zaterdag 22 maart 2014

Column Chris - De verkoopstrategie van de uitgevers

Verkopen boeken eigenlijk nog wel om de inhoud? Ligt de nadruk tegenwoordig niet op de omslag, en minder op inhoud? Als we de verkoopresultaten erbij halen blijkt het merendeel van de kopers toch af te gaan op de buitenkant van een boek. Wanneer je een rondje boekensites doet, kom je namelijk veel te weten. 

Volgens professionele ontwerpers krijg je de volgende tips : Je omslag moet: (1) aantrekkelijk zijn, (2) passen met de inhoud van het boek, (3) passen bij het genre waarin je schrijft, (4) passen bij de doelgroep.

Vergeet deze tips maar gauw als je iets wilt verkopen. De resultaten geven namelijk een heel ander beeld. Er zijn namelijk nog weinig boeken met een omslag die verwijst naar inhoud of doelgroep. Uitgeverijen werken tegenwoordig met nieuwe richtlijnen. De nadruk wordt steeds meer gelegd op de aantrekkingskracht en hoe ze u iets door de strot kunnen duwen.
Benen, lippen, ogen of kinderen. De hedendaagse trend om u iets aan te smeren. En dat het werkt is één ding dat zeker is. Het overgrote deel van de lezers gaat voor kaften en niet meer voor inhoud. Bij booksandkisses.nl vond ik onderstaande reacties. Bijna iedereen was het erover eens dat de kaft hun koopgedrag beïnvloedde.

"Oh, ik doe dat ook heel erg een boek op zijn kaft beoordelen. Ik heb zelfs een boek gehad wat ik niet wilde lezen door de cover ondanks dat het van een van mijn favoriete schrijfsters was. Wat was ik dus blij met de nieuwe druk met nieuwe kaft."
"Ik heb ook absoluut een zwak voor mooie covers. Soms gaat het zelfs zo ver dat ik op de listopia afdeling van Goodreads de term ‘beautiful book covers’ invoer voordat ik op een spending spree ga op TBD"
"Ik let op de cover en de titel, daarna lees ik de achterkant pas als het me aanspreekt."
"Ik kijk ook altijd eerst naar de cover en loop hierdoor ook veel boeken mis. Soms zie ik een boek voorbij komen die iedereen geweldig vindt en ik lees het dan niet omdat de cover me niet trekt."

Het blijkt dus dat je geen doorgewinterde auteur hoeft te zijn om je boek kwijt te raken. Het enige wat je nodig hebt is een catchy plaatje met een leuke belettering. Liefst rood, dit werkt het best. Gelooft u me niet? Lees dan vooral dit onderstaande stukje.
Ingrid Oonincx laat namelijk weten hoe men u manipuleert bij de aanschaf van een boek. In haar Blog, dat ze schrijft op Crimezone, laat ze namelijk het volgende weten. Een quote:

"Wat jullie namelijk niet weten, beste lezers, is dat jullie volgens de marketingmensen ontzettend gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Men beweert zelfs dat jullie in de winkel massaal naar de eerste beste tafel in de spanningshoek rennen en in 98 procent van de gevallen een omslag kiezen met daarop een (deel van een) vrouw, een herkenbare belettering, of een gevaarlijk kijkende man met een pistool.
Waarom? Omdat jullie voorgeprogrammeerd zijn. Ja, er is inderdaad een complot tegen jullie gaande en als jullie het eenmaal doorhebben, snappen jullie niet meer dat jullie er ooit ingetrapt zijn."

Ik kan nu de hele site volgooien met allerlei lichaamsdelen. Maar ik heb mij maar beperkt tot rode lippen. Misschien doe ik volgende keer wat benen of ogen. Of misschien vertel ik iets over de kleurkeuze die men gebruikt en waarom.


De voorbeelden

Zo waren de lippen een succes voor Saskia Noort. Haar herdrukken gingen als zoete broodjes over de toonbank. Ik wil hier nog wel even aan kwijt dat 'De verbouwing' een beste keus was voor de kaft. Het gaat namelijk over plastische chirurgie.




Dat de concurrentie niet stil heeft gezeten zien we bij uitgeverij Cargo. Dit blijkt uit de volgende voorbeelden. Alle herdrukken van Karin Slaughter zijn nu verkrijgbaar met….. inderdaad, de rode lippen. Lekker origineel, hoe zouden ze daarop gekomen zijn!



Uitgeverij Palmslag doet ook vrolijk mee en brengt dit boek op de markt: "Dodelijk Bedrog" van Patricia van der Broek. Zou ze de kaft zelf hebben bedacht? Of zou de uitgever dit gedaan hebben?
"Ik heb een aantal voorstellen gekregen en die ook voorgelegd aan mijn proeflezers. Zij en ik waren unaniem van mening dat deze cover het best bij de inhoud past".

Nee Patricia, daar trap ik niet in. Deze cover past niet bij de inhoud. Dit moest het gewoon worden. Rode Lippen. Dat had een beter antwoord geweest. De kaft is gekozen omdat dit beter verkoopt. Een goedkope marketing strategie om maar zoveel mogelijk te verkopen.

Zo stond er enige tijd geleden op Facebook een berichtje van de auteur. Hierin vroeg ze wat mensen van de cover vonden. Mijn verwachting was eigenlijk dat men wel klaar was met dit soort covers. Het tegendeel blijkt echter als ik naar de reacties kijk. 

Ze schrijven:  "Ziet er goed uit, zou je boek kopen", "Mij ook, lijkt me ook een mooi boek", "Ziet er goed uit en nodigt zeker uit te gaan lezen!, "Heel mooie cover: wat hebben deze lippen gezegd?"

Dat zal Palmslag fijn vinden om te lezen. Missie geslaagd.


Dit was Peter Kuijt zijn mening: "Een dertien-in-een-dozijn-cover…". Want meer is het niet, Patricia!

Mijn boek is inmiddels ook klaar. Het was de juiste keuze voor de inhoud van het boek.
Wat vindt u van de cover? 

Chris

10 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of je een grapje maakt met je boek en cover, maar ik vind het een geweldige cover! Die heel goed bij de titel past. Verder leuk stukje dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal waar! Ik heb pas ook nog geschreven dat ik het niet erg origineel vond..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Scherp stukje weer Chris! En ik zou zeggen breng dat boek Hels verlangen maar uit. Al is het als Dummy!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat slijmdraadje tussen tand en tong zie je nergens anders. Origineel! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaat dit niet op voor elk product dat aangeboden wordt? Dat we kopen?

    Een mooie cover is meegenomen -staat leuk op de plank- maar het gaat mij toch echt om het verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een boek met een veelbelovende cover pak je natuurlijk snel op maar als de achterflap me niet aanstaat leg ik het zo weer neer.Het gaat mij uiteindelijk om de inhoud en niet om de verpakking.
    Wil Rompelberg Hokke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mij gaat het ook om een combi van de cover en de inhoud...een mooie cover wil niet zeggen dat de inhoud van het boek ook goed is. Andersom gebeurt ook maar al te vaak.
    Het zou eens een goede test zijn om een boek met blanco kaft te verkopen.
    Bij boekhandel Anderland in Oosterhout verkopen ze een zogenaamd 'surpriseboek'. Verschillende soorten boeken dun en dik, groot en klein staan verpakt in het rek met een bruin/beige papier erom. Zo weet je niet wat je koopt, maar het kan heel verrassend zijn. Wanneer het echt niet bevalt mag je hem ruilen.
    Een erg leuk initiatief!!!!
    En Chris...laat je boek maar komen...ik ben heel nieuwsgierig. Leuk om hem op tafel te leggen als er bezoek komt en dan de reacties op de gezichten te peilen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een boek moet natuurlijk om de inhoud gaan. Maar het moet ook verkocht worden. Dus ik snap dat een uitgeverij naar een cover zoekt waar de 'gemiddelde' lezer op aanslaat. Kennelijk vindt die lezer het geen probleem dat er lippen, armen, ruggen of andere lichaamsdelen prominent op de cover staan. Of ze de lading dekken of niet. Dat blijkt wel uit de reactie op de cover van Dodelijk Bedrog en door het kopen van andere boeken met soortgelijke covers.
    En of een cover -van welk boek dan ook- de inhoud dekt, dat is aan de lezer.
    Ik ben in ieder geval nieuwsgierig geworden naar Dodelijk Bedrog, al was het maar door dit blog ;-)

    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt helemaal gelijk - de tijd dat je zoals J.D. Salinger met een (zo goed als) blanco cover kon komen, is definitief voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen