zaterdag 2 maart 2024

Geen weg terug van Marie-Jose

 


Verzin eer je begint

Het plot van ‘Geen weg terug’ van Marie-José Verweij beslaat amper vier dagen, maar het is een rollercoaster aan noodlottige beslissingen en gebeurtenissen.

Aanvankelijk starten twee verhaallijnen apart van elkaar. Op basisschool Het Palet maakt meester Walter zich ongerust over de thuissituatie van leerling Sepp en zijn zusje Mila. De tweede verhaallijn start met Iris en tweelingbroer Michael op restaurant. Iris heeft wilde plannen die Michael absoluut niet ziet zitten.

Met meester Walters goedbedoelde interventie komt een neerwaartse spiraal in werking waarvan ‘geen weg terug’ is. De verhaallijnen versmelten met elkaar.

Een goed uitgebalanceerde dynamiek komt op gang: de inertie van Walter enerzijds en anderzijds Iris die van de ene actie in de andere buitelt.

De schrijfster kijkt en luistert goed naar haar personages. Boosheid, schuldgevoel, machteloosheid, radeloosheid, maar ook hoop, liefde worden realistisch verweven met de gebeurtenissen. En wat is dat geheim dat mama Cynthia koste wat kost wil verbergen?

Plottwists en de psychologische verdieping van de personages houden de aandacht van begin tot eind vast. Ook jonge oortjes en oogjes zorgen voor verrassingen. En zijn (eerste) indrukken wel zo betrouwbaar? Hoe je te gedragen als je kind vermist raakt en iedereen naar je kijkt en een mening heeft? Sommige twists zie je aankomen en dat mag geen probleem zijn want de weg ernaartoe wordt goed en geloofwaardig uitgewerkt. Er gebeuren nog genoeg onverwachte dingen die best onthutsend zijn. En ja, het zou zo maar kunnen want de auteur blijkt professioneel advies ingewonnen te hebben. Ook al kan ik me moeilijk voorstellen hoe het voelt om een ‘Iris’ te zijn, dit personage heb ik zeker in mijn hart gesloten.

‘Geen weg terug’ leest supervlot. Tegen het mechanisme dat in werking treedt bij aanvang van het boek is geen kruid opgewassen. In een meeslepend verhaal raken mensen, ook al zijn hun intenties goed, van het rechte pad af. Het is één ding dat gebeurtenissen onhoudbaar uit de hand lopen, dat sommige spelers in het drama er een eigen verwerpelijke agenda op na houden, maakt alles nog veel gecompliceerder. ‘Geen weg terug’ is een goed uitgewerkte psychologische thriller waarin het gewicht van schuld en radeloosheid zwaar doorweegt!

4 kraaien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten