donderdag 5 augustus 2021

Schaduwleven van Kim Moelands

 


Jij bent de mooiste, de liefste

Welke zijn je opties als je echtgenoot iedereen een rad voor de ogen draait en niemand je noodkreten wil aanhoren?

Een jonge vrouw kijkt liggend op Toms graf naar de hemel.  Ze kan geen hakken meer dragen.  Dat heeft ‘hij’ haar aangedaan. Klinkt als een onheilspellend begin.

Onmiddellijk daarna neemt ‘Schaduwleven’ een op het eerste gezicht idyllische start.  Daniël en Elena worden een liefdeskoppel. Doch, zelfs in deze prille fase van de relatie is er reeds reden tot ongerustheid.  Wat op verliefdheid lijkt, is in feite al alarmfase oranje. Daniël neemt Elena ‘stormenderhand’: Elena wordt letterlijk en figuurlijk ingenomen en overrompeld.  Blijkt later dat hun relatie constant in hetzelfde bedje ziek is. 

Qua opbouw zit ‘Schaduwleven’ ijzersterk in elkaar. Kim Moelands schrijft met ‘Schaduwleven’ een verhaal dat er voor de volle 100% staat. Een neerwaartse spiraal haalt wat op een mooi sprookje lijkt in een onomkeerbare beweging onderuit. Het decor waartegen het verhaal speelt, volgt dezelfde beklemmende evolutie.  De intensiteit gaat crescendo.  De spanningsboog zakt nergens in. Het zal geheid verkeerd aflopen, maar hoe precies blijft heel lang de vraag.  En al heb je een vermoeden, de finale twist heeft een overdonderend effect.    

‘Schaduwleven’ focust op Elena, ook wel Amber of Luna genaamd, afhankelijk van het moment in haar leven. De auteur besteedt de grootste zorg aan de uitwerking van de ‘drie personages’.  Luna, Amber en Elena zijn echt.  Alle drie gunnen ze de lezer een intieme inkijk in hun leven voor, tijdens en na de ‘liefdesrelatie’ met Daniêl, telkens vanuit het ik-perspectief.  De gebeurtenissen komen zo akelig dichtbij. De drie persoonlijkheden missen hun uitwerking op de lezer niet.

‘Schaduwleven’ is een verhaal vol echte emoties die keihard binnenkomen.  Onbegrip, onmacht, machteloosheid, verlatenheid en eenzaamheid strijden om voorrang.  De boosaardigheid, de kilheid, de haat, ja de waanzin druipen van de bladzijden.  De toxiciteit binnen de relatie stijgt tot alarmerende hoogte.  Het ziekelijke genot dat manipulatie geeft neemt weerzinwekkende proporties aan.  En dan is daar ook de ongenadige houding van de bureaucratie, de muur van onbegrip van hen die het meeste steun zouden moeten bieden maar die blindelings in de val trappen van de meest charmante narcist.  Het is de wereld op zijn kop.      Het is de verdienste van de auteur dat ze echter nergens in overdrijving gaat. 

In ‘Schaduwleven’ brengt ze een persoonlijkheidsstoornis  zoals ‘narcisme’ in beeld en haalt ze partnergeweld uit de taboesfeer.  Ze laat zien wat een aandoening als narcisme doet met een partner, met het gezin, met de familie en vrienden.  Ze toont hoe een slachtoffer van huiselijk geweld, in dit geval een moeder, er alles aan doet om de kinderen die verscheurd worden in hun loyauteit naar beide ouders toe er buiten te houden.  Het is geen toeval dat de kinderen zo weinig in beeld komen!  Uit liefde.  Ten koste van haarzelf. 

De chantage, het bedrog, de leugens, de dreigementen, de manipulatie gaan niet in je koude kleren zitten.  Misselijkmakend is het. De fragmenten die je ijskoud maken of witheet van woede zijn niet te tellen op de vingers van één hand.   

Kim Moelands is absoluut niet uit op sensatie.  Ze is het haar getuigen en alle slachtoffers van huiselijk geweld verplicht om dicht bij de realiteit te blijven. ‘Schaduwleven’ lezen is als instappen in een trein die met een rotvaart afstevent op een onverzettelijke bergwand.

Dit verhaal komt keihard binnen.  Ik las het met dichtgeknepen keel en een bezwaard gemoed.  Het enige dat Elena nog overhoudt is zichzelf, haar gevoelens en haar onvoorwaardelijke liefde voor haar kinderen en overleden broer Tom.  En die vertrouwt ze ons, de lezer, toe. Het boek laat een diepe indruk op mij na.  Het zal nog even duren vooraleer ik het los kan laten.

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten