vrijdag 28 september 2018

Rusteloos van Damen & Vandermeeren


Titel: Rusteloos
Auteurs: Damen & Vandermeeren
Uitgeverij: Van Halewijck
Publicatiedatum: September 2018
Recensie door Karin
Waardering: 4 kraaien
         
Wat vond ik van de cover ?
Ik heb een vooruit-exemplaar mogen lezen, in pdf, dus de cover heb ik maar even opgezocht. Een vrouwenfiguur in donkere straten in een historische stad, gaat er een zekere dreiging van uit ? Sowieso denk ik dat het boek opvalt in de handel. Alleszins zou het boek zeker en vast mijn aandacht trekken zodat ik het zou oppakken om er meer over te weten te komen.

Wat verwacht ik van tevoren ?
Ik ben fan van de boeken van Hilde Vandermeeren en haar thrillers die meestal gebaseerd zijn op een min of meer onbekend medisch thema. Ik vermoed dat er aan elk van die boeken dan ook een zeer uitgebreide research vooraf gaat, en dat bewonder ik wel. Verder spelen haar boeken meestal in het buitenland, en hebben ze daardoor voor mij een internationale uitstraling, ben best wel trots op mijn landgenote J. Voor mij zijn de verwachtingen dan ook hoog gespannen voor deze samenwerking tussen schrijfster en advocaat. Gaat het boek in dezelfde stijl zijn als de andere boeken van Vandermeeren, komt er een mooi plottwist ?


Mijn recensie :
De van oorsprong Vlaamse Kirsten heeft zich als advocate gevestigd in de Portugese hoofdstad Lissabon, ze werkt als een van de jonge advocates bij een gerenomeerde firma en is verloofd met Tomás. Als de dochter van een politicus verdwijnt en de hoofdverdachte een Vlaamse aannemer in Lissabon blijkt te zijn, wordt Kirsten als advocate van deze verdachte aangewezen. 
Het verhaal wordt vanuit 2 standpunten verteld, dat van Kirsten als advocate, en vanuit het oogpunt van onderzoeksjournalist Miguel. Naast de verhaallijn rond de verdwijning van Mariana speelt ook nog het verleden van Kirsten en de relatie tussen Kirsten en Tomás.


Soms ontpopt een gerucht zich tot een mythe. En soms is het goed om mythes in stand te houden.


Het boek is voor mij meer een politieverhaal dan  een thriller, maar dan zonder het politie-aspect, en wel vanuit de invalshoek van de advocaten van de verdediging en de journalist, en dat is ook weer zo eens iets anders. Ik ergerde me wel een beetje aan het feit dat Kirsten zo weinig aandacht heeft voor haar moeder, hoewel je duidelijk merkt dat die met iets zit. Gelukkig zet zich dat naar het einde van het verhaal min of meer recht.  Naar mijn gevoel kabbelt het boek op een gezappige manier voort naar een goed uitgewerkte ontknoping, maar de eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik de laatste 15 hoofdstukken in 1 ruk heb uitgelezen, en daardoor een dezel van miijn nachtrust ergens ben kwijtgespeeld.

Doden kunnen altijd wachten, het zijn de levenden die iets goed te maken hebben.

Het laatste hoofdstuk is dan ook een gigantische cliffhanger naar deel 2 van deze trilogie, en ik vind het altijd prettig als een boek op het einde nog zo’n boost krijgt. Vooral omwille van die ontwikkeling op het einde kijk ik dan ook met plezier uit naar het vervolg !
Het boek is geen typische Hilde Vandermeeren, en dat vind ik op zich een beetje jammer, maar al bij al is het toch een mooie samenwerkingen tussen 2 topmensen in hun vakgebied.  Ik geef ‘Rusteloos’ met plezier een dikke 4 kraaien !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten