maandag 30 oktober 2017

Kernjurylid Christien Heinen

Ik zit in de kernjury van de NS Publieksprijs!

Eerst zal ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is Christien Heinen, ben 43 jaar, ben al bijna 20 jaar getrouwd met Jeroen en samen hebben wij een dochter van 17 jaar, Teddy.
Ik heb een eigen strijkservice en mijn hobby’s zijn natuurlijk lezen en borduren.
Lezen doe ik erg veel, ik lees meer dan 100 boeken per jaar. Ik heb ook een Boekstagram account, Boekbabbels, waar ik mijn gelezen boeken op deel en mijn mening geef over de boeken.

Na mezelf al jaren te hebben ingeschreven voor de Kernjury van de NS Publieksprijs, was het op vrijdag 29 september ineens prijs! Ik had een mail met daarin de fantastische boodschap dat ik geselecteerd was voor de Kernjury! Samen met 274 andere gelukkigen was ik uit meer dan 5000 mensen geselecteerd!
Op woensdag 25 oktober was de grote dag, op deze speciale avond werden de 275 juryleden officieel geïnstalleerd als jurylid en werden de zes genomineerde boeken bekend gemaakt.

Woensdag was ik ruim op tijd op Utrecht Centraal, waar de feestelijke bekendmaking zou plaatsvinden. Ik zag al snel een bekende en samen zijn we naar binnen gegaan. We kregen een envelop die we dicht moesten laten en konden meteen beginnen aan het lopende buffet. Er was genoeg keus, kleine hamburgertjes, noedels, aardappelpartjes, salades.
Na gezellig met andere juryleden te hebben gegeten en gekletst was het moment daar: we werden officieel geïnstalleerd als jurylid. Hier was Jaap Jongbloed voor gevraagd. Hij hield een praatje en daarna moesten we onze rechterhand in de lucht steken en hem naspreken. Een heel riedeltje met dingen en beloftes die we moeten naleven als jurylid.
Toen mocht de envelop open en mochten we de rozet die daar in  zat op onze kleding bevestigen zodat iedereen kon zien dat we een lid van de kernjury zijn.

Daarna was het tijd om naar de speciale boekentrein te gaan. Dit was een trein die helemaal aan de buiten- en binnenkant versierd was met boeken en spreuken over lezen. Iedereen was ingedeeld in een bepaalde kleur en dat correspondeerde met de wagon waar je in zat. Ik had de kleur blauw gekregen en daar zaten meer gezellige vrouwen. Ik zat met 6 andere vrouwen bij elkaar en dat was super gezellig. Toen we bij de plaatsen aankwamen, lag de tas met boeken al onder de stoel, dus iedereen wist al meteen welke boeken genomineerd waren. Dit was wel jammer, want toen de speaker hints ging geven over de boeken, wist iedereen het natuurlijk al. Beetje jammer.
De genomineerde boeken zijn: Judas van Astrid Holleeder, Huidpijn van Saskia Noort, Johan Cruijff , De wereld volgens Gijp van Michel van Egmond, Thomas Dekker van Thijs Zonneveld en De levens van Jan Six van Geert Mak. Drie sportboeken dus. Veel mensen zijn hier niet blij mee, maar ik wel. Ik kijk een hoop sport, dus vind die boeken juist wel interessant. Drie van de zes genomineerde boeken heb ik al gelezen: Judas, Huidpijn en De wereld volgens Gijp. Het boek van Thijs Zonneveld wilde ik nog graag lezen, Johan Cruijff lijkt me ook wel interessant, hoewel het voor mijn tijd was en het boek van Geert Mak, daar heb ik eigenlijk niet zo’n zin in. Het spreekt me niet aan, maar ik zal het als jurylid netjes lezen. En wie weet valt het mee!

Toen kwamen alle auteurs om en om in de coupés om een stukje uit hun boek voor te lezen en vragen te beantwoorden en eventueel te signeren (wat eigenlijk niet de bedoeling was, maar toch in een aantal gevallen gelukt is!)
Natuurlijk was Astrid Holleeder er zelf niet , maar wel haar eindredacteur.
Daarna Saskia Noort, zij las een stukje voor en signeerde mijn boek! Zij gaf aan dat dit al de vijfde (!) keer is dat zij genomineerd is, en dat ze nu wel eens wil winnen.
Vervolgens Geert Mak, hij vertelde over hoe hij er toe gekomen was om dit boek te schrijven. Ik vond Geert Mak prachtig vertellen, dus misschien is het boek ook zo mooi.
Thijs Zonneveld had Thomas Dekker zelf meegenomen! Thomas las zelf een stukje uit zijn boek voor en Thijs kon ondertussen mooi de boeken signeren. Ook ging ik met de beide heren op de foto!
Michel van Egmond las ook een stukje voor en signeerde het boek.
En voor het boek Johan Cruijff kwam Vigo Waas om voor te lezen. Hij weet echt (bijna) alles over Johan Cruijff.

En nu mijn taak als jurylid: ik moet natuurlijk zelf de boeken lezen en dan een gedegen keuze maken. Maar ik moet ook zoveel mogelijk mensen oproepen om ook te stemmen. Het boek dat de meeste stemmen heeft gekregen op 22 november zal uitgeroepen worden tot boek van het jaar 2017! En het jurylid dat de meeste stemmers heeft weten te mobiliseren, maakt kans om de eretitel Leesambassadeur te worden. Nou, dat wil ik wel! Dan mag je een jaar lang iedere maand een boek naar keuze uitzoeken, dat is aan mij wel besteed!
Dus hier komt mijn vraag: Willen jullie stemmen via mijn speciale link? Dan komt de stem op naam van mij te staan en maak ik kans op de titel Leesambassadeur! En voor jullie als stemmer is er ook wat te winnen: een jaar lang gratis boeken en vrij reizen met de trein!

Hier is mijn link:  



Alvast super bedankt als je via mijn link stemt, en


Weten jullie al op welk boek je gaat stemmen? Ik moet eerst nog even lezen…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten