De wet van Michelle
Nadat vorig jaar (2020) schrijfster Barbara
De Smedt solo ging met ‘Alleen’, bevestigt ze haar schrijversambities met de
psychologische thriller ‘Roadtrip naar nergens’.
Kleuterjuf Michelle Deckers vertrekt op
roadtrip in haar aftandse Volvo. Een
ontmoeting op een zuiders strand zet het leven van de jonge vrouw volledig op
zijn kop.
De eerste bladzijden van het boek doen al een
aantal alarmbellen afgaan en laten je al meteen naar adem happen.
Het plot van ‘Roadtrip naar nergens’ zit
ijzersterk in elkaar. Wanneer het
portier van de Volvo open gaat en de motor aanslaat, vervagen de contouren van
het boek. Het ik-personage trekt je het
verhaal in en neemt je mee op een spannende reis. Heden of flashback, je zit midden in de
actie. De oude Volvo rijdt dan wel
richting zuiden, de ‘reis’ die Michelle heeft een minder zekere
bestemming. Haar persoonlijke queeste
zorgt voor emotionele hoogtes en laagtes.
In de hitte van Portugal raken de gemoederen serieus verhit.
‘Roadtrip naar nergens’ prikkelt de zintuigen. Het is genieten van mooie zonsop- en
-ondergangen, van het zout van het water, het zand op het strand, de hitte en
’s avonds een knetterend kampvuur.
Outkast, Pearl Jam, Alice Cooper en Bryan Adams reizen mee door de
autoluidsprekers. Een vakantie uit de boekjes.
Ware het niet dat … Al van bij het begin van
de reis hangt er een soort van onbehagen over het verhaal. Een toevallige ontmoeting stuurt de plannen
van Michelle danig in de war, de vondst van een lijk zonder hoofd en ledematen
jaagt de reisgezellen de stuipen op het lijf.
Net zoals Portugal zindert in de hitte, zindert ‘Roadtrip naar nergens’
in spanning. Van wie is dat lijk op het
strand, wordt Isa echt achternagezeten, wie zijn die mysterieuze surfers,
…? Nergens boet het verhaal in aan
intensiteit. De spanning gaat al van bij
het begin de hoogte in en blijft altijd hoog gespannen. De cliffhangers op het
einde van de hoofdstukken zorgen telkens weer voor pieken die doen verder
lezen. Genoeg verrassingen en onzekerheden die Michelle tot het uiterste
drijven en de zenuwen van de lezer op de proef stellen. De schrijfster manipuleert handig en subtiel
het brein van de lezer. De info over het
misdadig brein wordt zuinigjes vrijgegeven. Barbara De Smedt zet je zonder
scrupules op het verkeerde been. Het boek lezen is gissen en ook weer
missen. En dus wissel je regelmatig het
geweer van schouder. Om dan naar het
einde toe, wanneer je eindelijk meent dat je alles hebt gehad, alweer
omvergeblazen te worden door een finale twist.
Een mindf*ck!
‘Roadtrip naar nergens’ is veel meer dan een
reisverslag met vermelding van toeristische plekken in Portugal. Het is tegelijkertijd de introspectieve reis van
Michelle, een ‘zoektocht’ die voor diepgang en evolutie van het personage zorgt
en die van ‘Roadtrip’ terecht een ‘psychologische’ thriller maakt. Dat Michelles
meest kenmerkende karaktertrek wordt verbonden aan een typisch Portugese
lekkernij is heel leuk en origineel bedacht door de auteur.
De autoreis alsook de innerlijke reis van
Michelle worden heel beeldend onder woorden gebracht. Zelfs een doodgewone plas
laat Barbara vrolijk klateren. Spannende passages wisselen af met poëtische
beschrijvingen die perfect de gemoedstoestand van de karakters weergeven. Vaste uitdrukkingen worden in een origineel
op de situatie geënt jasje gestoken wanneer Michelles moeder haar misprijzen
niet onder ‘haar autostoel’ steekt. De
oceaan, de zon, de roofvogels zijn vaste ingrediënten in mooie metaforen die
talrijk aanwezig zijn in het boek. De libelle in woord en beeld is een vast
weerkerend ‘personage’ met grote symbolische waarde.
Roadtrip naar nergens’ is een spannende
thriller met veel aandacht voor de psychologie van het hoofdpersonage. Deze psychologische thriller leest als een
rollercoaster die je op het einde, wanneer je nog helemaal beduusd bent van de
rit, met een bons van formaat het boek uitgooit.
4,5 kraaien
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten