maandag 23 oktober 2017

De boekenkast van... Marcel Vaarmeijer

Marcel Vaarmeijer schreef een aantal boeken in het spannende genre: In 2004 debuteerde hij met de thrillerroman Val, in 2006 gevolgd door de detective Dodelijk fruit. In 2014 verscheen zijn derde thriller: Spit. Zijn in 2015 verschenen roman De gloriedagen van Walter Gom, wordt qua stijl wel vergeleken met het werk van de Nieuw-Zeelandse auteur Graeme Simsion. Daarna bracht hij in 2016 Voor wie ik lief heb gehad en dit jaar Heelmeester, een hilarische en ontroerende roman uit. 



Hoe divers is jouw boekenkast?
- Van Dick Bruna tot Gerard Reve (geen horror en spirituele boeken)

Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?
- Alles staat door elkaar. Wel netjes, ik heb een hekel aan rommelkasten.


Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt?
1. Winterijs – Peter van Gestel
2. The Catcher in the Rye – JD Salinger
3. Fantoompijn – Arnon Grunberg

Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?
- Winterijs – Peter van Gestel

Belandt elk boek in de kast of doe ook makkelijk weg?
- Ik bewaar alleen boeken die persoonlijk voor mij gesigneerd zijn en boeken waarvan ik zeker weer dat ik ze ga herlezen.

Lees je veel?
- Ik lees alleen als ik niet schrijf, anders kruipt de stijl van het boek in mijn boek. Sinds 2010 schrijf ik heel veel, dus lees ik heel weinig.

Waar lees je het liefst?
- Thuis op de bank.

Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?
- Asterix + Suske en Wiske (in veelvoud)
- De A.F.C.’ers + De Katjangs van JB Schuil
- Bob Evers (32 delen) van Willy van der Heide

Kom je uit een gezin waar veel gelezen werd?
- Mijn gezin bestond uit twee personen: mijn moeder en ik. Zij las geregeld, ik ook.

Leen je wel eens boeken uit?
- Nooit. Je krijgt ze meestal terug met gebakken eieren tussen de pagina’s, of je krijgt ze helemaal niet terug.


PS. Vroeger had ik honderden boeken in stampvolle boekenkasten. Toen ik merkte dat die kasten een soort altaar waren geworden en ik de boeken niet meer las omdat ik ze niet wilde beschadigen, heb ik bijna alles 
verkocht. Het restant heb ik twee bescheiden kastjes gezet. Die boeken kan ik onbezorgd lezen en beschadigen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten