vrijdag 12 oktober 2018

Uitgeschakeld in de Boekenberg


Boekpresentatie Uitgeschakeld van Angelique Haak
Uitgeverij De Crime Compagnie

Op donderdag 4 oktober toog ik met man en jongste zoon naar De Boekenberg in Spijkenisse waar de boekpresentatie van de tweede thriller van collega-auteur Angelique Haak, zou plaatsvinden.

Voor alle liefhebbers van Rotterdam en omstreken, excuses, maar hoe meer we in de buurt van Spijkenisse kwamen, hoe dieper de moed me in de schoenen zonk. Dit had niets te maken met het leuke uitje, maar met de hoge torens die als rook spuwende monsters, langs de snelweg stonden en die met elke kilometer aan aantal leken toe te nemen. Zelfs mijn mobiel was van slag. Daar waar ik, behalve in de nog enkele zeldzaam dunbevolkte gebieden van Nederland, de beschikking heb over een dapper 4G, dook ook hier mijn netwerk snel weg voor al het grijs in de lucht en kwam het niet verder dan een voorzichtig 3G.
Eenmaal in Spijkenisse doken mijn vrolijke humeur en mijn netwerk weer op. Wat een leuk plaatsje, Spijkenisse. Karakteristieke panden en prachtige molens drongen de lange stinkende tongen steeds verder naar de achtergrond.
De Boekenberg, de bibliotheek waar de presentatie plaatsvond, is een mooi en imposant gebouw. Een glazen pyramide waarbinnen een berg van boeken op ons lag te wachten met, eenmaal op de bovenste etage, ook een stapel Uitgeschakeld, al prominent klaar lag.

Angelique zat al wat nerveus te wachten en ook bij de aanwezigen liep het zweet steeds vloeiender over de rug. Maar dat kan ook gelegen hebben aan de temperatuur in de Boekenberg die meer dan aangenaam was. Gelukkig was er voldoende drinken en een beetje klotsende oksels past natuurlijk prima bij de presentatie van een veelbelovende thriller.

Ilse Karman, de eigenaar van Uitgeverij De Crime Compagnie, nam het woord. Zij benoemde de moeilijke weg die Angelique had moeten gaan na haar succesvolle debuut Een nieuw begin, dat genomineerd werd voor De Schaduwprijs.
De lat lag daarmee voor Angelique hoog en om dan thriller van eenzelfde niveau te schrijven is voor een auteur een moeizaam proces. Daar weet ik alles van, dus het invoelen hierin was voor mij geen enkel probleem.
Toch, zo zei Ilse, is het Angelique gelukt. Met Uitgeschakeld heeft zij een waardig opvolger geschreven voor Een nieuw begin.
Na Ilse Karman was het de beurt aan Moon Kager. Zij stelde Angelique een aantal vragen over haar schrijfproces. Haar onzekerheden, haar personages en hoe het allemaal begonnen was. Angelique gaf daar eerlijke en uitbreidde antwoorden op.
Hierna was er de mogelijkheid tot het kopen van een, eventueel, gesigneerd exemplaar van Uitgeschakeld. Angelique nam voor iedereen heerlijk de tijd en de lange rij mensen stond gezellig kletsend te wachten op hun beurt.

Het was een leuke, geslaagde boekpresentatie. Als de grote animo voor deze avond een voorbode is voor het succes van Uitgeschakeld, dan komt het zeker goed.

Voldaan en met een nieuw vers boek in mijn tas, togen man, kind en ik naar huis. En op de terugweg heb ik gewoon even mijn ogen dichtgedaan. Die brandende tongen liet ik me niet een tweede keer raken.

Esther Boek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten