zondag 10 januari 2021

Het offer van Scarlington – Een Blackwell mysterie – K. R. Valgaeren

 


Achter het mistgordijn

In 2018 verscheen ‘Blackwell – Een duister mysterie’.  ‘Het offer van Scarlington’ (2020) verhaalt het vervolg in de voorlopig tweedelige serie.  Om ten volle te kunnen genieten van dit tweede deel, lees je de boeken best in volgorde.

‘Het offer van Scarlington’ hult zich vanaf bladzijde één in mysterie. ‘Een dorpsgezicht’ moet al onmiddellijk letterlijk genomen worden. Om de tien maanden verdwijnt een dorp gedurende vijf dagen achter een ondoordringbare mist en houdt daar haar tweede gezicht verborgen voor niet ingewijden.

12 oktober 1891.  De gebeurtenissen van zo’n zes maanden eerder in Whitby zitten nog vers in het geheugen wanneer Dawkins in de trein zit en  op zoek gaat naar Blackwell.  Deze laatste heeft zijn koffers gepakt en is op uitnodiging van zijn overleden vrouw Sara vertrokken naar Scarlington.  Zij stuurde hem in ‘Blackwell – Een duister mysterie’ een brief vanuit het hiernamaals.  Een déjà-vugevoel overvalt Dawkins, alsook de lezer.  Here we go again!

Met elementen zoals ‘donker’, ‘duister’, ‘storm’, ‘mist’, ‘boze geesten’ en ‘spekters’ zet Kevin Valgaeren zijn vijfde gothic novel stevig op de rails.

Blackwell en Dawkins zijn opnieuw partners in crime.  Hoewel hun onderlinge relatie is geëvolueerd sinds hun eerste ontmoeting,  beheerst het eerder gecreëerde patroon van ‘meerdere’ en ‘hulpje’ nog steeds hun omgang met elkaar.  Ergernissen komen aan de oppervlakte en lopen soms hoog op, maar de twee heren blijven elkaar nodig hebben en aanvullen.  Het is bij momenten echt genieten van het flitsende pingpongspel tussen beiden. Dawkins onderneemt een enkele poging om uit zijn rol van ‘schoothondje’ van Blackwell te stappen en ambieert op een gegeven moment zelfs de hoofdrol te spelen in een nog ongeschreven Blackwell-avontuur.  Vraag is of hij zich dat niet zal beklagen!  Sara komt meer en meer in beeld en samen met haar evolueert ook het beeld dat de lezer heeft van haar echtgenoot.  Inderdaad, Jericho Blackwell toont zich van zijn heel gevoelige kant.  ‘Het offer van Scarlington’ is dan ook een persoonlijke queeste voor hem.

Het duo neemt de lezer opnieuw mee naar Engeland op het einde van de 19de eeuw.  De huizen, kleren, maaltijden en gebruiken zijn levensecht beschreven.  Het geluid van karrenwielen op de kasseien zindert nog lang na.

De gemeenschap van Scarlington beweert de Grote Boze Wereld te zijn ontvlucht, maar dat is maar hoe je het bekijkt.  Macabere, weerzinwekkende passages, necrofilie en sodomie zetten de toon.  Het verhaal van Annie is walgelijk en choqueert.  

Het verhaal verloopt hoofdzakelijk chronologisch en beslaat een zestal dagen. De passages met Sara komen, naarmate het geheugen van Jericho – of zijn het zijn dromen? – het doek over wat TOEN gebeurde oplicht, steeds helderder door onder de vorm van flashbacks.  Het zijn vooral Blackwell en Dawkins die het verhaal aansturen, maar de tussenkomsten van de schapen zorgen voor een bijkomende originele bijdrage. 

‘Het offer van Scarlington’ speelt in een sober kader dat in betere omstandigheden best idyllisch zou kunnen zijn. Kevin Valgaeren creëert opnieuw het perfecte duistere en romantische decor voor het buitengewone, het bovennatuurlijke en het mysterieuze dat niet van deze wereld is.  Hoewel Blackwell en Dawkins gaan voor de empirische aanpak, groeit ook bij hen zelf het gevoel dat ze niet langer deel uitmaken van de zintuiglijk waarneembare realiteit.  Vragen zoals “Ben jij een engel?” (p. 52) versterken de impressie dat ook zij zich ver verwijderd voelen van de rationele wereld.

De weersomstandigheden en natuurfenomenen vervullen met verve hun rol in het verhaal.  Het licht en de personages worden voortdurend gegijzeld door een ondoordringbare smoor, een muur van ‘grauw’.  Mist leek nog nooit zo gevaarlijk!  Ze overstijgt haar rol als natuurverschijnsel en wordt een belangrijk bijkomend personage.  Er is dé mist, de mist in het hoofd van Blackwell en de mist die als het spijsverteringsstelsel van Scarlington Dawkins lijkt te verzwelgen. Het spreekt voor zich dat de schrijver de koers bepaalt van zijn personages, maar hij manipuleert evenzeer en zonder gêne de geest van de lezer die hij ook schaamteloos laat verloren lopen in de mist.  En stilte!  Die is werkelijk oorverdovend!  Zelfs de kleine … zegt geen woord.

Maar ook al valt de mist heel dikwijls over het verhaal, vele zinnen uit ‘Het offer van Scarlington’ springen zonder moeite in het oog van de lezer.  Originele zinnen en beelden verrassen, choqueren, emotioneren.  Maar ze zijn zo mooi en goed gevonden!

 “Dr Jensons schoenen lagen even verderop aan de oever en beide werden de mond gesnoerd door een kous.” (p. 118)

“Blackwells lichaam had kunnen doorgaan als een museum van pijn en hij vermoedde dat het in dat museum nog lang geen sluitingstijd was.”       (p. 203)

‘Het offer van Scarlington’ laat zich niet alleen lezen, het trekt de lezer mee het verhaal in en laat hem alle emoties en gebeurtenissen meebeleven. De finale komt aan als een mokerslag. 

De volgende keer, wanneer ik bij mistig weer de deur uit moet, hoor ik vast het tikken van de wandelstok van Blackwell.  Hopelijk vind ik Baskerville en Caslon dan alleen terug tussen de lettertypes op mijn pc.  Een ontmoeting aan den lijve wil ik koste wat het kost vermijden.

   5 kraaien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten