vrijdag 12 oktober 2018

Gebroken van B.A. Paris

Titel: Gebroken
Auteur: B.A. Paris
Uitgeverij: Ambo Anthos
Publicatiedatum: juni 2017
Recensie door Karin
Waardering: 5 kraaien

              
Wat vond ik van de cover ?
Een foto van een raam, op zich misschien niet echt iets bijzonders, maar toch heeft de cover voor mij iets mysterieus, misschien zelfs griezeligs over zich.

Wat verwacht ik van tevoren ?
Ik las vorige zomer BA Paris’ debuut ‘Achter gesloten deuren’ en vond dat een schot in de roos, dus ja, ik hoop ook dit keer weer op een goed boek ... Ik lees overigens op de sociale media gemengde reacties, dus benieuwd wat ik er van ga vinden.

Mijn recensie :

"Ik weet niet waarom ik opneem. Misschien omdat ik al heb begrepen wat er van me wordt verwacht. Ik wil iets zeggen, ik wil hem vragen wie hij is, maar de verkillende stilte bevriest de woorden in mijn mond, zodat ik alleen maar kan luisteren."
Op een stormachtige avond rijdt Cass voorbij een auto die aan de kant staat, ze ziet een vrouwengezicht, stopt even,maar durft toch niet uit te stappen en rijdt verder. De volgende dag blijkt dat deze vrouw vermoord werd, en dat het gaat om een nieuwe vriendin van Cass. Cass heeft problemen met haar geheugen, zou kunnen lijden aan beginnende dementie – net als haar moeder – en net deze beperkte herinneringen of het ontbreken daarvan maken de zaak extra complex.  Bovendien wordt Cass door deze gaten in haar geheugen hoe langer hoe meer onzeker. Wat is er die bewuste nacht gebeurd ? en wie belt Cass constant zonder iets te zeggen ?
Al heel snel in het boek krijg ik een behoorlijk benauwd gevoel, er is iets totaal fout met Cass, maar wat ? Ik word gegrepen door een zekere onderhuidse spanning, en wordt het boek doorgesleurd richting ontknoping.
 Als je jezelf al niet kan vertrouwen, wie dan wel ?

Is het boek voorspelbaar ? Misschien, maar heb ik van het boek genoten ? Volmondig JA. Voor mij is het allerbelangrijkste dat ik tijdens het lezen de tijd en alles rond mij vergeet, en wees er maar zeker van dat niemand mij mocht storen terwijl ik aan het lezen was J.

Wat mij betreft is ‘Gebroken’ een spannend en meeslepend boek, en ik geef het dan ook met veel plezier 5 kraaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten