zondag 23 februari 2020

Het dorp werd gepresenteerd

Boekvoorstelling Belinda Aebi - Het Dorp, 15 februari, Temse 

Belinda Aebi is een Vlaamse auteur die al enige tijd bezig is. Haar eerste thrillers werden uitgebracht bij respectievelijk uitgeverij Manteau en vervolgens Lannoo. Haar meest recente boek "Het Dorp" wordt uitgebracht bij de jonge uitgeverij Hamley Books. Op verzoek van Thrillerlezers ben ik naar de boekvoorstelling in het gemeentehuis van Temse afgezakt om daar kennis te maken met deze talentvolle auteur.

Dit is de derde boekvoorstelling die ik heb bijgewoond van Aebi, telkens in Temse, waar ze dus woont. Telkens ook in gezelschap van burgemeester en schepenen, die allemaal een woordje doen over deze auteur. Dat woordje mag je ruim nemen, want de burgemeester is een bloemrijk figuur die graag uitgebreid verhaalt over zijn mooie gemeente en daar ook regelmatig ander lokaal talent bij haalt. Af en toe vroeg ik me dan ook af of ik in een andere boekvoorstelling zat, vooral wanneer hij begon te praten over een evenement over een andere auteur dat binnenkort plaatsvindt. De Schepen van Cultuur was korter en krachtiger in haar verwoordingen, net als de uitgever zelf. De focus lag toen weer volledig op Belinda Aebi zelf.

De boekvoorstelling werd leuk en interessant toen er een video van zo'n kwartiertje werd getoond dat begon met een prachtige boektrailer, gevolgd door een videomontage met beelden en Aebi zelf, die vertelde over waar ze de inspiratie vandaan heeft gehaald om "Het Dorp" te schrijven. Dat, gekoppeld met filmbeelden en vervolgens voorleesfragmenten uit het boek zelf, was erg knap gedaan en voerde de aanwezigen ook echt mee in het wereldje van "Het Dorp". Origineel en zeker de moeite om te bekijken, moest deze video ooit ergens online komen te staan. 
Voor degenen die niet uit de streek komen, zoals ik bijvoorbeeld, was het ook een passende ode aan de omgeving en vertelde het ook wat historiek over de Vlaamse streek en naburige gemeentes. Mooi gedaan!

Vervolgens mocht Belinda Aebi aan de signeertafel plaatsnemen en - behoorlijk wat! - boeken signeren. Net als alle anderen stond ik geduldig in de rij te wachten terwijl ik verhalen opving over haar vroegere boeken en de prachtige locatie waar de voorstelling plaatsvond. Met een mooi uitzicht op Temse zelf klopte dit wel. Vervolgens heb ik nog gepraat met de uitgever Sanra Vets en enkele aanwezigen en ben ik naar buiten gestapt met mijn gesigneerd exemplaar van "Het Dorp". 

Martijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten