dinsdag 31 oktober 2017

De boekenkast van Mariska Overman

Mariska Overman is eigenaar van een bureau dat de dood bespreekbaar maakt. Ze schrijft als columnist voor verschillende websites over rouw en dood.
In Mariska heeft altijd de wens gezeten ooit een eigen boek te schrijven. Dat werd Hoofdzaak, een thriller, die dit jaar is verschenen. Ze schreef het in drie maanden tijd. Nadat ze op een vrijdag het manuscript naar de Crime Compagnie had verstuurd, volgde op maandag een uiterst positieve reactie van de uitgever. Na vijf maanden lag het boek in de winkel. Nieuwsgierig als we zijn naar wat schrijvers zelf lezen, kijken we mee in haar boekenkast.


*Hoe divers is jouw boekenkast?

Heel divers. We hebben op drie plekken in huis boekenkasten staan. De kasten in de woonkamer staan vol romans/literatuur, en een beetje non-fictie. Er staat echt van alles in, van 19e-eeuwse Russische literatuur tot David Mitchell (een favoriet!), maar ook boeken over Marilyn Monroe. Een tweede plek is in de kantoorruimte, die staat volgepropt met vakliteratuur over dood, palliatieve zorg, rouw en uitvaart. En dan is er nog mijn werkplek op zolder, daar staan alle theologie- en filosofieboeken en thrillers. 

*Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?

Euh, er is niet echt sprake van sortering… De vakliteratuur is wel enigszins gesorteerd op thema, maar de boekenkast in de kamer is een kleine ramp. Of eigenlijk een grote ramp. 

*Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt? En waarom die?

De gebroeders Karamazov van Dostojewski: dit boek is het ultieme boek. Het ontroert, zet aan tot denken, is spannend en ondanks dat het meer dan een eeuw oud is, nog steeds zó relevant. 
De verborgen geschiedenis van Donna Tartt: geniaal geschreven, zette me aan het denken, gaf me rillingen, blies me omver. En de proloog… Zo geniaal.
Elementaire deeltjes van Houellebecq: na het lezen was ik dagen van slag. En als een boek dat kan…
Het mooiste boek, letterlijk, is trouwens een Hebreeuws lexicon. Een prachtig oud boek met een mooie kaft.

*Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?

Ja, dat is De gebroeders Karamazov. Ooit wil ik het herlezen (dat doe ik normaal nooit met boeken…).

*Belandt elk boek in de kast of doe je ook makkelijk weg?

Boeken die ik niet echt goed vond, doe ik makkelijk weer weg. En vanwege ruimtegebrek en vele verhuizingen heb ik al vele honderden boeken weg moeten doen in het verleden. Soms met spijt.

*Lees je veel?
Heel veel. En heel snel. Vroeger las ik zelfs gebruiksaanwijzingen en reclames als ik niets anders voorhanden had…

*Waar lees je het allerliefste?

Thuis op de bank of bij mooi weer in de tuin. Ook in bed wel, maar dan word ik meestal snel moe.

*Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?

De brief voor de koning van Tonke Dragt. Die heb ik twee keer gelezen, ik vond dat zo gaaf. En Het oneindige verhaal van Michael Ende vond ik ook fantastisch. Ik heb ze vroeger van de bieb gelezen, maar ze staan nu ook bij mijn kinderen in de kast. 


*Kom je uit een gezin waar veel gelezen werd?

Nee, mijn ouders lazen nooit. En toch fietste ik in mijn eentje naar de bieb als klein meisje, elke week. Ik heb geen idee waar dat vandaan kwam. Het zit in de genen, vermoed ik. Maar welke genen???





*Leen je wel eens boeken uit?

Jawel, maar dat is niet altijd een goed idee gebleken. Ik denk dat er her en der nog wel wat van me ligt…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten