zondag 19 mei 2019

De boekenkast van Lara Reims

Lara Reims bracht eind april haar debuut Upgrade uit. Wat heeft de auteur zelf in haar kast staan?

Hoe divers is jouw boekenkast?
Behoorlijk, alleen al omdat ik samendoe met mijn partner en er dus Frans, Nederlands en Engels door elkaar staat. Daarbij houd ik van veel verschillende genres en staan jeugdboeken vrolijk naast thrillers en wereldliteratuur met af en toe een non-fictie werk over de toekomst ertussen.

Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?
Nee, totale chaos, ze staan hooguit op humeur. Heerlijk vind ik dat, alsof ik door een divers en chaotisch bos wandel met allerlei verschillende bloemen en planten.

Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt?
Uiterlijk de mooiste vind ik de geïllustreerde versies van Harry Potter, de door Charlotte Demattons geïllustreerde versie van Alleen op de wereld en de Pléïade-uitgave van Proust. Als het om inhoud gaat, vind ik de vraag een stuk lastiger. Ik heb op verschillende momenten in mijn leven verschillende favoriete boeken gehad. De boeken die me het meest dierbaar zijn, zijn de kinderboeken die van mij een lezer hebben gemaakt.

Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?
Ik ben in mijn leven nogal eens van favoriete boek veranderd. Het ligt eraan wat je op een bepaald moment nodig hebt en wat je aanspreekt. Een boek dat veel indruk heeft gemaakt is Misdaad en Straf van Dostojewski, boeken die me in tijden van nood het meeste leesplezier hebben gebracht zijn de Potter boeken en deNoorderlichttrilogie van Pullman. Maar het ultieme beste boek moet ik misschien nog tegenkomen.

Belandt elk boek in de kast of doe je ook makkelijk weg?
Als een boek me niet raakt, kan ik er afstand van doen. En ik lees best veel op mijn e-reader. Maar als ik iets lees waar ik erg van onder de indruk ben, koop ik het later vaak alsnog om het ook fysiek in de kast te hebben staan.

Lees je veel?
Ja, maar niet zoveel als ik zou willen. Wel altijd elke dag. Ik kan niet goed zonder. Ik heb ook altijd een boek of ereader bij me, de deur uitgaan zonder komt zelden voor.

Waar lees je het allerliefste?
Het allerliefst in bad, daar word ik niet afgeleid en kan ik ongestoord door moderne technologie in een boek verdwijnen.

Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?
Aan de boeken van Thea Beckman, Tonke Dragt en Astrid Lindgren: Ronja en De gebroeders Leewenhart vond ik als kind geweldig. Deze boeken staan ook nog steeds in de kast en zal ik niet wegdoen.

Kom je uit een gezin waar veel gelezen werd?
Ja, ik ben met boeken opgegroeid en ze waren al jong een schuilplaats waar ik me terug kon trekken. Ik ging vaak en graag naar de bibliotheek, waar ik het liefst wilde gaan wonen.

Leen je wel eens boeken uit?
Hmm, pijnlijk punt. Dat hangt erg van het boek af. Weet je hoe ik het eerste merk dat ik een boek goed vind? Dan sleep ik het met me mee, ook als ik naar de supermarkt ga en weet dat ik daar niet kan lezen, gewoon omdat ik het niet alleen thuis wil laten. Dus de boeken waarmee ik zo’n band heb, geef ik niet graag uit handen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten