Titel: Jij
Auteur: Caroline Kepnes
Publicatiedatum: oktober 2014
Uitgeverij: Xander Uitgevers
Waardering: 2 kraaien
Caroline Kepnes is een Amerikaans auteur die al een reeks bestsellers op
haar naam heeft. Van dit boek werd een Netflix-reeks gemaakt (You).
Achterflap
Als een adembenemende vrouw Joes boekwinkel op Manhattan
binnenloopt, weet hij het zeker: hij wil haar. Guinevere is perfect: mooi,
stoer, slim en supersexy. En ze hebben ook meteen een leuk gesprek. Joe raakt
totaal geobsedeerd: hij bespiedt haar, wil alles over haar weten, wil haar
lichaam bezitten en haar gedachten beheersen. Joe gaat tot het uiterste om zijn
verlangens werkelijkheid te maken. Hij hackt haar smartphone, leest al haar
berichten en e-mails en komt zo achter haar diepste geheimen. En haar geheimen
en obsessies zijn heftig en pijnlijk. Is Guinevere wel zo perfect als Joe zou
willen? En is Joe wel zo voorkomend als Guinevere denkt?
Mening
Ik geef eerlijk toe dat dit absoluut geen positieve recensie zal zijn.
Ik geef ook eerlijk toe dat ik bijna altijd het boek beter vind dan de film.
Dit is een uitzondering op die regel – een uitzondering gebaseerd op het feit
dat ik het zo moeilijk had met dit boek, dat ik erbij in slaap viel.
Letterlijk. Toen ik ontwaakte, heb ik een poging gedaan om verder te lezen,
maar ik heb het uiteindelijk toch opzijgelegd.
Lees deze recensie dus niet als ‘jij’ JIJ goed vond. Lees hem wél als je
de Netflix-reeks hebt gezien en goed bevonden. Want die vond ik dus echt wél
goed.
Misschien lag het aan het feit dat dit boek helemaal anders werd geschreven dan de meeste boeken. Het hoofdpersonage Joe, is een stalker. Een giftig
personage die niet doorheeft dat hij giftig is. Een man met behoorlijk wat
geheimen, ontzettend veel complexen en vooral een afwijking die hem doet
geloven dat hij over het leven en de dood van Guinevere Beck, zijn ‘grote liefde’
(ook al weet dat zij aanvankelijk niet eens) en haar vrienden mag beslissen.
Op een dag maakt Guinevere (Beck genoemd door haar vrienden), de fatale
fout om in Joe’s oude boekhandel binnen te stappen en daar onbewust zijn
aandacht te trekken. Dat is vanaf pagina één het enige motief van Joe om meteen
als een blok voor haar te vallen. Ze is (uiteraard) aantrekkelijk, lief,
charmant, prachtig – kortom, perfect. En Joe besluit op dat moment om haar te
beginnen volgen.
Eerst lijkt het allemaal onschuldig, maar het escaleert al snel in ware
stalker-modus. Alleen duurt het heel lang voor Beck zelfs maar doorheeft dat er
iets aan de hand is. Joe handelt immers vanop afstand. Hij is toevallig in de
buurt wanneer zij bijna voor een trein valt en redt zo haar leven, waardoor hij
meteen toegang krijgt tot haar leven. Hij ontvoert de man waarvan hij dénkt dat
die slecht voor haar is. Hij infiltreert bij haar vriendinnen en begint ook een
van hen te terroriseren. En zo benadert hij Beck alsmaar meer, wurmt hij zich in
haar leven en wordt hij pas echt angstaanjagend.
Dit verhaal – als je het zo bekijkt – is sterk, net omdat het geschreven
werd vanuit het standpunt van de stalker. Maar het is ook meteen het grootste
probleem. Joe is geen aardige man. Hij is een wreedaardige kerel, die zich
telkens weer wijsmaakt dat Beck voor hem valt en hem aardig vindt. En zij? Zij
beseft niet eens wat er echt aan de hand is. Als lezer voel je geen sympathie
voor Joe. Je vindt hem raar, koel, kil, moordlustig. Hij is een anti-held genre
Mr. Ripley, genre Dexter, maar het verschil met die verhalen – vooral met de
Mr. Ripley-boeken – is de vorm van dit boek.
Joe vertelt immers voortdurend tegen Beck. Hij vult ellenlange passages
met gesprekken die hij voert met haar – alleen vinden die gesprekken nooit echt
plaats. Hij bespreekt haar, spreekt haar aan met jij en jou, noemt haar, maar
laat haar niet toe om haar eigen mening te vormen. De zinnen zijn zo lang dat
je ze soms drie keer moet lezen. Ze zijn verwarrend, net als Joe. De auteur wilde
duidelijk dat je in de geest van Joe zou kruipen, dat je een idee en beeld zou
krijgen van hoe die man praat en reageert en redeneert. Die keuze begrijp ik,
maar het maakt dit een ontzettend moeizaam boek. Je moet je worstelen door de
vele passages, de woordenstroom en de manier waarop er nauwelijks dialoog is in
het verhaal. Alles wordt immers vanuit Joe’s standpunt verteld, waardoor
iedereen erg oppervlakkig blijft. Ik betrapte me erop dat Beck me niets kon
schelen – maar dat deed Joe ook niet.
JIJ is een boek dat je geweldig vindt – of niet. Ik behoor helaas tot
die laatste categorie.
En net dat is zo jammer, want de reeks is wél interessant, goed gebracht
en geweldig geacteerd. De Joe van de serie heeft vlees en bloed gekregen, net
als Beck, Peach en de andere personages die om haar heen draaien. Je weet wie
zij zijn, wat hen motiveert en hoe ze het leven bekijken. In de serie vertelt
Joe evengoed – hij spreekt Beck ook aan met jij en jou, hij verhaalt over haar
net als in dit boek. Maar, daar wordt het netjes verwerkt in het visuele. Daar
zie je hem tot leven komen, zie je de blik in zijn ogen, weet je hoe hij denkt.
Het enige positieve is de waarschuwing rond het gebruik van sociale
media. Want dat punt wordt wel met verve neergezet én is realistisch. Het is zo
eenvoudig iemands leven binnen te dringen dat het angstaanjagend wordt.
Zoals ik al zei: dit is een van de zeldzame keren dat ik een serie/film
boven het boek verkies. You was een uitstekende serie. Jij is vermoeiende – en
vaak ook heel saaie – lectuur.
Ik kan dus niet anders dan 2 kraaien geven – waarvan 1 kraai voor de
originaliteit en de moedige keuze van de auteur om dit verhaal op deze manier
te schrijven, en de andere omwille van de sociale media waarschuwingen.
Er komt een tweede reeks uit op
Netflix – ik ga het boek waarop deze gebaseerd werd aan me voorbij laten gaan
en gewoon geduldig wachten op de reeks.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten