zondag 18 februari 2018

Vrije val van Pierre Lemaitre

VRIJE VAL
PIERRE LEMAITRE
Uitgeverij: Xander
Publicatiejaar: 2017      

Auteur
Pierre Lemaitre  is een Franse scenarioschrijver voor film en televisie en heeft zich inmiddels bewezen als een van de beste Franse auteurs van romans, misdaadromans en thrillers. Voor die tijd was hij werkzaam als docent literatuurwetenschappen. 

Zijn thrillerdebuut Irène  (Travail soigné, 2006) sloeg in als een bom en won de Prix du Festival de Cognac. Het was het eerste deel van de uiterst succesvolle misdaadtrilogie rond de Parijse commissaris Camille Verhoeven, een recalcitrante maar gevoelige inspecteur van slechts 1,45 meter hoog. Daarna volgden in de serie: Alex  (Alex, 2011) en Camille  (Sacrifices, 2012). Lemaitre voegde aan de Verhoeven-trilogie nog een novelle van 185 pagina's toe:  Rosy  (Rosy en John, 2013), die eigenlijk een herbewerking was van het boekwerkje Les grands moyens  uit 2011. De Camille-boeken zijn rasechte thrillers, waarbij Lemaitre niet schuwt om gevoel en emotie te combineren met gruwelijk geweld. Alex  werd  bekroond met de prestigieuze CWA International Dagger Award van de Britse Crime Writers' Association. In 2015 werd Camille  (deel drie in de serie) met deze prijs beloond. Daarnaast schreef hij nog enkele romans.

Cover
Ik vind de cover behoorlijk mooi, mannenlichaam in zakelijk pak, maar wat is er met die hand ? Haalt hij iets zijn jaszak ? Het lijkt ook wel of de man gejaagd is ...
De tekst op de cover klinkt alvast veelbelovend

Achterflap:
De 57-jarige Alain Delambre, voormalig hr- manager, is al jaren werkloos. Uit pure wanhoop sorteert hij voor een hongerloontje dozen in een fabriek. Tot er een functie voorbijkomt die perfect bij hem past: hr-assistent. Hij wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dan blijkt dat de ultieme beproeving nog moet komen. Tijdens een gesimuleerde gijzeling worden de kandidaten getest op hun moed, stressbestendigheid en trouw. Vastbesloten de baan in de wacht te slepen, besluit Alain het spel mee te spelen.




Wat verwacht ik van tevoren ?
Het boek wordt aangeprezen als een  psychologische thriller, een pageturner, en die zijn bij mij nu net altijd welkom ... dus ... ik ben zeer benieuwd
Ondanks het feit ik de reeks ‘Camille’ al een hele tijd op mijn verlanglijstje staat, ben ik er nog steeds niet toe gekomen om deze te lezen. Bovendien lees ik zelden boeken van Franse schrijvers, dus dat wordt zo weer eens iets anders.


Geweld is als alcohol of sex, het valt niet uit de lucht, het is een proces. Het krijgt bijna ongemerkt greep op je, gewoon omdat je er rijp voor bent, omdat het juiste moment gekomen is.

Mijn recensie :
Alain, 57, ex-kaderlid, is sinds een tijdje werkloos, werkt een aantal uren per dag als inpakker, om toch maar iets van inkomen te hebben, maar wil heel graag terug een job binnen de HR-wereld. Na vele teleurstellende sollicitaties komt er een job voorbij die wel eens zijn droombaan zou kunnen zijn. Geheel tegen zijn verwachtingen in overleeft Alain de eerste sollicitatieronde en wordt hij geselecteerd voor een intense selectieproef. Zal Alain het tij kunnen doen keren en samen met zijn vrouw Nicole terug zijn vroegere levensstijl kunnen opnemen ?
In aanloop naar deze onorthodoxe selectieproef is er een incident bij Alains huidige werkgever, waardoor hij daar ook wordt ontslagen en een proces en boete dreigen. Vermits Alain en Nicole aan het einde van hun financiële reserve zitten, wordt het slagen in de selectieproef heel erg belangrijk en zelfs een obsessie, Alain zal – letterlijk en figuurlijk –koste wat het kost deze baan moeten hebben. Hiervoor gaat hij heel erg ver, hij steekt zichzelf in nog meer schulden (ten koste van zijn dochter) in de vergaande voorbereiding van de proef.
‘Vrije val’ haalt de realiteit van – iets –oudere werklozen in de aandacht, en de vooroordelen waarmee oudere sollicitanten geconfronteerd worden.
Alain is een aantal jaar ouder dan ik nu ben, ik heb zelf – na een overname – in een onduidelijke periode gezeten, waardoor ik best wel wat sympathie voor Alain kon opbrengen, maar langs de andere kant ergerde ik me behoorlijk aan de impulsieve en zeer ondoordachte reacties van Alain, als hogeropgeleide zou hij toch veel beter moeten weten dan de wegen die hij kiest in te slaan.
Bovendien ontwikkelt Alain zich in de loop van het boek een beetje van een bijna-‘loser’ naar een bijna actieheld, die de ene ondoordachte beslissing na de andere neemt, en dan nog eens denkt er mee weg te komen ook. Of is Alain toch uitgekookter dan we allemaal denken ?
‘Vrije val’ is voor mij een boek waarvan ik wel wilde weten hoe het nu eigenlijk zou aflopen, maar jammer genoeg waren voor mij de verschillende plot-twists niet echt realistische, waardoor ik het boek toch minder boeiend vond dan ik had gehoopt.


Ik geef ‘Vrije val’ 3 ½ kraaien...

Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten