zaterdag 27 juli 2019

Esther Boek anders dan anders ondervraagd


Weet jij alles al van Esther Boek? Misschien wel dat in november van dit jaar haar derde boek zal verschijnen, Het leven dat ik kende genaamd.
Wij stelden haar wat anders dan anders vragen.

Waarvan krijg je kwaadaardige neigingen?
Van toetsenbordhelden.

Geloof jij in toeval?
Nee. Ik geloof wel in voorbestemming.

Welk nummer doet pijn aan je oren?
Over het algemeen vind ik de overduidelijke Volendamse tongval niet te missen. Jan Smit bijvoorbeeld, daar kan ik heel slecht tegen.

Welk nummer bler je altijd zo hard mogelijk mee?
Mijn muzieksmaak is aardig divers. Van jaren zeventig tot nu. Van klassiek tot hardrock. En van Nederlandstalig tot welke taal dan ook. Maar bij een concert als ‘Groots met een zachte G’ kun je mij wel horen.

Met welk bekend iemand zou jij wel een avondje willen stappen?
Ik heb helemaal niets met zijn muziek, vind het echt vreselijk, maar volgens mij heb je, als je Frans Bauer een avond meeneemt, heel veel lol.

Waarvan word jij super-enthousiast?
Wilde, spontane plannen. Of dat nu een weekend weg is met mijn gezin of een gek idee dat door de uitgeverij wordt bedacht, laat maar komen. Sowieso ben ik heel erg van het buiten kaders denken en van opstaan en gaan.

Waar werd je voor het laatst stil van?
Leed dat in het nieuws voorbij komt, daar kan ik stil van worden. Het drama met de Sint in Oss bijvoorbeeld. Maar ook de aanslag laatst in Utrecht heeft me wel heel erg geraakt.

Speel je wel eens vals in spelletjes?
Nee, ik kan prima tegen mijn verlies dus dan is vals spelen niet nodig.
Foto is iets overtrokken

Welk beroep zou je nooit kunnen uitoefenen?
Slachter.

Wanneer heb je voor het laatst gedanst?
Waarschijnlijk toen ik alleen was in de woonkamer.

Kun jij tolerant zijn voor intolerante mensen?
Tot een bepaalde hoogte. Dat ligt er heel erg aan of deze intolerantie voortkomt uit onwil of onkunde. In het eerste geval ben ik er snel klaar mee. In het tweede geval heb ik meer geduld. Maar dan moet deze persoon wel openstaan voor feedback en de intentie van de ander.
We hoeven elkaars mening niet te delen maar ik vind het wel heel belangrijk dat we op z’n minst ons best doen elkaars standpunt te begrijpen. En respect hebben voor elkaars visie vind ik ook belangrijk. Maar ik begrijp dat ook hier grenzen aan zitten.

Word je liever aangevallen door een hond of door een zwerm bijen?
Een hond. Dat is er maar één. Een zwerm bijen is veel onoverzichtelijker.
Welke film vond je verschrikkelijk?
Alles van James Bond.

Wat bestel je bij de Mac?
Kip nuggets.

Welke foto staat er als achtergrond op je tablet/laptop?
Tja, vast heel kneuterig, maar van mijn kinderen.

Als je nog maar 1 boek zou mogen lezen, welke wordt dat dan?
Dan denk ik iets spiritueels of iets dergelijks. In elk geval een boek waar ik wat van mee kan nemen in mijn leven.

Wat zou je eten als laatste avondmaal?
Waarschijnlijk krijg ik dan niets meer door mijn keel. Maar als ik weet dat het mijn laatste avondmaal is zou voor mij het gezelschap belangrijker zijn dan de maaltijd.

Welk ding staat hoog op jouw bucketlijst?
Ik zou heel graag naar Moskou willen.

Welk dier omschrijft jouw persoonlijkheid?
Ik denk een kat. Terughoudend maar ook in voor knuffels en aandacht, echter wel van de personen die de kat zelf kiest.
Weerbaar als het iets niet zint maar ook aanhankelijk.
Behoefte aan vrijheid maar ook aan een thuis.

Wie moet het songfestival presenteren? 
Alsjeblieft niet Jan Smit, Wendy van Dijk of Yolanthe Cabau. De eerste vind ik niet grappig en eerder denigrerend. De andere twee zitten ernstig dicht bij mijn allergie omdat ik ze zo ontzettend gemaakt vind.
Maar Linda de Mol en Chantal Janzen als dames vind ik wel een goed plan. De eerste omdat ik van mening ben dat zij de grand lady van de televisie is, bijna het stokje heeft overgenomen van Mies Bouwman. Janzen heeft droge humor en daar hou ik van.
Als je daar dan Kasper van Kooten en Beau van Erven Dorens naast zet dan denk ik dat we een aangenaam kwartet hebben om naar te kijken, we hebben humor, er kan serieus gedaan worden en, niet onbelangrijk, ze spreken allemaal goed Engels.

Oké, ik zie nu dat ik in dit interview niet heel positief ben over Jan Smit. Hij komt twee keer in mijn antwoorden voor. Laat ik hem dan wel het compliment maken dat ik hem goed vind als presentator van ‘De beste zanger van Nederland’.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten