Zoenen met Beau van Erven Dorens en
in de koffer bij Everon Jackson Hooi
Dit was de titel die ik voor ogen had om een
column over te schrijven. Een stukje over mijn avonturen bij RTL Summer Night,
de zomereditie van RTL Late Night waar ik te gast was. Maar mijn hoofd staat
niet naar vrolijke teksten. In mijn hoofd zit ‘Me Too’ en mijn kritische kijk
daarop. Dus vast een waarschuwing
vooraf, wil je graag ontspannen en bulderend van het lachen, columns lezen, sla
deze dan even over. Dit stuk zal kritisch zijn. Het is geenszins mijn bedoeling
mensen te kwetsen. Wat ik probeer te bereiken is, en dat ligt in de lijn van
mijn boek ‘Geen kind meer’, dat lezers even iets langer nadenken over de
strekking van mijn geschreven woorden.
Om verwarring te
voorkomen heb ik het in deze column steeds over mannen en vrouwen. Toch kun je
veelal daar waar mannen staat, vrouwen lezen, en andersom.
Me Too, mits je de
afgelopen dagen niet onder een steen gebivakkeerd hebt, kon je daar niet omheen. #metoo. Kranten, tijdschriften, televisie,
radio, sociale media, je werd overspoelt door vrouwen die via deze hashtag,
aangaven een ervaring te hebben met seksueel geweld. Zelf kreeg ik de indruk
dat elke vrouw een slachtoffer was. En ja, ik denk, als je het in de breedste
zin van het woord neemt, dat dat ook zo is. Ook ik heb te maken gehad met
manieren van seksuele benadering die ik zelf niet gekozen zou hebben. Maar van
mij heb je de hashtag niet voorbij zien komen. Ik ga zo uitleggen waarom niet.
Laat ik vooropstellen dat
seksueel geweld ten alle tijden bekritiseerd en bestraft moet worden. De manier
waarop je dat bestraft, ik geloof namelijk niet in gevangenisstraf maar in hulp
om recidive te voorkomen, is een andere discussie en wil ik nu niet voeren. Maar
dat we jongens, mannen, die over seksuele grenzen gaan leren respectvol met
vrouwen om te gaan, lijkt me zinvol.
Toch komt hier meteen
mijn kritische noot. Want waar ligt die grens? En is het overschrijden daarvan
louter te wijten aan mannen of zijn wij vrouwen, meisjes, niet altijd helder in
het aangeven van ons ‘Nee’. Zijn mannen, jongens, feitelijk slecht in het
interpreteren van signalen en zijn wij vrouwen, per definitie helder en maar
voor één uitleg vatbaar in onze attitude.
Even terug naar mezelf. Ja,
in deze fase van mijn leven ben ik helder tussen de lakens. Ik weet wat ik wil,
weet wat ik niet wil, en zeg dat. En mocht mijn man, want meer bedpartners heb
ik momenteel niet, over mijn grens heen gaan dan heeft hij een probleem. Maar was ik altijd zo assertief? Nee, zeker
niet. Ook mijn eerste schreden op mijn seksuele weg waren wankel en onzeker. En
de jongens die mij wegwijs maakten op dit pad hadden zelf ook nog geen heel
goed ingestelde TomTom. Daarin zijn fouten gemaakt. Zijn me dingen overkomen
die ik niet wilde. Zaten tongen, handen, vingers, op plekken waar ik ze niet
wilde hebben. Maar ik durfde geen nee te zeggen. Liet het toe. Maar mag ik dat
bij de eigenaren van deze lichaamsdelen neerleggen? Nee, dat zou unfair zijn.
Dat ik niets durfde te zeggen lag namelijk niet aan hen maar aan mijn
onervarenheid. Mogelijk was ik minder enthousiast dan zij hadden gehoopt.
Hadden ze dat op kunnen merken. Maar, mochten ze dit al gemerkt hebben door hun
door hormonen overgenomen hersenen, dan had ze dat misschien wel net zo onzeker
gemaakt als dat ik me voelde. Liet het ze twijfelen aan hun eigen seksuele
kwaliteiten. Want zij waren net zo onervaren op het liefdespad als dat ik dat
was. Ja, mijn grenzen werden overschreden, maar dit is nooit de intentie geweest
van deze jongens. Daar ben ik van overtuigd.
En daar komt meteen mijn
kritische punt om de hoek kijken. Ja, er zijn helaas heel veel vrouwen die zich
seksueel misbruikt weten. De intentie
van de persoon waar zij mee te maken kregen was seksuele macht. Deze misbruikte
vrouwen zijn verkracht, geïntimideerd, vernederd, mishandeld en soms ook
vermoord. Dat is een vaststaand feit. Zij verdienen, soms postuum, ons
mededogen.
Maar heel veel vaker is
het niet zo zwart-wit. Is het uitgangspunt hetzelfde als mijn persoonlijke
ervaring. Ja, de vrouw voelt zich seksueel misbruikt, maar de man is zich van
geen kwaad bewust. En beide hebben gelijk.
Seksualiteit is een
wankele materie. Onze beleving hierin verschilt van persoon tot persoon. Dus
ook onze manier waarin we dit uitten, ervaren en ondergaan. Daar waar de één
wild wordt van seksuele onderwerping heeft de ander het liefs poezeligheid aan
het naakte lijf. In de meeste gevallen gaat dit gelukkig goed. Het wordt anders
als we onervaren zijn, onzeker, ongemakkelijk in dat wat we samen doen. In dit
wazig schimmenspel kan het ontstaan, dat de man denkt een voor beide prettige seksuele
ervaring gehad te hebben en de vrouw zich misbruikt voelt. En daar komt mijn
aversie tegen de hashtag Me Too. Het
doel van deze actie vind ik subliem. Aandacht voor seksuele overschrijding. Toch
voelt het voor mij steeds meer als een uit de hand gelopen actie om mannen weg
te zetten als een stelletje onderontwikkelde Neanderthalers met een empathisch
vermogen van een amoebe en slechts gedreven door innerlijke driften. En zet het
vrouwen in de spotlights als onschuldige, overrompelde, machteloze slachtoffers
die stelselmatig misbruikt worden door deze slechte mannen. En dan huilt mijn
hart. Dan denk ik aan mijn zonen die op dit moment opgroeien in een wereld die
hen misschien niet veroordeeld maar waar in elk geval wel met een wantrouwend
oog naar ze gegluurd wordt, puur om het simpele feit dat ze van het mannelijke
geslacht zijn. Mijn hart huilt om de meisjes die nu het idee krijgen dat
seksueel misbruik hun voorland is, gezien de veel hashtags die wereldwijd
voorbij komen.
Tot slot huilt mijn hart
om al die mensen die werkelijk te maken hebben gehad met seksueel geweld maar
wiens ervaring, voor mijn gevoel, nu gebagatelliseerd wordt door de #metoo.
Want, zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, heb ik de overtuiging dat
veel van deze hashtags geschreven zijn
door vrouwen die absoluut te maken hebben gehad met een andere uiting
van seksualiteit dan ze verkozen zouden hebben maar dat is, in mijn ogen, wat
anders dan seksueel geweld. Hadden deze vrouwen ooit nog aan dat wat hun
overkomen is gedacht, als deze actie niet was ontstaan, achtervolgd het
gebeuren ze nog regelmatig in hun dromen, heeft deze ervaring ze veel strijd
gekost om een gezonde relatie op te bouwen, hebben ze onder de douche gestaan
om hun schaamte van zich af te spoelen, hun huid stuk geschrobd omdat de
viezigheid door hun poriën naar buiten leek te komen, hebben ze doodsangst en
vernedering ervaren toen het ze overkwam.
Ja, een ongewenste hand
op je bil of op je borst is ook vernedering. Ook mij is dat overkomen. Ook ik
ben door sommige mannen gezien als object en niet als respectvol mens. Maar ik
moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik me ook wel eens schuldig heb gemaakt aan
het uitbuiten van juist dat vermogen van mannen om vrouwen soms meer als
lustobject te zien dan als respectvol wezen. De agent die me op de bon wilde
slingeren was niet immuun voor mijn kirrende lach en mijn knipperende ogen. En
de barkeeper achter de overvolle bar kwam net wat sneller mijn kant op toen ik
aan mijn truitje trok waardoor mijn decolleté wat dieper werd. In wezen heb ik
hen misbruikt om mijn doel te behalen, geen bekeuring en een kortere wachttijd
voor mijn drankje. Die mannen wisten dat, ik wist dat. En soms liep ik een
blauwtje. Pakte mijn poging van seksuele uitbuiting verkeerd uit en stond ik
extra lang aan die bar te wachten op mijn drankje en kreeg ik de prent van
mijnheer agent keihard in mijn hand gedrukt. Dus, mochten er ook #metoo van
agenten of barkeepers zijn, ze kunnen over mij gaan. Wat ik hiermee wil
aangeven is dat we mensen zijn en we als mens grenzen opzoeken. Dat is hoe we
leren in het leven. En daarin maken we fouten, kwetsen we elkaar en stoten we
onze neus. Het verschil zit hem voor mij in de intentie. Die hand op mijn bil,
nee, ik vind dat niet prettig. Maar is het eenmalig dan vind ik het de hashtag Me Too onwaardig. Het wordt anders als die
hand vaker gebruikt worden, intimiderend wordt, bedoeld is om mij te
onderwerpen. Dan is het geen levensles meer maar een bewuste uiting van
grenzeloosheid.
Toch was niet alleen het
voor mij wat te overvloedig gebruik van de hashtag wat me in deze discussie
raakte de afgelopen dagen. Regelmatig werd er aangekaart door eveneens
kritische noten, dat we uit moesten kijken dat we mannen niet onterecht gingen
beschuldigen van seksueel geweld. Gelukkig, dacht ik dan, er zijn meer mensen
die terughoudend zijn in hun visie op deze, terechte, actie. Helaas was mijn
gevoel van opluchting vaak van korte duur en kwam daar pure verontwaardiging
voor in de plaats als ik het antwoord hoorde. Onterechte beschuldigingen kwamen
weinig voor en waren het probleem niet. Ja, treurig voor deze mannen maar er
lopen zoveel verkrachters los rond dat ze niet moesten zeuren. Het gaat maar om
zo’n kleine groep ten op zichtte van verkrachte vrouwen, dat deze mannen zich
maar, zonder mokken, neer moeten leggen
bij het feit dat ze onterecht beschuldigd waren.
Oké, dat je als ouder je
kind verliest is erg, maar hé, andersom komt veel vaker voor dus je moet er
niet over zeuren.
Dat je als man
borstkanker krijgt is rot, maar weet je wel hoeveel vrouwen borstkanker
krijgen.
Vervelend joh, dat je je
baan verliest, maar weet je wel hoeveel mensen niet kunnen werken omdat ze iets
mankeren.
Heb ik mijn punt gemaakt?
Waarom wordt leed zo vaak een wedstrijdje ver pissen? Waarom kunnen we elkaars
leed niet respecteren. Waarom was het antwoord op deze opmerking niet: ‘Ja,
onterecht beschuldigd worden van seksueel geweld is ook een vorm van seksuele
grensoverschrijding.’
Op Facebook stond, op een
pagina van een tijdschrift, een stuk over Me Too. Ik zal een klein stukje
citeren: “Meteen moeten we het ook weer
hebben over valse aangiftes en hoe erg dat is over mannen die daarmee te malen
krijgen. Heel erg. Maar het gaat maar om een klein percentage en bovendien doen
überhaupt maar weinig slachtoffers aangifte. Kunnen we misschien dus even
focussen op het echte probleem?”
‘Meteen moeten we het
weer hebben over valse aangiftes’. Sorry, maar sla de literatuur in welke vorm
dan ook, de wetenschap en de media erop na, dan zal je heel veel meer artikelen
vinden over seksueel misbruik dan over valse aangiftes. Dus dat “Moeten we het
weer hebben” is schromelijk overdreven en strookt geenszins met de
feitelijkheden.
‘Maar het gaat maar om
een klein percentage’. Dat klopt niet. Wel als je het zet tegenover
verkrachtingen maar doet dat er eigenlijk toe? Het leven van de mannen die dit
overkomt is net zo kapot gemaakt dan het leven van verkrachte vrouwen. Ook deze
mannen zijn slachtoffer van seksueel overschrijdend gedrag. Dus waarom
überhaupt dit onderscheid maken? Waarom worden ze niet en erkend en als
slachtoffer meegenomen in deze discussie?
‘Er doen überhaupt maar
weinig slachtoffers aangifte’. Dat is triest. Maar geen argument om dan maar
voorbij te gaan aan valse aangiftes. Voor mij is dit een slechte onderbouwing.
Dus als er weinig mensen aangifte doen van iets mogen degene die valselijk
beschuldig worden niet erkend worden als slachtoffer?
‘Even focussen op het
echte probleem’. Dus vals beschuldigd worden is geen echt probleem?
Voor mij is dit hele
geciteerde stuk het ultieme staaltje ver pissen. Voor wie is het het ergst?
Voor mij! Voor mij! Wat komt het vaakst voor? Dat van mij! Dat van mij!
Je zal mij zelden zien
reageren op Facebook omdat ik vaak vind dat vooral de emoties regeren en niet
de ratio. En ja, ik begrijp de emoties wel maar hierdoor worden vaak dingen
online geslingerd die kwetsend zijn. Toch kon ik het nu niet laten en reageerde
ik op dit artikel. Ik riep op om niet de discussie te voeren over wat nu het
werkelijke probleem was maar om beide problemen te erkennen. De reacties
kwamen. Wat ik schreef was slap, misogyne gelul over valse aangiftes. Nu moest
ik dat misogyne even opzoeken maar het betekend vrouwenhaat. Dus als ik zeg dat
verkracht worden net zo erg is als vals beschuldigd worden van verkrachting doe
ik aan vrouwenhaat. Ik ga me hierin niet eens verdedigen zo dom vind ik het.
Ook werd er gezegd dat
bij de aangiftes van inbraak ook de vraag niet werd gesteld of het vals was of
niet. Dat weet ik niet, ik ben geen politieambtenaar. Maar bij een inbraak doe
ik over het algemeen aangifte van een gebeurtenis zonder een naam te noemen.
Bij een onterechte aangifte van seksueel geweld is dat anders. Daar wordt een
man onterecht beschuldigd van een A-misdrijf, de meeste zware categorie van
misdrijven die we kennen. Dat vind ik toch echt wat anders dan een aangifte van
een inbraak.
Vervolgens werd mij gevraagd
wat ik ga doen aan de verkrachters die vrij rondlopen omdat dit ook over mijn
veiligheid en rechten ging. Fijn dat schrijver van deze woorden mij zo hoog
inschatte dat er de gedachte was dat ik in staat ben überhaupt iets te doen aan
vrij rondlopende verkrachters, maar dan moet ik teleurstellen. Ik ga daar niets
aan doen, simpelweg omdat dit niet in mijn macht ligt. Daarnaast voel ik me
niet onveilig door rondlopende verkrachters. De meeste mannen die ik tegenkom
verkrachten namelijk niet. En nee, dan zeg ik niet dat het me niet kan
overkomen, zeg ik niet dat het niet ernstig is als het wel gebeurd, maar ik
weiger me onveilig te voelen door iets dat me nooit is overkomen.
En daarmee kom ik terug
op de veelvuldige gebruikte #metoo en waarom ik, ondanks dat ik te maken heb
gehad met seksuele grensoverschrijding, de hashtag niet heb gebruikt. Dat wat
mij is overkomen heeft me niet onderworpen, heeft me niet angstig gemaakt,
heeft me het vertrouwen in mannen niet doen verliezen, ben ik niet in therapie
gehoeven, of wat al dies meer. Dus voor mij niet hashtagwaardig. Wat me wel heeft onderworpen, me angstig
heeft gemaakt, me het vertrouwen in mensen heeft doen verliezen en waarvoor ik
in therapie ben geweest is de valse beschuldiging van verkrachting tegen mij
zoon. Volgens diverse opinies geen probleem en iets dat maar sporadisch
voorkomt. Maar voor mij, voor mijn
gezin, mijn familie, voelde het anders. Wij allemaal hebben iets dat mooi zou
moeten zijn, seksualiteit, ervaren als iets smerigs. Iets waarover we moesten
praten met rechercheurs, met rechters, met advocaten. Met mensen die we niet
kenden moesten we het hebben over dat wat ons het meest intiem was.
Seksualiteit.
De persoonlijkheid van
mijn zoon, mijn kind, werd onder een vergrootglas gelegd. Mijn opvoedkundige
kwaliteiten werden veroordeeld en alles wat ik hierover zei werd verdraaid en
verkeerd geïnterpreteerd. We werden als gezin met de nek aangekeken en zelfs na
vrijspraak zullen we nooit echt vrij zijn, want waar rook is, is vuur en, zo
wordt er ook geoordeeld, hij is vrijgesproken bij gebrek aan bewijs.
Aangifte tegen de
meisjes? Nee, dat wilde mijn zoon niet. Want wie zou hem geloven? En dan moest
hij weet vertellen over wat hem overkomen was, zijn rol daarin. Alle kritische
vragen beantwoorden terwijl hij alleen wilde vergeten en doorgaan met zijn
leven. Wat zou het hem opleveren. Wat had hij aan wraak. En ook, ondanks alles,
de twijfel, de onzekerheid, de schaamte, over dat het hem overkwam, dat hij
misschien toch, ergens een aandeel daarin had.
Alle emoties, gevoelens,
angsten die horen bij grensoverschrijdend seksueel gedrag passeerden de revue.
Ook bij mij. Nee, ik ben niet verkracht.
Maar toch, bij deze #metoo.
Op 7, 14 en 21 november
wordt er een drieluik uitgezonden bij BNN/VARA op Nederland 3; Verkracht of
niet. Zijdelings ben ik bij dit programma betrokken geweest maar dat is niet de
reden waarom ik zo enthousiast ben over de uitzendingen. Het sluit voor mij
naadloos aan bij de vele grijstinten die seksualiteit kent en hopelijk laat het
kijkers met meer nuance naar seksueel geweld kijken. In dit programma wordt
seksueel geweld niet goedgepraat, iets dat ik ook nooit zal doen. Wel laat het
zien dat ervaring in beleving van seksualiteit kan verschillen, zelfs door de
beide direct betrokkenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten