zaterdag 8 februari 2014

Thrillerlezers in gesprek met Eva Burgers











Eva Burgers was jarenlang rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Daarnaast heeft ze als journalist bij verschillende kranten gewerkt en als redactiemedewerker bij een uitgeverij. Haar liefde voor schrijven en kennis van justitiƫle zaken combineert ze in haar boeken. Burgers schreef eerder de Spotlight-trilogie. Stille getuige is haar eerste jeugdthriller. En komt uit op 17 februari 2014 bij uitgeverij Kluitman


Wil je jezelf voorstellen? (leeftijd, opleiding etc)
Mijn naam is Eva Burgers, ik ben 44 jaar en woon in Katwijk (ZH). Ik heb een paar jaar aan het Koninklijk conservatorium gestudeerd (zang) en ben daarna aan de Academie voor kleinkunst in Amsterdam gaan studeren.

Je hebt dus een paar jaar zang gestudeerd. Heb je hiermee opgetreden? Uiteindelijk heb je de opleiding niet afgemaakt.Ben je zelf gestopt en waarom?
Ja, ik ben zelf gestopt omdat ik aangenomen was op de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Dat leek me leuker.

Daarna ga je Kleinkunst doen. Als buitenstaander komt het over alsof je juist graag in de spotlight wilt staan?! Toch ben je nu schrijver. Iemand die in zijn uppie zit te schrijven. Niet op een podium met publiek. Vanwaar deze grote overgang?
Toen ik aan de Academie voor Kleinkunst studeerde, zei ik regelmatig; mag ik alsjeblieft in de orkestbak zingen :-) dus, echt in de aandacht staan, alleen op een podium vind ik niet zo leuk..

Welke muziek draai je thuis graag?
Mijn muzieksmaak is zeer divers. Ik vind Lara Fabian een fantastische zangeres!

Ga je zelf wel vaak naar het theater?
Te weinig. Ik vind Veldhuis en Kemper erg leuk.

Wie bewonder je?
Ik heb niet een specifiek iemand die ik bewonder. Over het algemeen bewonder ik mensen die passievol zijn. Die zie ik ook graag!

Voor je geheel schrijver wordt, zit je jarenlang bij de politie: vanwaar deze keuze op een gegeven moment?
Ik schreef al vanaf m'n veertiende, maar heb eerst gekozen voor de muziekrichting. Daarna heb ik vijftien jaar bij de politie gewerkt. Het leek me een mooie tijd om dat af te sluiten. Vijftien jaar bij dezelfde baas, gelukkig wel in verschillende functies, vind ik extreem lang!

Wat vond je het mooiste aan het werken daar?
Mensen helpen. En eigenlijk had ik dat gevoel het sterkst in de uniformdienst.

Hoe is het om nu "alleen" maar schrijfster te zijn, terwijl je eerst een zware baan als rechercheur had?
Het is geweldig om alle tijd te hebben voor het schrijven. Geen gedoe met werktijden, vakantiedagen (die bij mij altijd rond maart al bijna op waren), vrijheid dus!

Wanneer ontdekte je dat je kon schrijven?
Vanaf het moment dat ik leerde schrijven, schreef ik heel veel. Vooral korte verhaaltjes. Op mijn veertiende won ik een schrijfwedstrijd. Maar pas op mijn 39ste kwam ik op het idee om een boek te schrijven.

Rond je 39e kwam er pas het idee . Hoe kwam je op het idee, gebeurde er iets specifieks?
Nee, dat niet. Ik had het idee dat mijn schrijfstijl en het onderwerp zich het beste voor die categorie lezers leende. Maar ik schrijf net zo graag voor volwassenen.

Waarom koos je voor YA (young adult) ?
Ik koos voor YA omdat het boek wat ik een paar jaar geleden schreef, het best in die categorie paste. Voor YA schrijven vind ik erg leuk. Het is een uitdaging om die lezers aan het lezen te krijgen maar als dat lukt, dan zijn ze ook heel trouw en word je overladen met complimentjes! Erg lief!



Zou je nog wel 16 jaar willen zijn?
Nee

Hoe denk je aan jezelf terug als 16 jarige?
Een vrolijk, onbevangen, gezellig meisje

Welke YA schrijver vind je zelf goed?
Mel Wallis de Vries, Judith Visser en Carry Slee

Waar moet een goede YA volgens jou aan voldoen?
Er moet herkenning in zitten voor de YA lezers. Zoeken dus naar dingen die hen bezighoudt.



Je bent nu bezig met een thriller voor volwassenen, begreep ik. Vind je dat lastiger? Of is het gewoon anders? Wil je al iets kwijt waar die over zal gaan?
Voor volwassenen schrijven is een klein beetje anders. De hoofdpersonages zijn vaak ouder dan YA, en het taalgebruik is wat volwassener. De belevingswereld van iemand van zestien is totaal anders dan die van een veertiger. Dat maakt voor mij het verschil.

Je lijkt de smaak van het schrijven te pakken te hebben. Las onlangs dat je eerste versie van je boek voor volwassenen klaar is?
Ja, klopt! Ik ben nu op zoek naar een uitgever

Hoe nerveus ben je dat je boek uit komt?
Ik vind het heel spannend hoe er gereageerd zal worden op mijn boek. Geen slapeloze nachten, maar het houdt me wel bezig!

Heb je een bepaald schrijfritueel?
Ik heb niet echt een ritueel. Ik begin gewoon ' s ochtends met schrijven en stop daar 's avonds mee. Zeven dagen per week. Maar ja, dat kost me geen moeite want ik vind het hartstikke leuk! Tussendoor eet ik wel hoor! Of ik klets even gezellig met mijn dochters. Daarnaast probeer ik ook nog drie keer in de week te sporten, want alleen maar stilzitten achter je computer, dat kan niet goed zijn!

Welk boek sloeg je onlangs dicht en wat vond je daar van?
Het laatste boek dat ik las was van Donna Tart. Het puttertje. Ik vond het meesterlijk. Soms wat langdradig maar vooral; poƫtisch en sfeervol.

Hoe gaat 2014 er voor jou uitzien?
2014 wordt volgens mij een mooi jaar, met veel uitdagingen en kansen!


1 opmerking:

  1. Leuk leuk leuk om zo wat meer te weten te komen over de schrijver achter een boek

    BeantwoordenVerwijderen