zondag 26 juli 2015

De zwarte Duivel - Jacob Vis

Het boek de Zwarte Duivel is onlangs in België bekroond met de Diamanten Kogel. Het stond al heel lang op mijn nog te lezen lijst, maar die bekroning zorgde ervoor om het nu eindelijk maar eens te gaan lezen.

Het boek "De zwarte duivel" speelt zich vooral af in de omgeving van Nunspeet bij de plaats waar ooit het ronde huis stond. In het boek wisselen twee verhaallijnen zich af. Eentje van rond 1913 en eentje van het nabije verleden, 2013.
In 1913 was landheer Frank van Vliet, de Zwarte duivel, eigenaar van het ronde huis. In die tijd vonden er in het huis taferelen plaats op seksueel gebied die het daglicht niet konden verdragen. Hierbij waren ook mensen als de Prins der Nederlanden, Frederik (Prins Hendrik) betrokken. De broers Gerrit, Benjamin en hun jongste zusje Geertje raken hierbij ongewild ook in verzeild.
In 2013 vindt een jong stel een lichaam van een jonge vrouw die onthoofd is nabij de resten van het Ronde Huis. Een onderzoek door commissaris Ben van Arkel en inspecteur Jan Huisman brengt ze zelfs tot in de Oekraïne. Heden en verleden blijken veel met elkaar te maken hebben.

De Zwarte Duivel is een boek wat heerlijk weg leest. Het afwisselen van het heden en verleden zorgt er voor dat de spanning er in blijft. De hoofdstukken die zich afspelen in 1913 nemen je mee naar een leven van 100 jaar geleden en wat zo anders is dan het tegenwoordige leven. Naar een leven van macht, onderdrukking en seksuele uitbuiting. Deze hoofdstukken vond ik heerlijk om te lezen.
De hoofdstukken uit 2013 gaan vooral over het politieonderzoek naar de moord. In de 2e helft van het boek vond ik deze hoofdstukken even minder prettig, omdat ik het gevoel had dat ik iets gemist had. Het gaat dan over een imker en een ontvoering Ben van Arkel en zijn kleinzoon. Ben krijgt dan hulp van zijn eerdere ontvoerster. Hier zal ongetwijfeld iets over gestaan hebben in een eerder boek, maar maakt dit verder prima los te lezen boek iets vager. Het slot is bovendien nu en dan ook wat vaag. Erg jammer.
Jacob Vis heeft een aantrekkelijke manier van schrijven die de spanning er in houdt.

Ik heb het boek met heel veel plezier gelezen. Vond het erg interessant. Ik las het boek op hemelsbreed een 15 kilometer afstand van de resten van het Ronde Huis en zal zeker eens proberen de resten op te zoeken. Het deel uit 1913 sprak mij het meest aan. Vond het verschrikkelijk dat mensen, die destijds hoog op de maatschappelijke ladder waren, lager geplaatsten dit door hun macht aan konden doen.
Ik wil ook zeker meer boeken van Jacob Vis gaan lezen.

Ik geef het boek 4 sterren.


Renée Snijder

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten