donderdag 15 februari 2018

Boekenduel Ik zie jou van Clare Mackintosh

Titel:  Ik zie jou

Auteur: Clare Mackintosh

Uitgeverij: De Fontein


Publicatiedatum: Juni 2017


Pagina’s: 384

Cover
Brenda: De cover is blauw gekleurd. Je ziet rechts bovenin de benen van een
vrouw van de cover weglopen. Het wegdek is nat met bladeren. De titel staat er groot op de voorgrond. 
Een mooie en intrigerende cover waar ik naar blijf kijken. 
Wat me wel opvalt is dat de cover van Mea Culpa een raam is met regendruppels en Ik zie jou een wegdek met regenplassen. Zal een volgende ook iets met regen zijn?

Amanda: Ik vind het wel een mooie cover, doet wel wat herfstachtig aan, zo met die bladeren en de regen. Zolang dat op het boek blijft en dat niet hier zo gaat zijn vindt ik het prima! 😉 Uitnodigende kleuren, al is de titel wel heel erg aanwezig. Iets minder had ook gemogen.

Auteur
Clare Mackintosh werkte jarenlang binnen de politiewereld. In 2011 begon ze als freelancejournalist en inmiddels is ze fulltime schrijver. Haar debuut Mea culpa was direct na verschijnen een grote hit in Engeland en wordt omschreven als een sensatie. Dit boek is inmiddels in meer dan 31 talen vertaald en afgelopen juli 2016 heeft ze de Theakstons Old Peculier Crime Novel of the Year award gewonnen en in oktober van dat jaar de beste internationale roman in Frankrijk.  In maart 2017 heeft de uitgever laten weten dat het boek Mea Culpa al meer dan een miljoen keer is verkocht over de hele wereld. Ik zie jou is haar tweede thriller.
(Bron: Uitgeverij De Fontein)

Achterflap
Wanneer Zoë Walker, tijdens een treinrit naar haar werk, tot haar verbijstering een foto van zichzelf in de krant ziet in de rubriek met seksadvertenties, is ze vastbesloten uit te zoeken hoe die foto daar terecht is gekomen. Ze heeft geen andere aanwijzingen dan de korrelige foto, een website en een telefoonnummer. Haar familieleden wuiven het weg als iemand die misschien veel op haar lijkt. Maar dan verschijnt er een foto van een andere vrouw, een vrouw die net als Zoë elke dag die trein neemt. Wanneer deze vrouw vervolgens gewurgd wordt gevonden, beseft Zoë dat ze gevaar loopt. Maar van wie komt dat gevaar? Iemand die net als zij dagelijks die trein neemt? Iemand die precies weet wat haar routines zijn?

Mening
Brenda: Ik weet het nog zo goed. Vorig jaar in de zomervakantie las ik Mea Culpa en wat heb ik daarvan genoten. Zelfs zo erg dat ik aan het zwembad lag en dat mijn zoontje me in het zwembad wilde hebben, maar ik moest en zou het boek nog even uitlezen zodat hij toch even met zijn vader moest zwemmen. Dus toen Ik zie jou uitkwam moest het boek dus zeer snel gelezen worden.
 
Amanda: Iedereen was enorm lyrisch over het eerste boek van Mackintosh, Mea Culpa, maar ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om dit boek te lezen. Daarom was ik juist wel heel erg nieuwsgierig naar het tweede boek en ook de reacties die het boek krijgt.

Brenda: Het onderwerp geeft je al de kriebels. Gelukkig heb ik geen vaste dagen baan, maar ik neem altijd dezelfde route naar mijn werk. Iedereen zou je kunnen zien en ook volgen.
 
Amanda: Het verhaal begint goed en zeker wanneer Zoë ontdekt dat er een foto van haar bij de seksadvertenties staat merk je gelijk dat het begint te broeien. De meeste verklaren haar voor gek en zeggen dat het iemand is die op haar lijkt, maar Zoë is er van overtuigd dat ze gelijk heeft. Wanneer ze contact opneemt met de politie en hierdoor in contact komt met politieagent Kelly gaat het balletje rollen.

Brenda: Het verhaal wordt verteld vanuit drie personages. Zoë Walker, de agent Kelly Swift en de schuingedrukte tekst is de dader. De personages Zoë en Kelly worden goed geïntroduceerd en je leert ze goed kennen.

Amanda: Zoë en Kelly worden beiden goed uitgewerkt, we komen heel veel te weten over hun privé levens en hun verleden. Door deze uitgebreide introductie kun je je goed inleven in de personages en een beeld vormen van hoe deze personen eruit zien. Het verhaal wordt ook vanuit hun beider perspectief verteld met tussendoor cursief gedrukte hoofdstukken vanuit de dader. Leuk gedaan, want die cursieve hoofdstukken roepen eigenlijk alleen nog maar meer vragen op.


Brenda: In het begin vond ik het wat rustig starten vanwege de inleiding. 
Spanning is afwisselend afwezig, maar past goed in het verhaal en aan het eind is het een en al spanning.  

Amanda: De spanning in het boek moet even een beetje op gang komen doordat het verhaal een beetje introductie nodig heeft, persoonlijk had dit van mij al wat eerder gemogen. Maar zodra het op gang is, wordt het steeds spannender en blijf je je steeds afvragen wat hier nou toch aan de hand is en wie dit op zijn geweten heeft. Doordat de plot goed in elkaar steekt wordt je steeds de verkeerde kant opgestuurd, net als het rechercheteam tast je volledig in het duister. De verdenking wordt constant verlegt van het ene personage naar het andere en ze hebben allemaal een even plausibele reden om te verdenken. Naarmate het einde nadert krijg je al wel een donkerbruin vermoeden hoe het nu zit, maar zelfs op de laatste pagina krijg je nog een plotwending waarvan je mond open valt.

Brenda: De schrijfstijl is zeer fijn. Vlot en beeldend geschreven wat zorgt dat je door het boek heen vloog. De angst van Zoë was goed voelbaar en de onmacht waar Kelly en het verdere team tegen aanliep was goed voelbaar. 
Tijdens het lezen ben je zelf op zoek naar een dader. Elk personage die voorbij komt kan het zijn, maar je wordt toch iedere keer op een andere spoor gezet. 

Amanda: De fijne en vlotte schrijfstijl van Mackintosh sleurt je mee in het verhaal en de korte hoofdstukken en hierbij de wisselingen van personages zorgen ervoor dat de vaart er goed in blijft.




Brenda: Na het lezen van de epiloog was ik even stil. Ik moest het allemaal even een plaatsje geven.  Ik zie jou vindt ik niet kunnen tippen aan Mea Culpa, maar het is zeker een aanrader en het lezen waard. 

Plot: 4,5
Schrijfstijl: 4,5
Leesplezier: 4,5
Originaliteit: 4
Psychologie: 4
Spanning: 4

Ik zie jou krijgt van mij 4 kraaien.

Amanda: Ik zie jou is een interessant en uiteindelijk ook een spannend boek. Je wordt meegesleurd in een emotionele achtbaan van angst vanuit het oogpunt van Zoë en onmacht vanuit Kelly. De ontknoping is verassend en de epiloog een eyeopener.

Spanning: 4
Plot: 4,5
Leesplezier: 4 
Schrijfstijl: 4
Originaliteit: 4,5
Psychologie: 4,5


Hiermee komt mijn eindscore voor Ik zie jou van Clare Mackintosh uit op 4 kraaien. Maar als ik de beoordeling van mijn duo-maatje zo zie moet ik toch echt Mea Culpa gaan lezen als die beter is dan dit boek!

Een volle vier kraaien dus voor Ik vind jou



1 opmerking:

  1. Ik heb 'ik zie jou' mogen lezen voor een leesclub, en vond het ook een heel erg goed boek. Daarna heb ik 'Mea Culpa' gelezen, en moet beamen, dat is echt een knaller !

    BeantwoordenVerwijderen