Hoeft K. R. Valgaeren nog geïntroduceerd te worden? Jaren voordat zijn eerste boek verscheen, was hij reeds gebeten door het schrijversvirus. Met zijn debuut De Ziener (2011) won hij in 2012 de Schaduwprijs voor het beste spannende debuut in de Nederlandse taal. Daarna volgden Bloedlijn (2012), Seance (2016), Blackwell (2018), Engelenlust (2019) en Het offer van Scarlington (2020). Eerder dit jaar kwam de herwerkte versie van De Ziener uit. In oktober volgde de nieuwe editie van Bloedlijn: het tweede deel in het tweeluik rond David Mayfair. Thrillerlezers! toog richting Leuven.
Dag Kevin. Het
tweeluik rond David Mayfair ligt nu herwerkt in de winkel. Wat doet dat met de
schrijver?
De nieuwe
edities van De Ziener en Bloedlijn kwamen er op vraag van de lezers.
Op zich is dat voor een auteur al een reusachtig compliment. Toen uitgeverij
Houtekiet ervoor zorgde dat er aan die vraag werd voldaan, kon ik mij alleen
maar een erg gelukkig man voelen. Boeken in het spannende genre, zeker als ze
van Nederlandstalige auteurs zijn, krijgen niet vaak nieuwe uitgaves. Meestal
blijft het bij een eerste druk en eventueel enkele bijdrukken en daarna is het
verhaal uit. Het is dus een hele eer dat beide boeken op deze manier een tweede
leven hebben gekregen.
Betekent dit dat
het verhaal van David nu definitief is geschreven? Wat verkies jij eigenlijk
zelf, een open of gesloten einde?
Geloof nooit wat
een schrijver zegt, maar ik denk dat Davids verhaal nu wel verteld is. Toen Bloedlijn
tien jaar geleden voor het eerst verscheen had het boek een open einde. De
vraag die daarin niet beantwoord werd, was of David al dan niet zijn Sterre zou
redden door haar het eeuwige leven te schenken. Voor mij was het antwoord
duidelijk en ik meende dat lezers dat einde ook voor zichzelf konden invullen, maar
daar heb ik mij in vergist. Vandaar dat er in de nieuwe editie van Bloedlijn
een lang hoofdstuk is toegevoegd om het verhaal beter af te ronden. Persoonlijk
heb ik geen probleem met open eindes, want vind ik het vaak ongeloofwaardig
wanneer in spannende en vooral griezelige verhalen alles op de laatste pagina
goedkomt. Wie mijn boeken leest zal vast gemerkt hebben dat ik mijn personages,
die vaak gruwelijke dingen hebben meegemaakt, moeilijk met de glimlach naar
huis kan sturen. Dergelijke gebeurtenissen laten, net als in het echte leven,
littekens na en die moet je in het laatste hoofdstuk niet verbergen.
Waarom besloot
je de twee boeken te herwerken en opnieuw uit te geven?
Eigenlijk was
het een samenloop van omstandigheden. Ten eerste kreeg ik wekelijks de vraag van
iemand of ik nog exemplaren van die boeken had. Ze waren populair, maar niet
meer in de handel verkrijgbaar. Ten tweede had ik minder tijd om nieuw
materiaal te schrijven, omdat ik op korte tijd tweemaal vader ben geworden. Ten
derde vond mijn uitgever het een goed idee om die boeken opnieuw uit te geven.
De timing zat dus goed, alleen was mijn voorwaarde dat ik zowel De Ziener
als Bloedlijn grondig wou herwerken en opnieuw wou laten redigeren,
zodat ze er niet alleen fris uitzagen, maar ook een meerwaarde kregen voor die
mensen die de boeken al hadden gelezen.
Je mag hier je
boek promoten. Hoe overtuig je de Thrillerlezers dat ze dit boek absoluut
moeten lezen?
Een auteur is
naar mijn mening de slechtst mogelijke promotor van zijn eigen werk, omdat hij
onmogelijk objectief kan zijn. Dat gezegd zijnde, er zijn verschillende soorten
spannende boeken: misdaadverhalen, psychologische thrillers, horror, fantasy, sciencefiction,
noem maar op, en iedereen heeft zijn of haar voorkeur. Mijn boeken zijn
klassieke griezelverhalen in een nieuw kleedje. Gothic Novels die het vooral
van de sfeer en de personages moeten hebben, vaak een historische, op feiten
gebaseerd verhaal hebben en misschien qua stijl wat meer te bieden hebben dan
andere verhalen uit het genre. De diehard liefhebber van horrorverhalen zal
misschien wat teleurgesteld achterblijven, maar iemand die doorgaans stellig
van het genre wegblijft, zou wel eens aangenaam verrast kunnen worden. Mijn
boeken zijn misschien nog het best te omschrijven als een kruising tussen het
werk van Charles Dickens, Anne Rice en Stephen King, zonder mij aan die grote
namen te willen meten.
Je wijdde al
heel wat inkt aan Gothic Novels. Maakt de Gothic deel uit van je dagelijkse
leven?
Als je daarmee
bedoelt dat ik naar aangepaste muziek luister, ik overdag mijn gezicht wit
verf, zwarte lijnen onder mijn ogen trek en in lange, zwarte gewaden getooid ga
die ik in de carnavalwinkel heb gekocht, dan is het antwoord negatief. Voor de
rest spendeer ik wel veel tijd aan mijn studie van het genre, kijk en lees ik
veel duistere films en boeken, en bezoek ik graag plekken die belangrijk zijn
geweest voor de evolutie van de Gothic. Maar met Halloween blijf ik dus lekker
thuis, want ik heb een bloedhekel aan verkleedpartijtjes en de muren van mijn
werkkamer zijn gewoon wit.
Zieners,
vampiers en spekters. Als welke verschijningsvorm zou jij op je best zijn, denk
je?
Als geesten
bestaan, dan zou ik er schrik van hebben. Dus, als Ziener zou ik eerder een
Werner van Lissum zijn: iemand die spekters kan waarnemen maar zijn gave haat.
Als geest zou ik bang zijn van mezelf en volgens mij is het ook geen prettig
bestaan. Ik ga dus voor de vampier, op voorwaarde dat ik eerst tien kilo mag
afvallen, want de eeuwigheid wil ik alleen trotseren als ik in topconditie ben.
Die eeuwigheid zou mij veel meer tijd geven om alle boeken te lezen die ik nog
wil lezen en alle verhalen te schrijven die ik nog wil vertellen. Daarnaast zou
ik met mijn bovennatuurlijke ogen nooit genoeg kunnen krijgen van al het moois
dat de planeet ons te bieden heeft. Dat ik daarvoor op gezette tijden eens in
de hals van een mindere moet prikken, neem ik er hoogstwaarschijnlijk graag
bij.
De
hoofdpersonages houden allen een dagboek bij. Herken je dat ook voor jezelf?
Helaas, ik maak
erg veel notities en mijn bureau ligt volt met papiertjes waarop staat wat ik
nog allemaal moet doen, maar een dagboek heb ik niet.
Wat schrijven
betreft, David gebruikt heel graag de vulpen van Sterre. Zit daar een betekenis
achter? Schrijf jij met pen of op de pc?
Ik ben inderdaad
een verzamelaar van mooie pennen en de daarbij horende inkten. Ik schrijf al
mijn verhalen eerst met een pen en daarna gaat alles in de computer. Dat proces
is waarschijnlijk niet bevorderlijk voor de productiviteit, maar het tempo
waarmee ik met de hand schrijf, past beter bij het tempo waarmee de zinnen zich
in mijn hoofd vormen. Als ik op de computer schrijf, zit ik vaak te staren naar
een flikkerende cursor of te rammen op de backspacetoets en dat vind ik niet
prettig.
De schrijver K. R. Valgaeren is heel present in het boek: als auteur van een krantenartikel, in de ik-vorm in de verschillende personages. Is het omdat je tijdens het schrijven zo opgaat in het verhaal?
Die initialen op
het einde van het krantenartikel was eigenlijk een grapje. Leuk dat je hebt
opgemerkt. In de literatuurwetenschap bestaat er echter zoiets als intentional
fallacy. Daarmee wordt bedoeld dat je nooit mag aannemen dat wat de
personages en de verteller zeggen ook de mening of intentie van de auteur is. In
de dagboekfragmenten in Bloedlijn zijn de personages aan het woord en niet
ik, maar omdat ik tijdens het schrijven volledig opga in het verhaal, zou het
best wel eens kunnen dat ik het met de personages eens ben, hoewel het
omgekeerde ook vaak het geval is. Personages zijn het allerbelangrijkste in een
verhaal. Daarom beeld ik me vaak in dat ik een acteur ben die de personages
speelt terwijl de tekst nog geschreven moet worden. Op den duur moet ik daar
niet meer bij nadenken en schrijven de personages hun eigen verhaal, zonder dat
ik daar weinig over te zeggen heb. Dat is heel boeiend, want zij kunnen de
gebeurtenissen een andere richting uitsturen dan wat ik in mijn hoofd had.
Hoe voelt het om
deel uit te maken van het leven van Zieners, vampiers, spekters? Maken ‘gore’
passages je, net als sommige van je lezers, waaronder Karin K., ook misselijk
en emotionele passages emotioneel of beleef je dat als schrijver op een andere
manier?
Ik denk dat je
als schrijver alles intenser beleeft dan een lezer, deels door wat ik daarnet
zei. Maar het is niet zo dat ik tijdens het schrijven zit te huiveren,
kokhalzen of huilen. Een uitzondering was misschien Engelenlust omdat
het in dat boek nodig was om erg ver en diep te gaan. Ik kan niet ontkennen dat
ik toen een paar keer heb moeten slikken.
Tegelijkertijd
maak je ook van de gelegenheid gebruik om hier en daar kritiek te uiten op bv.
de ruimtelijke ordening in Turnhout: mooie huizen/gebouwen die zijn verdwenen,
dat zijn zaken die pijn doen?
Ik geef toe dat
ik het op dat gebied eens ben met de opmerkingen van de personages. In de jaren
zestig van de vorige eeuw zijn er in Turnhout en elders in naam van de
vooruitgang veel mooie gebouwen tegen de vlakte gegaan om plaats te ruimen voor
moderne, betonnen monsters. Een recent voorbeeld daarvan in Turnhout is het
Turnova project. In het midden van de stad staat sinds enkele jaren een
reusachtige, witte woontoren: een prestigeproject waarover decennialang werd
gediscussieerd en dat pijn doet aan de ogen. De Turnhoutse skyline, voorheen
een fier schouwspel met mooie kerktorens, wordt vandaag gedomineerd door die
toren. Het is zelfs zo erg dat je hem vanuit het natuurgebied de Liereman, waar
Bloedlijn zich deels afspeelt, kunt zien. Valt het op dat ik daar een
beetje boos van word?
Zijn er
onderwerpen die je nooit zou durven aankaarten in jouw verhalen?
Ik kan er niet
meteen enkele bedenken, tenzij het onderwerpen zijn die mij minder interesseren.
Als ik toch iets moet noemen. Je zal mij niet snel betrappen op het schrijven
van een hedendaags politieverhaal, omdat je je dan moet verdiepen in
gerechtelijke en politionele procedures en daar heb ik geen zin in. Ik betrap
me er zelf wel op dat veel van mijn boeken het impliciet hebben over de positie
en de rechten van de vrouw. Meestal is dat in een historische context, maar dat
is vandaag nog steeds relevant. In Seance is het hoofdpersonage niet
meteen vrouwvriendelijk. Dat heeft deels te maken met de tijdsgeest, maar ook
met zijn laffe karakter. In Het offer van Scarlington staat een
geperverteerde patriarchale maatschappij lijnrecht tegenover de vrouw van
Jericho Blackwell, die een feministe is voor dat er van dat woord sprake was.
Werner van
Lissum las de zeven delen uit de Harry Potterreeks. Ook een guilty pleasure van
jou?
Absoluut! Het is
te zeggen, ik vind het geen guilty pleasure. De boeken van Rowling zijn simpelweg
steengoed.
Marcus en Celine
beschikken over een indrukwekkende boekencollectie. Als auteur laat je
duidelijk blijken dat sommige collecties jou het water in de mond doen lopen.
Ben jij de trotse bezitter van één of andere bijzondere collectie? Welke
collectie zou jou absoluut oneindig gelukkig maken?
Ik geef toe dat
mijn vrouw en ik zoveel boeken hebben dat we niet weten waar ze op te bergen. Dat
is vermoedelijk het gevolg van het feit dat ik overdag een boekhandelaar ben. Er
zijn zeker boeken waar ik week van wordt: eerste edities uit lang vervlogen
tijden, bijvoorbeeld. In mijn collectie heb ik een paar boeken waar ik trots op
ben. Er zijn veel gesigneerde edities, waaronder een exemplaar van De
Vlaschaard van Stijn Streuvels. Er is een eerste editie van Streuvels’ Genoveva
van Brabant uit 1919, de Amerikaanse eerste edities van Anne Rice’s The
Vampire Chronicles en een facsimile van de eerste druk van Stokers Dracula.
Die boeken hebben niet per se een hoge geldelijke waarde, maar wel een
persoonlijke en dat is het belangrijkste vind ik.
Heeft
(Oud-)Turnhout een reputatie wat bovennatuurlijke verschijnselen betreft? Kwam
je zelf wel eens bij de Echelkuil? Om bloedzuigers te spotten/vangen?
Nee, er valt in
Turnhout en omgeving weinig bovennatuurlijks te beleven, hoewel de Kempen vruchtbare
bodem is voor volksverhalen. De echelkuilen in landschap De Liereman liggen op
wandelafstand van mijn ouderlijke woonst en die ligt, nota bene, vijftig meter
van het huis waar David Mayfair opgroeide en honderd meter van het appartement
van Sterre. Dus, ik kwam geregeld in de Liereman en durfde soms wel eens een bezoekje
aan het Jachthuis te brengen, hoewel dat eigenlijk privédomein is. Na de eerste
publicatie van Bloedlijn, mocht ik op uitnodiging van de familie Misonne
het Jachthuis vanbinnen gaan bezoeken, waarna we een wandeling rond de
voormalige kweekpoelen voor bloedzuigers hebben gemaakt. Blijkt dat daar
vandaag nog steeds bloedzuigers zitten. We hebben er toen zelfs een paar
gevangen.
Stel: je wordt
herboren als vampier. Zou je in België blijven of naar het land van Bram Stoker
vertrekken? Waar zou jij als vampier het best gedijen?
Als vampier heb
je natuurlijk tijd zat en ben je niet gebonden aan een bepaalde locatie. Dus,
als ik vampier was, zou ik als thuisbasis een middelgroot huis met veel boeken
in het Lake District nemen en een appartement in Londen. Maar niets zou mij
tegenhouden om de rest van de wereld te ontdekken, op zoek naar soortgenoten.
Als vampier,
welke van jouw menselijke trekken zou je koste wat kost verdedigen en willen
behouden?
Ik vind respect,
eerlijkheid en integriteit enorm belangrijke eigenschappen. Die zou ik koste
wat kost bewaken.
En dan dient
zich een bovennatuurlijk buitenkansje aan: je gaat terug in de tijd en je mag
Bram Stoker ontmoeten. Wat zou je samen met hem willen doen?
Haha, ik zou
eerst een beetje bijpraten met hem op café, maar ik vermoed dat hij mij in een
mum van tijd onder tafel drinkt. Daarna mag hij mij een rondleiding geven in
het Lyceum Theatre in het Londen van zijn tijd. Schrijven was namelijk niet
Stokers hoofdberoep. Hij was destijds de zakelijk leider van dat theater en de
manager van de wereldberoemde Shakespeareacteur Henry Irving, die een
inspiratiebron was voor het hoofdpersonage in Dracula. Het theater is
vandaag vooral bekend als de thuisbasis van de musical The Lion King.
Er is interesse
om het verhaal van David te verfilmen. Wie zou je als regisseur willen? Wie zie
je in de belangrijkste rollen? Zou je
zelf een rol in de film willen? Welke?
Moeilijke vragen met veel mogelijke antwoorden. Mike Flanagan is tegenwoordig een van de meest populaire griezelregisseurs, dus die mag van mij een poging wagen, op voorwaarde dat ik over zijn schouder mag meekijken, want soms slaat hij de bal wel eens mis. Timothée Chalamet is een sterke acteur die in de huid van David kan kruipen. Dakota Fanning als Sterre? Of is zij al te oud? En misschien Luke Evans als Valeth. Die is zeker en vast te oud voor de rol, maar dat was Antonio Banderas ook, toen die in Interview With the Vampire Armand vertolkte en daar heeft ook niemand over geklaagd. Voor mij hoeft er niet meteen een rol klaar te liggen. Ik werk liever achter de schermen mee. Als het dan toch moet, dan kies voor een cameo. Dat is altijd leuk.
Deze tijd van
het jaar leent zich uitstekend tot het lezen van gothic novels. Wat lees jij
tegenwoordig? Een gothic novel?
Ik lees
verschillende dingen door elkaar en sinds ik kinderen heb minder dan ik zou
willen. Op dit moment lees ik L van Marita Mathijsen. Dat is een
bijzonder goed en mooi boek over de Nederlandse literatuur van de negentiende
eeuw, maar dan geschreven vanuit het standpunt van de lezer van die tijd. Waar
haalde hij zijn boeken vandaan? En las de lezer van toen vooral de werken die
zijn opgenomen in de Canon, of waren dat andere titels? Ik heb ook net Hell
House van Richard Matheson uit. Dat is een moderne klassieker die bekend
staat als het beste boek over een spookhuis ooit geschreven. Ik zou dat zelf
niet durven beweren, maar het was zeker geen slecht boek. Ik heb ook net John
D. MacDonalds The Executioners gelezen: een naoorlogse klassieker over
een psychopaat voor dat er in de literatuur sprake was van psychopaten en
seriemoordenaars. Het boek is tegenwoordig bekend onder de titel Cape Fear
en dat zal waarschijnlijk een belletje doen rinkelen. Vorige week heb ik de adaptatie
van Martin Scorsese nog eens bekeken en dat is nog steeds een beest van een
film.
Tot slot: Wat
nu? Komt er een nieuw gothic verhaal en zo ja, wie zal het hoofdpersonage zijn
en in welke hoedanigheid zal hij/zij in het verhaal voorkomen? Heb je al een
titel en enig idee over de verschijningsdatum?
Er komt
binnenkort iets nieuws. Een Gothic Novel in drie delen, waarvan het eerste deel
misschien eind volgend jaar verschijnt. Ik zeg ‘misschien’ want het is een erg
groot project dat zich in vijf verschillende tijdsvakken afspeelt en de
research die ik daarvoor heb moeten doen, heeft langer geduurd dan verwacht. Het
hoofdpersonage zal een dame zijn die met haar dochter een appartement huurt in
een gebouw dat voordien een psychiatrische instelling was. Het zal wellicht
niet verbazen dat de hoofdpersonages al snel spijt krijgen dat ze daar zijn
gaan wonen. Er is een titel, maar die houd ik nog even voor mezelf.
Of komt er een
vervolg op de verhaallijnen met Blackwell?
Ik denk het wel,
maar als dat gebeurt, zal het geheel onverwacht zijn, op een manier die velen
zal verrassen.
Dat klinkt
allemaal weer veelbelovend! Jij weet de
lezer wel nieuwsgierig te maken. Het
gegeven is alvast intrigerend: de dames hebben dan wel spijt dat ze daar zijn
gaan wonen, wij van onze kant kijken reikhalzend uit naar dit nieuwe project
van jou. En verras ons maar met
Blackwell; we zijn er klaar voor! Goed
te weten dat je nog helemaal niet bent uitverteld!
Dank je wel voor
jouw tijd en leuke antwoorden!
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten