In 2017 kwam het thrillerdebuut van Mariska Overman uit: Hoofdzaak. In de hoofdrol Isabel Dieudonné, ex-rechercheur en specialist Postmortale zorg. In de tweede thriller 'Voltooid', die begin 2018 uit kwam, speelt Isabel wederom de hoofdrol. Op dit moment werkt Mariska aan het derde deel
Marlens debuut-thriller Stem! (ondertitel 'Als deelname aan een talentenjacht een obsessie wordt') verscheen in 2015. Stem! is een kritische kanttekening naar de maakbaarheid van succes. Dit debuut werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2016, de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut.
Onlangs verscheen op Storytel haar Original Latte Macchiato, een spannende dramaserie. Momenteel werkt zij aan haar derde thriller die begin 2019 bzal verschijnen.
Voor Vice versa stelden de twee auteurs elkaar een aantal vragen.
Marlen: In het dagelijkse
leven ben je -werktechnisch gezien- veel met de dood bezig. Jouw bureau zet
zich in voor een betere bespreekbaarheid van de dood, onder meer door Death
Cafés te organiseren en met een ‘Before I Die Wall’ door Nederland rond te toeren. Ook initieerde
je publiekscampagnes over de dood, zoals ‘Zullen we over de dood praten?’ In je
privéleven heb je te maken gehad met het vroege verlies van dierbaren. En je
schrijft thrillers met nogal gruwelijke verhaallijnen, zoals Hoofdzaak, waarbij
een hoofd wordt gevonden op de keukentafel.
Is het onderwerp
‘dood’ ook wel eens dag afwezig in jouw leven? En zo nee, hoe zorg je ervoor
dat er een balans is tussen leven en dood?
Mariska:
Wat een mooie vraag. De dood is eigenlijk geen dag niét aanwezig. Regelmatig
denk ik daarover na, of dat een kwalijke zaak is of niet. En eigenlijk kom ik
iedere keer tot dezelfde conclusie: het is niet erg. Sterker nog, ik denk dat
ik er veel aan te danken heb. Door met de dood bezig te zijn ben ik me vaak
bewust van de kwetsbaarheid van het leven. En dat helpt me in keuzes maken
(liever film kijken met de kinderen dan stofzuigen bijvoorbeeld, maar ook de
grotere keuzes: kiezen voor schrijven, proberen te doen waar je gelukkig van
wordt) en het helpt in bewuster genieten van de kleine dingen. Kort gezegd
zorgt juist die dood voor de balans, omdat de dood het leven zo zichtbaar
maakt. En ook al lijkt het een triest onderwerp, ook juist daardoor hebben we
misschien wel bovenmatig veel lol met elkaar. En een goed ontwikkeld gevoel
voor zwarte humor… ;-)
Mariska: Mijn eerste
vraag aan jou is:
Je hebt net een
Storytel Original geschreven: Latte Macchiato. Na twee thrillers, en een
thriller in de pen die komend jaar bij Prometheus gaat verschijnen, nu een
spannende dramaserie. Hoe was het om dat te doen? Zowel qua opzet (ik kan me
voorstellen dat schrijven voor een luisterboek anders werkt?), als qua genre?
Marlen:
Een luisterserie is in feite een compleet boek, opgedeeld in tien afleveringen.
De basis voor Latte Macchiato, de Storytel Original luisterserie die ik heb
geschreven, was een manuscript dat ik voor mijn debuut Stem!schreef. Ik schreef aan de hand hiervan een synopsis en een
samenvatting van de tien afleveringen en Storytel vond dit een goede opzet. Al
(her)schrijvend merkte ik dat het verhaal eerder een spannend drama was dan een
thriller: herkenbaar, een tikkeltje smeuig, met pakkende dialogen en toewerkend
naar een climax. Het fijne van Storytel is dat zij minder in hokjes denken dan
de boekhandel. Een Original is een Original en moet vooral een pakkend verhaal
zijn, waarbij de luisteraar niet kan wachten om de volgende aflevering te
luisteren. Dat is, hoop ik, gelukt. Op 2 juli wordt Latte Macchiato gelanceerd.
Het schrijven van een luisterserie is in zoverre anders dat
je rekening moet houden met het feit dat een luisteraar niet terug kan
luisteren. Dat betekent dat een verhaallijn helder moet zijn, dat je niet te
veel sprongen in de tijd moet maken en ook niet te veel personages moet
opvoeren. Uitgebreide beschrijvingen werken ook minder goed. De luisteraar kan
immers niet ‘screenen’ maar moet de hele
scène
‘uitluisteren’. Wat wel werkt is herkenbare dialogen, cliffhangers en lekker
veel vaart.
Marlen: Jij hebt twee
goed ontvangen thrillers geschreven voor de Crime Compagnie, Hoofdzaak en
Voltooid. Hoe ben je bij deze leukeuitgeverij binnengekomen en wat zijn jullie
plannen voor de nabije toekomst?
Mariska:
Ik had Hoofdzaak in de zomer van 2017 geschreven, en ben online gaan zoeken
naar uitgevers die thrillers uitgeven. De site van de Crime Compagnie sprak me
direct aan, en ik heb niet verder gezocht, maar heb mijn manuscript opgestuurd.
Dat was op een vrijdag, en de maandag erna kreeg ik al een mail van Ilse dat ze
erg enthousiast was! Vijf maanden later lag Hoofdzaak in de winkels. Ik kreeg
een contract voor twee boeken, en Voltooid volgde niet lang daarna. Inmiddels
ben ik bezig met de derde in de Isabelreeks, die kan een van de komende weken
naar de uitgever ter beoordeling. Spannend weer! En we hebben nog hele leuke
plannen: in juli komt er een kortverhaal in de Flair, een spannend en
mysterieus verhaal, een beetje gothicnovel (Spooky, geheimzinnig, en een
vleugje romantiek). Dit verhaal speelt zich af in Ierland. Ilse werd er erg
enthousiast van (en ik ook), de bedoeling is dat er een compleet boek komt met
dezelfde hoofdpersoon als in het korte verhaal. Mooie plannen dus… J
Mariska: Jij bent van
uitgever gewisseld, je volgende twee boeken komen uit bij Prometheus: een grote
gerenommeerde uitgever. Hoe is dat zo gekomen, ben je er zelf op af gestapt, of
ben je benaderd? En ik ben heel erg nieuwsgierig hoe ver het staat met de
eerste thriller die je onder hun vlag gaat uitbrengen, kun je daar al iets over
kwijt?
Marlen:
Vorig jaar was ik aanwezig bij de boekpresentatie van De Doorbraak van Simone
van der Vlugt. Het was haar eerste thriller die bij Prometheus verscheen, nadat
zij de overstap had gemaakt naar deze uitgeverij. Het feestje vond plaats in het
prachtige pand aan de Herengracht in Amsterdam. Toen ik naar het toilet ging,
liep ik in de gang Mai Spijkers tegen het lijf. Ik gaf hem een hand en we
raakten aan de praat. Het was een leuk gesprek en hij stelde voor om
visitekaartjes uit te wisselen. Ook vroeg hij me om het bestand van
Meesterdeal, mijn laatste boek, te mailen. Dat heb ik gedaan en enkele weken
later kreeg ik een uitnodiging van een redacteur om een kop koffie te komen
drinken, om te verkennen of we iets voor elkaar konden betekenen in de nabije
toekomst. Met een paar boekideeën in een notitieboekje ging ik naar
Amsterdam. Het was een fijn gesprek, waarbij ik veel ruimte kreeg voor mijn
eigen invulling van die ideeën. En het resulteerde in een contract
voor twee thrillers, waar ik erg blij mee ben, omdat er vertrouwen uit spreekt
voor de toekomst.
Inmiddels ben ik begonnen met schrijven. De samenwerking met
mijn redacteur is nog steeds heel fijn. Ze denkt mee, geeft waardevolle tips en
houdt rekening met mijn schrijfproces, ook als het even lastig is. De planning
is dat mijn boek (werktitel: Een lot uit de loterij) in het eerste kwartaal van
2019 verschijnt.
Marlen: Je hebt een eigen
bedrijf en een gezin en toch schrijf je je boeken in een hoog tempo. Op welke
momenten van de dag of week schrijf jij (het best)? En met wie kun je sparren
over je schrijfproces? Of is schrijven voor jou een volledig solistische
bezigheid?
Mariska:
Sinds Hoofdzaak verschenen is, heb ik mijn activiteiten in Bureau MORBidee
teruggeschroefd. Ik wil me graag op het schrijven richten, en ik ben niet zo
heel erg goed in het combineren van verschillende bezigheden. Ik schrijf op erg
wisselende momenten, afhankelijk van mijn energie (ik ben beperkt in energie, helaas),
maar veelal is dat in de ochtend. Ik wacht in ieder geval niet op inspiratie,
ik begin gewoon. Mijn ervaring is dat dan de ideeën wel gaan stromen. Ik kan
gelukkig goed sparren met mijn man, hij is journalist en heeft ook boeken
(non-fictie) geschreven. Hij begrijpt goed hoe een schrijfproces kan verlopen,
en dat is erg fijn. Hij is ook mijn 1e lezer. En soms als ik twijfel
over iets, dan leg ik het hem voor.
Mariska: Mijn laatste
vraag aan jou is:
Heb je nog dromen en
wensen voor de toekomst, wat schrijven betreft? Wil je misschien ooit een uitstap
naar een ander genre doen? Of wil je het begeleiden van andere schrijvers
uitbouwen naar meer?
Marlen:
Ik geniet nu al van elke fase van het schrijven en alles wat ik er nu omheen
doe. Het zou mooi zijn als ik, in samenwerking met mijn nieuwe uitgever, mijn
boeken in de nabije toekomst bij nog meer lezers onder de aandacht kan brengen.
Verder hoop ik dat ons collectief Moordwijven (thrillerschrijverscollectief met
Isa Maron, Liesbeth van Kempen, Ingrid Oonincx, Anya Niewierra en ik) een soort
merk wordt voor lezers, boekwinkels en media. Dat iedereen weet: dit is een
Moordwijven-boek, dus dit is een goed boek!
Het begeleiden van beginnende schrijvers vind ik een van de
leukste dingen om te doen. Voorlopig beperk ik dat tot twee keer per jaar in
Italie, tijdens onze schrijfweek op een toffe locatie. Eenvoudigweg omdat ik
een drukke baan heb en vier dagen per week werk. Incidenteel en op verzoek
verzorg ik de losse workshops overigens ook in Nederland. Als ik met boeken
schrijven meer zou verdienen, zou ik overwegen om minder te werken en naast het
schrijven meer tijd te steken in het geven van cursussen.
Maar zoals gezegd, ik geniet nu al elke dag. Dat is maar
goed ook, want bij elke wens die uitkomt, heb je meestal weer een volgend doel
dat je nastreeft. De kunst is om te genieten van dat wat je nu doet en ervaart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten