donderdag 8 juli 2021

Boekvonnis Verstoten van Sterre Collins

 


Dit keer plopte het boek ‘Verstoten’ van Sterre Collins bij de leden van de leesclub binnen. De Young adult werd onder de loep genomen.

 

Waar gaat het over?

Lucy is een rustige, wat onzekere zestienjarige. Haar vader heeft zijn gezin verlaten toen Lucy drie jaar was en sindsdien woont ze samen met haar moeder, Carleen. Als ze de oudere Fraser ontmoet, steunt hij haar in haar zoektocht naar antwoorden over haar vader, die volgens haar moeder niets waard was. Maar is Fraser wel de man die hij lijkt? De gebeurtenissen rondom de Nederlandse Bonnie en Clyde brachten Sterre Collins op het idee voor deze roman.

 

Cover

Ik vind de cover mooi. Het meisje vanaf de rug gezien, alleen, donker en eenzaam. De vitrage oogt als tralies en het voelt voor mij als gevangen zijn. Wat speelt er zich in de buitenwereld af, waarvan is zij afgesloten? Of wat speelt er zich achter de gordijnen af wat de buitenwereld niet mag weten? Hilona

 

Na het dichtslaan van ‘Verstoten’ volgen al snel de eerste gedachtes:

 

Pijn in mijn hart, brok in mijn keel en tranen. Moet dit verhaal echt laten bezinken. Jacqueline

 

Pffff, intens geraakt en ook bij mij stromen de tranen over mijn wangen. Respect Sterre/Esther voor het schrijven van dit boek. Ik deel jouw mening dat kinderen meer aankunnen dan er vaak gedacht wordt en ik vind het goed dat zulke beladen themas ook beschreven worden. Hoe opener er over deze onderwerpen gecommuniceerd kan worden hoe lager misschien wel ooit de drempel wordt voor iemand die worstelt en hulp nodig heeft. Hilona

 

Ontroerd, dikke tranen over mijn wangen. Mijn moederhart doet pijn...

Helemaal omdat er, precies zoals jij, Esther, in je nawoord schrijft, veel Frasers en Lucy's zijn. Jongeren die door wat ze in hun leven hebben moeten meemaken, geworden zijn wie ze zijn.

Heftig voor een YA, maar doordat het zo realistisch is vind ik het juist goed dat je voor dit thema gekozen heb.

Ik moet even bijkomen voordat ik mijn recensie kan schrijven. Wendy



 

Vraag van Sterre / Esther

In Verstotenkomt best een moeilijk onderwerp voor, automutilatie. Het was het eerste thema waarover ik twijfelde om over te schrijven. Ik wil jongeren niet op ideeën brengen, niet aanzetten tot.

Ik heb gepoogd er een bespreekbaar thema van te maken omdat juist niet over deze onderwerpen praten, in mijn opinie, ook schadelijk is.

 Tot hoever vind jij dat je kunt gaan in een YA? Wat kan nog wel en wat kan niet.

 

Antwoorden

Karin

Dat vind ik wel een moeilijke vraag, Ik heb op Google opgezocht wat qua leeftijd valt onder een YA. De ene zegt 12-18, een andere 18-25. Daar vind ik nogal een verschil tussen zitten. Maar juist bij YA komen veel heftige dingen voor. Ik denk dus dat elk onderwerp wel kan, want het kan ook als waarschuwing dienen, alleen minder 'hard' en in 'detail uitgewerkt' zoals in boeken voor volwassenen.

 

Wendy

Esther Boek - auteur ik vind dat je vrij ver kunt gaan mits je ook beschrijft wat er mis kunt gaan en wat helpend kan zijn. Met name in YA. Verder inderdaad niet alles in detail beschrijven.

Pedofilie en verkrachting zijn voor mij ook een harde grens.

 

Hilona

Hoe meer onderwerpen uit de taboesfeerkomen, hoe beter je er over in gesprek kunt gaan, hoe lager de drempel hopelijk wordt. Inderdaad te allen tijde met verwijzing naar hulp instanties!

 

 


Quotes

'Oude pijn, stil verdriet, gedempte woede: deze emoties staan blijheid en serene rust in de weg.'

 

Toen jij eenmaal terug in mijn leven was, kon die afhankelijkheid plaatsmaken voor de boosheid die eerder als een ingesloten infectie lag te gisten en nu als een rijpe puist die openbarstte al zijn vuiligheid naar buiten kon stuwen.

Mijn moeder leerde het me vroeger al: niet knijpen in puisten. Daar komen littekens van. Ik had beter naar haar moeten luisteren.

 

Uit de recensies

Verstoten’ is het Young Adult debuut van Sterre Collins (pseudoniem van Esther Boek)

 De spanning is duidelijk voelbaar en loopt gaandeweg het boek gestaag op. De personages en de gebeurtenissen worden levensecht beschreven. Als lezer voel en leef je mee met de personages. Je zou willen dat je ze kon helpen, al was het maar een arm om ze heen slaan. Kinderen als Lucy en Fraser zou je zo graag een betere jeugd gunnen.

Sterre heeft me dan ook zeer diep geraakt met ‘Verstoten’.

Met name omdat er in de maatschappij nog zoveel meer Lucy's en Frasers rondlopen. Zij zijn door hun afkomst en verleden geworden wie ze zijn. Het is goed dat hier aandacht voor is en blijft.

Wendy

 

Er is in het boek door Sterre gebruik gemaakt van 3 verschillende lettertypes. 1 voor de brieven van Lucys vader, hij heeft ze nooit gestuurd, 1 voor de gedachten van alle hoofd personages en 1 voor het verhaal zelf. Hierdoor is het steeds duidelijk dat je in het verhaal schakelt van de ene naar de andere situatie en vooral door de brieven van de vader en door de gedachten gangen van de personages worden de diverse, soms heftige, emoties voor de lezer echt voelbaar. Je begint als vanzelf mee te leven met de hoofdpersonen en geregeld betrap ik mezelf erop dat ik mij afwisselend boos dan weer verontwaardigd en vaak ook verdrietig voel.

Zodra je het einde weet dan blijft het nog even nadreunen in je hoofd. Heel onverwachts, heel intens, heel mooi!

Karin

 

Als je je tijdens het lezen de vraag stelt of een verhaal al dan niet echt gebeurd is, dan zou het wel eens goed kunnen dat je een boek van ons Esther vast hebt. Ik voelde heel erg mee met de personages. Ik heb woede gevoeld bij Carleen, begrip bij Lucy, verdriet bij Vincent en Fraser, daar kon ik niet direct een emotie op plakken. Het waren eigenlijk meerdere emoties bij elkaar. Ik leefde sterk mee.


Yoo

 

Jemig wat een verhaal is ‘Verstoten!’ Deze Young Adult raakt me tot in het diepste van mijn ziel. Het verhaal ‘Verstoten’ is zo realistisch en vol gevoel geschreven dat na het lezen van de laatste bladzijde mijn hart pijn doet, ik een brok in mijn keel heb en er tranen komen. En ik ben echt geen huilebalk maar wat maakt dit verhaal emoties in mij los.

 

De personages zijn echt goed uitgediept en komen over alsof ze naast je zouden kunnen wonen. Sterre weet de personages zulke karakters mee te geven dat ze in je hoofd gaan zitten en dat ik op sommige echt boos word.

Jacqueline

 

Verstoten’ is een boek dat indruk maakt. Door de afwisseling met de brieven van haar vader zorgen ervoor dat het me raakte. Van zowel Fraser als Lucy wordt hun probleemjeugd zo goed geschreven dat je het voelt.

Jantsje

 

De personages zijn ontzettend goed uitgediept en gaandeweg het verhaal leer je ze steeds beter kennen. De onderhuidse spanning is goed voelbaar en de gebeurtenissen worden levensecht verteld. Je voelt het verdriet, de onmacht, de boosheid, de liefde wat maakt dat ik mij zelf bijna als een onderdeel in het verhaal voel.

 

Ik heb verstoten in één ruk uitgelezen en het verhaal heeft mij diep geraakt. Hoewel dit boek geduid is als een YA ben ik van mening dat dit boek zeker ook door volwassenen kan worden gelezen. Na het dichtslaan van dit boek heeft het verhaal nog behoorlijk na gesidderd. Het heeft mij diep geraakt en ik kan alleen maar zeggen: Blijf schrijven Sterre/Esther!

 Hilona


 Na het lezen van het boek gaven verschillende deelnemers aan nog met het verhaal in hun hoofd te zitten.

 

'Verstoten en zijn personages hebben grote indruk gemaakt. Pijn in mijn hart, brok in mijn keel en tranen. Moet dit verhaal echt laten bezinken.'

 

Het aantal kraaien voor dit boek kan dan ook niet minder zijn dan de volle vijf kraaien krijgen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten