Als struisvogels met de kop in het zand
Sandra J. Paul is een schrijvende
duizendpoot. Kortverhalen, Hamley’s
avonturen, spannende jeugdboeken, paranormale YA, psychologische
thrillers, … Er zit meer dan één verhaal
in haar pen!
Met ‘Mijn
waarheid’ verraste de auteur met een omkeerboek. Wat heeft de auteur met ‘Paniek’ in petto voor
de lezer?
‘Paniek’
presenteert zich in de typisch mooie en verzorgde stijl van Hamley. De cover, een tegelvloer met opdruk van kogelhulzen
en bloedvlekken, geeft een eerste tastbaar en zichtbaar voorproefje van wat
komen gaat.
En dan heerst
er stilte. Willem en enkele gevluchte
genodigden van een jubileumviering bevinden zich in het donker, in de stilte,
in een benauwende ruimte op de zolder van een kasteel. De focus ligt op
overleven.
Vanaf
bladzijde één beland je in een kat-en-muisspel op leven en dood. Het drama
voltrekt zich nu. Doordat ‘Paniek’ in de
‘ik-vorm’ is geschreven, kruip je in het hoofd van het ik-personage
Willem. Je ruikt, voelt, hoort en ziet
wat hij ziet en dat is in het begin bijzonder weinig en bijgevolg beangstigend,
spannend. De korte hoofdstukken die gelijklopen met de updates die om de vijf
minuten worden gegeven drijven de spanning nog meer op. Geweerkogels, woorden als kogels, de auteur
brengt een decor tot leven waar haat en vergelding dood en vernieling
zaaien. Het plot blijft ‘knallen’. Ontluisterend
hoe het beeld van Willem en van alle vooraanstaanden van Riel aan flarden gaat. En wie draagt nu echt de schuld voor het
drama?
Met Jake belicht
de auteur het drama vanuit een ander perspectief. Zijn getuigenis start op het moment dat de
hulpdiensten zijn gearriveerd. Van
daaruit keert hij terug naar het verleden, van de moordaanslag over de lunch naar
die fatale gebeurtenis die aan de basis van het huidige drama ligt. De stilte is er nu een van onmachtige woede,
van angst om te vergeten, van verraad, van haat en liefde, van verpletterend
gemis.
Het plot van
‘Paniek’ ontwikkelt zich realistisch. Sandra
J. Paul legt het verhaal in de handen van de personages en oordeelt op geen
enkel moment. Wel legt ze de lezer een
aantal dilemma’s voor. Wie treft
schuld? Hoe ver kan en mag je gaan in
het manipuleren van kwetsbare jongeren? Vanaf
wanneer ben je medeplichtig? Hoe dun is
de lijn tussen schuld en onschuld? Mag
je je kop in het zand steken voor mistoestanden?
Er is altijd
meer dan één kant aan een verhaal. De
auteur slaagt erin om dat treffend in boekvorm te gieten. ‘Paniek’ komt in twee versies. Het verschil in perspectief van de beide
hoofdpersonages wordt in woord én beeld in de verf gezet. Leeftijd, relaties, functie, het zijn
allemaal elementen die van invloed zijn in de weergave van gebeurtenissen. Vanuit de nok van het kasteel of liggend
vanop een brancard, het perspectief werpt op de gebeurtenissen een heel
verschillend licht.
De
eenvoudige en directe taal doet volledig recht aan ‘Paniek’: in
overlevingsmodus is er geen ruimte voor franjes. De gruwelijk echte en gedetailleerde beelden
zeggen meer dan woorden en branden op het netvlies. Zenuwen die strak gespannen
staan, emoties die van de bladzijden knallen, …
‘Paniek’ bevat het allemaal. De
intensiteit overrompelt en zindert het hele boek door. De personages zijn realistisch
uitgewerkt. Ze hebben ‘body’. Naarmate je ze leert kennen, trekken ze aan
of stoten ze af; je begrijpt hen en dan weer niet. Ze zijn zoals echte mensen
zijn.
‘Paniek’ is dan
wel een fictief verhaal, het kan niet anders dan dat het boek bij iedereen die
het leest nare herinneringen oproept aan de verschrikkelijke aanslagen die in
ons aller collectieve geheugen opgeslagen zitten: Bataclan, Zaventem, de
Brusselse metro, … .
Dat Sandra
J. Paul kan schrijven wisten we al. Dat
ze alweer verbaast met de originele manier waarop ze ‘Paniek’ tot bij de lezer
brengt, doet alleen maar hopen dat de inkt van haar pen nog lang niet is opgedroogd.
4,5 kraaien!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten