dinsdag 22 oktober 2019

Anders dan anders met Bettie Elias

copyright Peter Mockers
Bettie Elias debuteerde in 1983 en mocht sindsdien voor haar kinderboeken al verschillende prijzen in de wacht slepen.
Centraal in haar kinderboeken staan levensechte situaties die aansluiten bij de leefwereld van kinderen. Ze kaart onderwerpen aan als vriendschap en verdriet, maar ook ernstigere thema's gaat ze niet uit de weg. Zo schrijft ze in Thuis eten we apentaart over racisme en in De meester is een schat over kindermishandeling. Dit jaar verscheen in mei Het tuinfeest, haar eerste thriller of beter gezegd spannende roman. Eentje die zeker smaakt naar meer voor mij.

Vandaag beantwoordt zij voor ons de Anders dan andersvragen.


*Wat maakt je kwaad?

Over leugens en schijnheiligheid kan ik me aardig opwinden.

*Geloof jij in toeval?

Ja en nee. Sommige zaken gebeuren toevallig, maar evenveel of meer zaken kunnen we zelf kiezen en bepalen. Ik geloof in elk geval niet in lotsbestemming of voorbestemdheid.

*Welk nummer doet pijn aan je oren?

Geen enkel, ik draai meteen de knop om als ik een nummer niet graag hoor.

*Welk nummer blère je altijd zo hard mogelijk mee?

Ik hou wel af en toe van muziek, maar ben er niet zo mee bezig. Het meeste hou ik van stilte, zeker tijdens het schrijven.

*Met welk bekende persoon zou jij wel een avondje willen gaan stappen?

George Clooney, omdat hij zo knap is, charmant (denk ik), humoristisch (denk ik) en maatschappelijk geëngageerd.

*Waarvan word jij super-enthousiast?

Van een super-goede recensie :-)

*Waar werd je voor het laatst stil van?

Bij een goede vriendin werd onlangs kanker vastgesteld. En het ergste is dat zij het gezondste leeft van iedereen in onze vriendengroep. Gelukkig verloopt het genezingsproces positief.

*Speel je wel eens vals in spelletjes?

Nee, hoor! Niet omdat ik zo eerlijk ben, gewoon omdat ik geen echte ‘spelletjesspeler’ ben en het bijgevolg niet erg vind als ik verlies.

*Welk beroep zou je nooit kunnen uitoefenen?



Tandarts lijkt me een vreselijk beroep. De hele dag wroeten in vreemde monden zou echt niets voor mij zijn.

*Wanneer heb je voor het laatst gedanst?

Veel te lang geleden.

*Kan jij tolerant zijn voor intolerante mensen?

Dat is een moeilijke vraag. Misschien toch niet, als ik er zo over nadenk. 

*Word je liever aangevallen door een hond of een zwerm bijen?

Ze lijken me allebei heel eng, maar een hond is misschien makkelijker onder controle te krijgen dan een zwerm bijen. Toch als het geen Pitbull of een Rottweiler is.

*Welke film vond je verschrikkelijk?

Veel te veel films. Onlangs Green Book gezien, de film die dit jaar een Oscar heeft gewonnen voor de beste film. Ik vond hem maar matig.

*Welke film kan jij wel duizendmaal zien?

Gelukkig zijn er ook heel veel goede films, maar herbekijken doe ik zelden. Capharnaüm vond ik een beklijvende film. Ik kijk ook graag naar series. Mijn favoriet van dit jaar is Sharp Objects. Deze serie wil ik wel een tweede keer bekijken.

*Wat bestel je bij McDonald's?

Ik ga nooit eten bij de McDonald’s. Moest het toch een keer gebeuren dan zou ik frietjes bestellen. Dat smaakt altijd!

*Welke foto staat er als achtergrond op je tablet/laptop?

El Capitan, een 900 meter hoge granieten bergwand in het Yosemite National Park in Californië, omdat ik enkele jaren geleden met mijn man en de kinderen een fantastische reis gemaakt heb door Californië en door dit park.





*Als je nog maar 1 boek zou mogen lezen, welk zou je dan nemen?

Alvast een heel dik boek waar ik lang zoet mee zou zijn.

*Wat zou je eten als laatste avondmaal?

Hier moet ik niet lang over nadenken. Een Dame Blanche: vanille-ijs met versgemaakte warme chocoladesaus en slagroom. Super lekker!

*Wat staat op de eerste plaats op je bucketlist?

Ik ben nog niet aan zo’n aftellijstje begonnen. Moest ik geen schrijfster zijn, zou dat alvast in mijn top drie staan.

*Welk dier omschrijft jouw persoonlijkheid?

Een kat: eigenzinnig, trekt haar plan, gebruikt haar klauwtjes als het haar niet bevalt, maar wordt heel graag geknuffeld.

*Wie moet het volgende Songfestival presenteren?

Om eerlijk te zijn ken ik geen Nederlandse presentatoren. Spontaan denk ik aan André Hazes Jr. Hij is vlot, heeft flair en is sympathiek. Het moet niet altijd stijf en deftig zijn :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten