dinsdag 30 januari 2024

In nevelen gehuld van Eva Bjorg AEgisdottir


 De familie Snæberg heeft zich verzameld voor een familiereünie in een hotel tussen de donkere lavastromen van het afgelegen schiereiland Snæfellsnes.


Petra Snæberg maakt zich zorgen over haar tienerdochter, wiens social media-activiteiten het verkeerde soort volgers aantrekt. Timmerman Tryggvi, vriend van de familie, worstelt om alcohol te vermijden omdat hij weet wat er gebeurt als hij drinkt..

Hotelmedewerkster Irma is opgetogen deze beroemde familie te ontmoeten en te observeren van dichtbij … misschien te dichtbij…

Als het weer verslechtert en de alcohol vloeit, verdwijnt een van de gasten. Komt het gevaar van buiten, of ligt het in de duistere geheimen van de familie zelf?

Dit verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld en dat is in het begin even wennen. Er komen namelijk nogal wat namen op je af. Vooraan in het boek staat een stamboom, maar ik las dit als e-book en dan gaat dat steeds checken iets lastiger. ;-)

Er wordt een lichaam gevonden en deze stukken lees je in het 'nu' vanuit de rechercheurs. Ook lees je steeds hoofdstukken over wat er de dagen daarvoor heeft afgespeeld en dit was zeker interessant! Het is namelijk niet duidelijk wie er om het leven is gekomen en dat zorgde ervoor dat er een mysterieuze sfeer hing.

Je leest dus vanuit verschillende familieleden en het lijkt erop dat iedereen zo zijn/haar eigen issues en geheimen heeft. Dit maakte het verhaal voor mij erg boeiend. Het is traag opgebouwd, maar tegelijkertijd speelt er zich toch ontzettend veel af.

Ik denk dat dit dan ook eerder een psychologische thriller is. Misschien dat sommige mensen het toch wat te traag kunnen vinden, maar ikzelf hou wel van deze opbouw.

Iedereen van deze familie kan de dode zijn en tot het einde blijft dit dus geheim. Je komt er echt pas in één van de laatste hoofdstukken achter en dit vond ik dus zeer knap!

De sfeer in het hotel en de onderlinge relaties zijn ook goed uitgewerkt en ik kan dus wel zeggen dat ik van deze Scandi thriller heb genoten!

Ik kijk enorm uit naar een vijfde deel!

Beoordeling: 4,0 kraaien
Silvie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten