Verstrikt in een gevaarlijk web
‘Gone girl’ (in het Nederlands
vertaald als ’Verloren vrouw’ of ‘Donker hart’) verscheen in 2012 en is na
‘Teerbemind’ en ‘Duister’ het derde boek van de Amerikaanse Gillian Flynn.
‘Waar
denk je aan, Amy? Dat is de vraag die ik tijdens ons huwelijk het meest heb
gesteld, hoewel niet hardop, niet aan degene die daar antwoord op zou kunnen
geven. Waar denk je aan? Hoe voel je je?’
Zouden dit nog de liefdevolle woorden van een
echtgenoot gericht aan zijn echtgenote kunnen zijn, dan doen de volgende
gedachten toch de wenkbrauwen fronsen.
‘Wie ben je? Wat
hebben we elkaar aangedaan? Wat gaan we nog doen?’
Het schrijverskoppel Nick Dunne en
Amy Elliott maakt een droomstart. Maar
na vijf jaar huwelijk, zit de klad er behoorlijk in. Van een succesvolle schrijverscarrière is voor
geen van beiden nog sprake en de verhuis naar een provinciestadje aan de
Mississipi lijkt het koppel definitief van elkaar te vervreemden.
‘Het heeft iets verontrustends
als je terugdenkt aan een warme herinnering terwijl je een ijskoud gevoel
hebt.’
Op de dag van hun vijfde
huwelijksverjaardag verdwijnt Amy spoorloos.
In de keuken ligt een plas bloed.
Is er sprake van een misdrijf?
Nick Dunne wordt verdachte nummer 1.
Het plot bestaat uit drie
delen. Voortdurend wordt gewisseld
tussen de perspectieven van Amy en Nick.
Ondanks haar vermissing is Amy heel prominent aanwezig via haar dagboek
waar ze haar verleden met Nick vrijelijk en zonder enige tegenspraak vorm geeft. De toon is aanstekelijk en Amy overtuigt. Ze
heeft de lezer op haar hand. Inderdaad,
dat dagboek is een goede oefening in haar ambitie om een goede schrijfster te
worden. Ondertussen is de lezer al
helemaal vooringenomen wat Nick betreft.
Na de verdwijning van Amy wordt hij totaal onvoorbereid voor de leeuwen
gegooid. Zijn lafheid, zijn leugens en
pragmatisme maken van hem een evidente verdachte. Heeft hij Amy vermoord? Het
lijkt een uitgemaakte zaak. Zowel Amy als hij vullen hun rol op realistische en
geloofwaardige wijze in.
Maar wat is echt en wat is
schijn? Kan je als lezer vertrouwen op
wat je leest? Wie mag je geloven? Gillian
Flynn creëert een claustrofobisch klimaat waarin zowel haar personages als de
lezer gevangen zitten. Nick gaat op zoek
naar Amy, maar het is Amy die hem voortdurend achternazit.
Er is altijd de belofte dat iets
staat te gebeuren. Manipulatie en
leugens sturen het plot. En de auteur
blijft verrassen: Gillian Flynns twists zorgen voor meer dan één wending in het
verhaal dat een draaikolk wordt van gebeurtenissen doordrenkt van
kwaadaardigheid. Amy en Nick spelen een duivels
en wreed spel. Maar wie doet uiteindelijk wie de duvel aan? Niet in staat om van elkaar te houden, maar
evenmin in de onmogelijkheid om elkaar los te laten, blijven beide echtelieden
veroordeeld tot elkaar in een toxische relatie. Van aanvankelijk ongelijke
spelers, evolueren ze algauw tot tegenstanders die elkaar niet mogen
onderschatten.
In ‘Verloren vrouw’ bereikt de
toxiciteit in de relatie tussen Amy en Nick dodelijke waarden. Narcisme en vervreemding gaan hand in
hand. Uiterlijke schoonheid blijkt recht
evenredig aan innerlijke lelijkheid.
Manipulatie en doortraptheid vieren hoogtij.
‘Ik had mijn eigen vragen, dezelfde vragen
die ik al jaren had en die het onheilspellende refrein van ons huwelijk
uitmaakten: Wat denk je, Amy? Hoe voel je je? Wie ben je? Wat
hebben we elkaar aangedaan? Hoe gaat dit verder?’
Het boek eindigt met de woorden
waarmee het begint. Inderdaad, hoe gaat
dit verder? De twee hoofdrolspelers zijn
nog lang niet uitgespeeld. Hoe zal dat aflopen?
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten