woensdag 23 oktober 2019

Fatale keuzes van Nina Verheij


Titel: Fatale Keuzes
Auteur: Nina Verheij
Uitgeverij: Hamley Books
Recensie: Jacqueline
Kraaien: 4

Cover
De cover vind ik intrigerend en spannend. Want zijn de keuzes die de jongedame op de cover heeft gemaakt haar fataal geworden? De subtitel maakt me erg nieuwsgierig want hoe moet ik deze opvatten. Ik kan er van alles bij bedenken. Tijd om de achterflap te lezen!

Achterflap
Wanneer haar huisgenote Lisa na ruim twintig jaar het contact met haar criminele vader wil herstellen, heeft politie-stagiaire Emily genoeg redenen om zich terughoudend op te stellen. Toch lukt het haar niet haar nieuwsgierigheid te bedwingen. Lisa's vader blijkt immers een gewelddadig man te zijn met een besproken verleden. Na een dramatische gebeurtenis wordt Emily geplaagd door schuldgevoelens. Terwijl haar collega's uitzoeken wat er exact is gebeurd, verzet Emily haar zinnen door in een oud dossier te duiken over een vrouw die schijnbaar zelfmoord pleegde. Hoe dieper Emily echter graaft, hoe meer geheimen ze ontrafelt die verband houden met haar eigen leven. Ze realiseert zich dat ook haar keuzes zware consequenties hebben. Kun je nog terug nadat je iemands ware aard leert kennen?

Mijn mening
Fatale keuzes is het prachtige debuut van Nina Verheij. Nina heeft mij met haar makkelijk leesbare schrijfstijl meegezogen in het gruwelijke verhaal waarin Emily de belangrijkste hoofdpersonage is. Haar personage vind ik erg goed uitgediept en beschreven. Maar ook de overige hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt. Waarom ik het personage van Emily zo goed vind is omdat Emily onderzoekend en vasthoudend is. Maar ook bij verschillende gebeurtenissen last van haar geweten krijgt en zich over bepaalde zaken schuldig voelt. Die zaken hebben verstrekkende gevolgen en maakt het voor Emily zeker niet eenvoudig. Daar komt nog bij dat ze als studente criminologie stage loopt bij de politie en natuurlijk niet alles kan en mag vertellen over wat ze ziet en hoort. Zeker niet over de zaak die Emily haar huisgenoten en familie raakt. Maar ook als mens maakt Emile bepaalde keuzes waardoor ze geheimen voor haar naasten met zich meedraagt. Of dit dan fatale keuzes betreffen daar doe ik natuurlijk geen uitspraken over. Ik raad je aan om zeker geen aannames te gaan doen maar het boek zelf te gaan lezen. Ik hoop dat je net zoals ik zo meegezogen wordt in het verhaal dat je het ook achter elkaar uitleest!

Wel wil ik nog vertellen dat Fatale keuzes een gruwelijk spannend verhaal is dat zich deels in het verleden en in het heden afspeelt. Nina heeft deze twee verhaallijnen op een boeiende wijze bijeen gebracht. Op een gegeven wilde ik echt niet meer gestoord tijdens het lezen, zo nieuwsgierig was ik naar hoe alles bij elkaar zou komen en hoe het verhaal zou eindigen. Nina heeft mij veel leesplezier bezorgd met haar debuut thriller. Aan het einde had ik wel zoiets van ‘Huh, en hoe nu verder dan?’ Hopelijk kan ik (en vele lezers met mij) dit lezen in het boek met Emily in de hoofdrol dat in het najaar 2020 zal verschijnen! Fatale keuzes krijgt van mij 4 kraaien.

Spanning: 4
Psychologische ontwikkeling personages: 4
Leesplezier: 4,5
Schrijfstijl: 4
Plot: 4
Originaliteit: 3,5



Geen opmerkingen:

Een reactie posten