijn zij of met een paar kussens in mijn rug. Hoe vaak ik ’s morgens niet wakker werd met pijn in mijn schouders!
5. Mijn lief Ik lees graag voor ik ga slapen of juist als ik ’s nachts niet slapen kan. Nooit meer schrikt mijn lief wakker van de aanflitsende leeslamp naast ons bed. Het licht in mijn ereader laat hém in ieder geval heerlijk doorsnurken.
Als schrijver kom ik steeds meer lezers tegen, die me vragen of mijn boeken ook als e-boek te krijgen zijn. ‘Cupcakes en een koffer’ is dat al langer. Gisteren heb ik ook het e-boek van ‘Tango met een knal’ goedgekeurd. Ik lees mijn eigen boeken nu ook op mijn e-reader, mijn ipad en mijn computer. Snel iets opzoeken doe ik nog steeds in het papieren boek. En jij?
Yara March In haar boeken is niet alleen de liefde gevaarlijk
De week van het romantische boek begint zaterdag 7 februari en 14 februari is het Valentijnsdag. Voor alle liefhebbers van boeken vol actie, humor, spanning en natuurlijk romantiek nu een bijzondere aanbieding: Het e-boek ‘Cupcakes en een koffer’ nu van € 12,99 voor € 4,99
Te bestellen via boekenbestellen.nl Klik HIER Binnenkort ook bij alle boek/webwinkels verkrijgbaar
Een van de komende dagen is het eindelijk zo ver. Ook van ‘Tango met en knal’ verschijnt het eboek tegen een speciale introductieprijs van € 7,99 Bij boekenbestellen.nl, Yara March.nl en alle boek/webwinkels

1 opmerking:

  1. Tango met een knal is al via http://bit.ly/16OzGkk als eboek te bestellen!

    BeantwoordenVerwijderen